آرشيو پستها
 پيوندها
 مثلث خیام پاسکال و خاصیت اعداد(زنگ تفریح شماره‎ی 56)
مثلث خیام پاسکال و خاصیت اعداد(زنگ تفریح شماره‎ی 56)زنگ تفريح كامپيوتر
ترکیبیات

مثلث خیام، پاسکال

و

خاصیت اعداد


اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.


چكيده
اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
   - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌‌ها و روش‌شناسي»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «به کار بستن»
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
نتايج مورد نظر
   - آشنایی با روش‎های ترکیبیاتی در حل مسائل
محتواي آموزشي
   - تركيبيات.

 
مقدمه

حتماً در مورد مثلث خیام، پاسکال قبلاً مطالعه کرده‎اید؛ اگر تا کنون این کار را انجام نداده‎اید بهتر است زودتر دست به کارشوید و صفحه‎ی زیر در سایت رشد را مطالعه کنید:

http://old.roshd.ir/ Default.aspx?tabid=290&EntryID=667

اگردر مثلث خیام، پاسکال ردیف‎های موازی با ساق‎ها را در نظر بگیریم به خواص جالبی بین اعداد هر ردیف می‎رسیم که به ما کمک می‎کند بدون داشتن یک مثلث کامل عناصر ردیف‎های متفاوت را به‎دست آوریم.

مثلاً:

عناصر ردیف اول همگی 1 می‎باشند.

شکل۱ عناصر ردیف دومند و اعداد طبیعی را نمایش می‎دهند؛ بنابراین عنصر ام این ردیف برابر است .

 

شکل۱.

شکل۲  عناصر ردیف سوم:این عناصر اعداد مثلثی نامیده می‎شوند.


 شکل ۲.

اگر مایل هستید مطالب بیشتری راجع به این اعداد بدانید زنگ تفریح شماره‎ی ۶۳ را مطالعه کنید:


http://old.roshd.ir/
Default.aspx?tabid=290&EntryID=1835 

در شکل ۳مشاهده می‎شود که با این اعداد می‎توان به شکل زیر مثلث‌هایی ساخت.

 شکل ۳.


امانکته‌ی دیگری هم دردنباله‎ی اعداد این ردیف وجود دارد: عنصراول ردیف ۱، عنصر دوم  ۱ +۲=۳، عنصر سوم ۱+۲+۳=۶و به همین ترتیب عنصر ام برابر مجموع تا عدد نخست اعداد طبیعی است.

به همین ترتیب می‎توان ادامه داد.


همانطورکه در شکل ۴ مشاهده می‎شود عناصر ردیف چهارم اعداد مربعی هستند و به همان صورتی که مثلث‎هایی بااعداد ردیف قبل ساختیم با این اعداد می‎توان مربع‎هایی را ساخت.


 شکل ۴.

اما روش تولید این اعداد به صورت زیر است:

عنصراول ردیف برابر ۱، عنصردوم ۱+۲+۱=۴، عنصر سوم ۱+۲+۳+۱+۲+۱=۱۰و به همین ترتیب بقیه‎ی عناصر این ردیف و عناصر ردیف‎ها یکدیگر ساخته می‎شود.




1388/3/5 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1389/2/14
مـتـن : این سایت سایت بسیار بسیار خوبی است

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1389/2/14
مـتـن : خوب بود و جالب

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 برندگان آخرين مسابقه
Use module action menu to edit content
 مسابقه المپياد

براي شركت در مسابقه المپياد به آخرين مسابقه رفته و در قسمت پاسخ جديد ، پاسخ خود را وارد نماييد، همچنين مي توانيد پاسخ خود  را از طريق ايميل به آدرس Olympiad@roshd.ir ارسال نماييد. براي ديدن سوال ها، پاسخ ها و اسامي برندگان مسابقات قبلي روي مسابقه كليك كنيد. 

 مثلث خیام پاسکال و خاصیت اعداد(زنگ تفریح شماره‎ی 56)
مثلث خیام پاسکال و خاصیت اعداد(زنگ تفریح شماره‎ی 56)زنگ تفريح كامپيوتر
ترکیبیات

مثلث خیام، پاسکال

و

خاصیت اعداد


اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.


چكيده
اهداف آموزشي
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
   - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌‌ها و روش‌شناسي»
اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «به کار بستن»
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
   - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
نتايج مورد نظر
   - آشنایی با روش‎های ترکیبیاتی در حل مسائل
محتواي آموزشي
   - تركيبيات.

 
مقدمه

حتماً در مورد مثلث خیام، پاسکال قبلاً مطالعه کرده‎اید؛ اگر تا کنون این کار را انجام نداده‎اید بهتر است زودتر دست به کارشوید و صفحه‎ی زیر در سایت رشد را مطالعه کنید:

http://old.roshd.ir/ Default.aspx?tabid=290&EntryID=667

اگردر مثلث خیام، پاسکال ردیف‎های موازی با ساق‎ها را در نظر بگیریم به خواص جالبی بین اعداد هر ردیف می‎رسیم که به ما کمک می‎کند بدون داشتن یک مثلث کامل عناصر ردیف‎های متفاوت را به‎دست آوریم.

مثلاً:

عناصر ردیف اول همگی 1 می‎باشند.

شکل۱ عناصر ردیف دومند و اعداد طبیعی را نمایش می‎دهند؛ بنابراین عنصر ام این ردیف برابر است .

 

شکل۱.

شکل۲  عناصر ردیف سوم:این عناصر اعداد مثلثی نامیده می‎شوند.


 شکل ۲.

اگر مایل هستید مطالب بیشتری راجع به این اعداد بدانید زنگ تفریح شماره‎ی ۶۳ را مطالعه کنید:


http://old.roshd.ir/
Default.aspx?tabid=290&EntryID=1835 

در شکل ۳مشاهده می‎شود که با این اعداد می‎توان به شکل زیر مثلث‌هایی ساخت.

 شکل ۳.


امانکته‌ی دیگری هم دردنباله‎ی اعداد این ردیف وجود دارد: عنصراول ردیف ۱، عنصر دوم  ۱ +۲=۳، عنصر سوم ۱+۲+۳=۶و به همین ترتیب عنصر ام برابر مجموع تا عدد نخست اعداد طبیعی است.

به همین ترتیب می‎توان ادامه داد.


همانطورکه در شکل ۴ مشاهده می‎شود عناصر ردیف چهارم اعداد مربعی هستند و به همان صورتی که مثلث‎هایی بااعداد ردیف قبل ساختیم با این اعداد می‎توان مربع‎هایی را ساخت.


 شکل ۴.

اما روش تولید این اعداد به صورت زیر است:

عنصراول ردیف برابر ۱، عنصردوم ۱+۲+۱=۴، عنصر سوم ۱+۲+۳+۱+۲+۱=۱۰و به همین ترتیب بقیه‎ی عناصر این ردیف و عناصر ردیف‎ها یکدیگر ساخته می‎شود.




1388/3/5 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1389/2/14
مـتـن : این سایت سایت بسیار بسیار خوبی است

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1389/2/14
مـتـن : خوب بود و جالب

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ارتباط
                           

مشاوره

|

معرفي كتاب

|

مصاحبه

|

زنگ تفريح

|

آموزش

|

راهنماي سايت

|

صفحه اصلي

                            
                             

درباره ما

|

پرسش و پاسخ علمي

|

نظرات و پيشنهادات

|

اخبار

|

مسابقه

                             

© Copyright 2004, Roshd Mathematics Olympiad Website, All rights reserved.