آرشيو پستها
 پيوندها
 گرافیک کامپیوتری (زنگ تفريح شماره‌ي 31)
گرافیک کامپیوتری (زنگ تفريح شماره‌ي 31)زنگ تفريح كامپيوتر
در این زنگ تفریح قصد داریم شما را با یکی از مباحث جالب و جذاب علوم کامپیوتر با نام گرافیک کامپیوتری (Computer Graphics) آشنا کنیم. مبحثی که شاید خود شما کم و بیش با آن آشنایی داشته باشید.

گرافیک کامپیوتری









اشاره

در ابتدا شما را با مفاهیم اولیه مانند پیکسل و فریم بافر آشنا می‌کنیم.


پیکسل (Pixel)
«پیکسل‌ها» به‌صورت یک آرایه‌ی یک‌بعدی از اعداد صحیح (int) در حافظه ذخیره می‌شوند.(یعنی هر پیکسل را با یک عدد صحیح!) همان‌طور که احتمالاٌ می‌دانید هر عدد به‌صورت 4 بایتی در حافظه ذخیره می‌شود. بنابراین یک پیکسل به‌صورت ذيل ذخیره می‌شود:

بایت اول که در شکل با آلفا مشخص شده ، اگر 0 باشد، تصویر شفاف (Transparent) و اگر 255 باشد، تصویر مات (Opaque) خواهد بود.

ياداوري - هر بایت از 8 بیت تشکیل شده که هر بیت تنها می‌تواند دو حالت 0 یا 1 را داشته باشد ، بنابراین کلاٌ 8 2 = 256 حالت می تواند وجود داشته باشد، یعنی یک بایت می‌تواند از 0 تا 255 را نشان دهد.

بایت دوم میزان رنگ قرمز پیکسل، بایت سوم میزان رنگ سبز و نهایتاٌ بایت آخر میزان رنگ آبی را نشان می‌دهد که همه‌ی بایت‌ها مقادیرِ بین 0 تا 255 خواهند بود. از ترکیب میزان این سه رنگ و آلفا، رنگ و شفافیت یک پیکسل مشخص می‌شود.

نمایشی از آرایه‌ی پیکسل‌ها در زیر نشان داده شده است:




میانگیر صحنه (FrameBuffer)
«میانگیر صحنه» (Framebuffer)، یک دستگاه خروجی ویدئو (Output Video Device) است که یک ویدئو را از میانگیر حافظه (Memory Buffer) - که حاوی یک صحنه‌ي (Frame) کامل از اطلاعات است - را نشان می‌دهد.

اطلاعاتی که در میانگیر ذخیره می‌شود، معمولاٌ حاوی اطلاعات رنگ‌های مربوط به هر پیکسل روی صفحه‌ي نمایش (Screen) است.


«میانگیرهای صحنه» (Framebuffers) تفاوت مهمی با نمایش نگاره‌سازی برداری (Vector Graphics Displays) - که پیش از ظهور Framebuffer بسیار متداول بودند - دارند.

تصویر یک فریم بافر TGX

1386/9/2 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 برندگان آخرين مسابقه
Use module action menu to edit content
 مسابقه المپياد

براي شركت در مسابقه المپياد به آخرين مسابقه رفته و در قسمت پاسخ جديد ، پاسخ خود را وارد نماييد، همچنين مي توانيد پاسخ خود  را از طريق ايميل به آدرس Olympiad@roshd.ir ارسال نماييد. براي ديدن سوال ها، پاسخ ها و اسامي برندگان مسابقات قبلي روي مسابقه كليك كنيد. 

 گرافیک کامپیوتری (زنگ تفريح شماره‌ي 31)
گرافیک کامپیوتری (زنگ تفريح شماره‌ي 31)زنگ تفريح كامپيوتر
در این زنگ تفریح قصد داریم شما را با یکی از مباحث جالب و جذاب علوم کامپیوتر با نام گرافیک کامپیوتری (Computer Graphics) آشنا کنیم. مبحثی که شاید خود شما کم و بیش با آن آشنایی داشته باشید.

گرافیک کامپیوتری









اشاره

در ابتدا شما را با مفاهیم اولیه مانند پیکسل و فریم بافر آشنا می‌کنیم.


پیکسل (Pixel)
«پیکسل‌ها» به‌صورت یک آرایه‌ی یک‌بعدی از اعداد صحیح (int) در حافظه ذخیره می‌شوند.(یعنی هر پیکسل را با یک عدد صحیح!) همان‌طور که احتمالاٌ می‌دانید هر عدد به‌صورت 4 بایتی در حافظه ذخیره می‌شود. بنابراین یک پیکسل به‌صورت ذيل ذخیره می‌شود:

بایت اول که در شکل با آلفا مشخص شده ، اگر 0 باشد، تصویر شفاف (Transparent) و اگر 255 باشد، تصویر مات (Opaque) خواهد بود.

ياداوري - هر بایت از 8 بیت تشکیل شده که هر بیت تنها می‌تواند دو حالت 0 یا 1 را داشته باشد ، بنابراین کلاٌ 8 2 = 256 حالت می تواند وجود داشته باشد، یعنی یک بایت می‌تواند از 0 تا 255 را نشان دهد.

بایت دوم میزان رنگ قرمز پیکسل، بایت سوم میزان رنگ سبز و نهایتاٌ بایت آخر میزان رنگ آبی را نشان می‌دهد که همه‌ی بایت‌ها مقادیرِ بین 0 تا 255 خواهند بود. از ترکیب میزان این سه رنگ و آلفا، رنگ و شفافیت یک پیکسل مشخص می‌شود.

نمایشی از آرایه‌ی پیکسل‌ها در زیر نشان داده شده است:




میانگیر صحنه (FrameBuffer)
«میانگیر صحنه» (Framebuffer)، یک دستگاه خروجی ویدئو (Output Video Device) است که یک ویدئو را از میانگیر حافظه (Memory Buffer) - که حاوی یک صحنه‌ي (Frame) کامل از اطلاعات است - را نشان می‌دهد.

اطلاعاتی که در میانگیر ذخیره می‌شود، معمولاٌ حاوی اطلاعات رنگ‌های مربوط به هر پیکسل روی صفحه‌ي نمایش (Screen) است.


«میانگیرهای صحنه» (Framebuffers) تفاوت مهمی با نمایش نگاره‌سازی برداری (Vector Graphics Displays) - که پیش از ظهور Framebuffer بسیار متداول بودند - دارند.

تصویر یک فریم بافر TGX

1386/9/2 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ارتباط
                           

مشاوره

|

معرفي كتاب

|

مصاحبه

|

زنگ تفريح

|

آموزش

|

راهنماي سايت

|

صفحه اصلي

                            
                             

درباره ما

|

پرسش و پاسخ علمي

|

نظرات و پيشنهادات

|

اخبار

|

مسابقه

                             

© Copyright 2004, Roshd Mathematics Olympiad Website, All rights reserved.