آرشيو پستها
 پيوندها
 یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شماره‎ی 54)
یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شماره‎ی 54)زنگ تفريح كامپيوتر
ترکیبیات

یک سودوکوی ناقص




 

 

اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چکیده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌‌ها و روش‌شناسي»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «به کار بستن» 
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
 
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»

 نتايج مورد نظر
    - به کار بردن روش‏های گوناگون در حل مسأله
محتواي آموزشي
    - تركيبيات.




مقدمه
یکی از خوانندگان سایت رشد، پس از خواندن زنگ تفریح شماره‎ی 53 به‌نشاني ذيل تصمیم گرفت یک «سودوکو» طراحی كرده و مسابقه‎ای بین دوستانش برگزار نمايد.

http://old.roshd.ir/Default.aspx?tabid=299&EntryID=1820

روزهای زیادی تلاش کرد تا موفق شد سودوکويی طراحی کند که به‌سادگی حل نشده جوابش هم منحصر به‌فرد باشد.

اما قبل از جمع کردن دوستان و برگزاری مسابقه، قسمتی از کاغذی که سودوکوی نهایی را دربرداشت پاره شد و او که دیگر حوصله‏ی طراحی نداشت تصمیم گرفت سؤالش را به‌صورت ذل تغییر دهد و از دوستانش بخواهد آن را حل کند.

او سوالش را به‌صورت ذيل تغییر داد:

سودوکوی ذيل را ابتدا کامل کنید تا جواب منحصر به‌فرد داشته باشد و سپس آن را حل كنید.

 

 

شكل 1.


حال ما می‎خواهیم تلاش کنیم تا به سؤال دوست‌مان پاسخ دهیم.

می‎دانیم قبل از این‎که تکه‎ای از این سودوکو از بین رود آن به‌شکل ذيل بوده است که علامت سؤال (؟) نماد خانه‎ای خالی یا یک عدد است.

 

 

شكل 2.


اما ما باید این علايم را طوری جایگزین کنیم که پاسخی منحصر به‌فردي برای این «سودوکو» وجود داشته باشد که با توجه به قوانینی که برای حل سودوکو داریم می‌توان اعداد ذيل را به‌راحتی به‌دست آورده در «سودوکو» قرار داد:

 

 

شكل 3.


پس اعدادی که در قسمتی از «سودوکو» که پاره شده بود به‌همان ترتیبی است که در شکل فوق آمده است.

پس آن را حل كرده در طی مراحلی به پاسخ‌های ذيل می‎رسیم:
 

 

شكل 4.

 

شكل 5.


1388/1/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 برندگان آخرين مسابقه
Use module action menu to edit content
 مسابقه المپياد

براي شركت در مسابقه المپياد به آخرين مسابقه رفته و در قسمت پاسخ جديد ، پاسخ خود را وارد نماييد، همچنين مي توانيد پاسخ خود  را از طريق ايميل به آدرس Olympiad@roshd.ir ارسال نماييد. براي ديدن سوال ها، پاسخ ها و اسامي برندگان مسابقات قبلي روي مسابقه كليك كنيد. 

 یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شماره‎ی 54)
یک سودوکوی ناقص (زنگ تفریح شماره‎ی 54)زنگ تفريح كامپيوتر
ترکیبیات

یک سودوکوی ناقص




 

 

اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چکیده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌‌ها و روش‌شناسي»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «به کار بستن» 
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
 
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»

 نتايج مورد نظر
    - به کار بردن روش‏های گوناگون در حل مسأله
محتواي آموزشي
    - تركيبيات.




مقدمه
یکی از خوانندگان سایت رشد، پس از خواندن زنگ تفریح شماره‎ی 53 به‌نشاني ذيل تصمیم گرفت یک «سودوکو» طراحی كرده و مسابقه‎ای بین دوستانش برگزار نمايد.

http://old.roshd.ir/Default.aspx?tabid=299&EntryID=1820

روزهای زیادی تلاش کرد تا موفق شد سودوکويی طراحی کند که به‌سادگی حل نشده جوابش هم منحصر به‌فرد باشد.

اما قبل از جمع کردن دوستان و برگزاری مسابقه، قسمتی از کاغذی که سودوکوی نهایی را دربرداشت پاره شد و او که دیگر حوصله‏ی طراحی نداشت تصمیم گرفت سؤالش را به‌صورت ذل تغییر دهد و از دوستانش بخواهد آن را حل کند.

او سوالش را به‌صورت ذيل تغییر داد:

سودوکوی ذيل را ابتدا کامل کنید تا جواب منحصر به‌فرد داشته باشد و سپس آن را حل كنید.

 

 

شكل 1.


حال ما می‎خواهیم تلاش کنیم تا به سؤال دوست‌مان پاسخ دهیم.

می‎دانیم قبل از این‎که تکه‎ای از این سودوکو از بین رود آن به‌شکل ذيل بوده است که علامت سؤال (؟) نماد خانه‎ای خالی یا یک عدد است.

 

 

شكل 2.


اما ما باید این علايم را طوری جایگزین کنیم که پاسخی منحصر به‌فردي برای این «سودوکو» وجود داشته باشد که با توجه به قوانینی که برای حل سودوکو داریم می‌توان اعداد ذيل را به‌راحتی به‌دست آورده در «سودوکو» قرار داد:

 

 

شكل 3.


پس اعدادی که در قسمتی از «سودوکو» که پاره شده بود به‌همان ترتیبی است که در شکل فوق آمده است.

پس آن را حل كرده در طی مراحلی به پاسخ‌های ذيل می‎رسیم:
 

 

شكل 4.

 

شكل 5.


1388/1/26 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ارتباط
                           

مشاوره

|

معرفي كتاب

|

مصاحبه

|

زنگ تفريح

|

آموزش

|

راهنماي سايت

|

صفحه اصلي

                            
                             

درباره ما

|

پرسش و پاسخ علمي

|

نظرات و پيشنهادات

|

اخبار

|

مسابقه

                             

© Copyright 2004, Roshd Mathematics Olympiad Website, All rights reserved.