اشارهآنچه با عنوان «چكيده» در اول مسابقهها و زنگتفريحها مشاهده ميكنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقهمندان است.
چكيدهاهداف آموزشي اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – دانش - «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيتهاي مشخص» - «دانش راهها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روشها و روششناسي» اهداف آموزشي در حوزهي شناختي - تواناييها و مهارتهاي ذهني - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير» - «فهميدن» > «ترجمه» > «درونيابي» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير» - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر» - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط» نتايج مورد نظر - آشنايي با ميدان الكتريكي > شرايط مرزي محتواي آموزشي - ميدان الكتريكي
ثابت كنيد ميدان الكتريكي ناحيهي 1 و 2 در شرايط مرزي برابر است. ميدان را در ناحيهي 3 بهدستآوريد.
شکل - 1
ميدان در ناحيهي 1:
رابطهي (1)
سوال: چرا در محاسبه ی میدان الکتریکی کره ی داخلی از شعاع انتگرال را از مرکز تا پوسته (مرز ناحیه ی 1و 2)نگرفتیم؟
ميدان در ناحيهي 2 با اعمال شرایط مرزی:
رابطهي (2)
شکل - 2 توجه داشته باشید که در شرایط مرزی ضخامت المان حجم را چنان کوچک می توانیم در نظر بگیریم که عملاً نقشی در انتگرال ندارد. به عبارت بهتر طبق قانون گأوس نیازی نیست برای مولفه ی عمود انتگرال بگیریم. ولی برای مولفه ی عمود بر سطح باید انتگرال گرفته شود. زیرا عملاً یک سطح و نه حجم را انتگرال می گیریم.
شکل - 2
و ميدان در ناحيهي 2 در حالت کلی:
رابطه ی (3)
و در نهایت برای ناحیه ی سوم یعنی از سطح بیرونی پوسته ی کروی تا فاصله ی بی نهایت فیزیکی نسبت به کره داریم: