مسألهی دلار گمشده
اشارهآنچه با عنوان «چكيده» در اول مسابقهها و زنگتفريحها مشاهده ميكنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقهمندان است.
چكيده
اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزهي شناختي – تواناييها و مهارتهاي ذهني
- «تواناييها و مهارتهاي ذهني» < «فهميدن» < «ترجمه» < «تفسير»
- «تواناييها و مهارتهاي ذهني» < «فهميدن» < «ترجمه» < «درونيابي»
نتايج مورد نظر
- افزایش دقت در فهم مسأله
محتواي آموزشي - روشهاي اثبات.
معماسهدوست در یک رستوران ناهار میخورند و صورتحساب آنها برابر با 30 دلار میشود. آنها توافق میکنند این مبلغ را بهطور مساوی تقسیم و هریک 10 دلار پرداخت کند.
پیشخدمت صورتحساب و 30 دلار پرداخت شده را نزد صندوقدار میبرد. صندوقدار تشخیص میدهد که اشتباه شده و صورتحساب درست تنها 25 دلار است؛ بنابراین 5 عدد 1 دلاری را به پیشخدمت میدهد تا به مشتریها برگرداند و از آنها بابت این اشتباه عذرخواهی کند.
در هر صورت پیشخدمت صادق نبوده و 2 دلار را برای خود برداشته و تنها 3 دلار را به مشتریان برمیگرداند. بنابراین هر یک از 3 دوست 9 دلار پرداخت کرده و پیشخدمت نیز 2 دلار را دزدیده که جمع این مبالغ 29 دلار میشود؛ ولی صورتحساب اولیه 30 دلار بود!
دلار گمشده کجاست؟!