توصیه‌های ترنس تائو
 لينك‌هاي مفيد
 
 تمرکز بر حصول یادگیری و نتایج
تمرکز بر حصول یادگیری و نتایج
از آنجا که هر یک از سطوح ساختار دانش اهمیت خاص خود را دارد، نمی توان یکی را فدای دیگری کرد؛ بنابراین، سوال این نیست که آیا باید دانش را فراهم کرد یا نه بلکه سوال مربوط به چگونگی، میزان سرعت و مکانیزم ارائه دانش است.

 

هدف دیرین آموزش و پرورش، آموزش چگونه یاد گرفتن، حل مسئله و ترکیب قدیم و جدید است . در حال حاضر، این هدف از یک نقطه مطلوب به وضعیت غیر قابلی قبول تغییر پیدا کرده است. برای رسیدن به وضعیت بهتر، آموزش و پرورش باید جذاب و اقعی باشد. جذاب به این معنا که دانش آموز باید درگیر فرایند یادگیری باشد نه اینکه فقط((گیرنده)) دانش تلقی شود؛ واقعی به این معنا که آنچه دانش آموز یاد میگیرد ، باید برای او به عنوان یک فرد، عضوی از جامعه و کارگری در بازار کار، معنا دار باشد.

نیازمندی های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیگی مدرن ایجاب می کند که همه اعضای جامعه از حداقل آموزش پایه برخورد باشند. هیچ کشوری نمی تواند از آموزش حتی یک فرد خود چشمپوشی کند. بدون توانایی کسب دانش و مهارت های ضروری سازندگی ، مردم دچار تزلزل می شوند و جامعه از مساعدت های آنها محروم خواهد شد . به همین ترتیب، فرصتهای گزینشی برای سطوح بالای آموزش و پرورش باید منعکس کننده جوانب کیفی باشد تا در عصر تغییر آموزشی سریع، نابرابری تاریخی جنسیت، منطقه یا گروه بندی اجتماعی گسترش پیدا نکند .

بزرگترین چالش ، دسترسی داشتن به افراد و گروه هایی است که در طول تاریخ کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، یعنی ، دختران و زنان که با موانع فیزیکی و فرهنگی موسسات آموزشی مواجه بوده اند ؛ جمعیت روستایی که بسیار پراکنده اند و در میان آنان، تشکیل مدارس ((معمولی)) با تعداد معقول دانش آموز امکان پذیر نیست ؛ به کارگران بزرگسال که فرصتی برای شرکت در دوره های عدی آموزش ندارند و افرادی که به دلیل مسائل امنیتی نمی توانند به مراکز یاد گیری بیایند.

نیاز به دستیابی مستمر به اطلاعات و دانش، به مادام العمر شدن جریان یادگیری منجر شده و تفاوت میان زمان یادگیری و زمان کار را از بین برده است؛ بنابراین، آموزش بدون وجود یک آغاز و یک پایان به صورت مستمر درآمده و فرصت یادگیری مادام العمر برای افراد، خانوارها، کارگاه ها و اجتماعات به منظور سازگار شدن با تغییرات اقتصادی و اجتماعی و پذیرا شدن افرادی که ترک تحصیل کرده بودند ، فراهم گریده است . به دلایل متعدد، یادگیری مادام العمر یکی از ضروریات قرن 21 است.

 

آموزش و یادگیری مادام العمر را برای بازار کار نمی توان به کلاس درس سنتی محدود کرد. امکان درخواست از یادگیرندگان برای شرکت در مکان های پیش بینی شده وجود ندارد. برای رو به رو شدن با تنوع، پیچیدگی و تقاضای متغییر خدمات آموزشی، روش انتقال باید فراتر از شیوه چهره به چهره موسسه ای باشد و آموزش از راه دور، گسترش رسانه های جمعی و شیوه های غیر رسمی را نیز شامل شود .

 

 

هنر یا تمرین تمرکز
مهم نیست که زیست شناسی می خوانید و یا منچ بازی می کنید،
فقط باید روی کاری که انجام می دهید متمرکز شده و از حواس پرتی جلوگیری کنید.

همه ما در مواقعی توانایی متمرکز شدن کامل را داریم، به مواقعی فکر کنید که مثلا در هنگام بازی که از آن لذت می بردید باخته اید و یا غرق یک فیلم، مسابقه یا موسیقی بوده اید. در آن هنگام به موضوع تمرکز کامل داشته اید و یا به اصطلاح غرق آن موضوع شده بودید.

اما در مواقع دیگر

  • فکر شما دائم از یک موضوع به موضوع دیگر می پرد.
  • نگرانی های فکری شما حواستان را پرت می کند.
  • قبل از اینکه متوجه شوید می بینید که حواستان به یک موضوع خارجی منعطف شده است.
  • مطالبی که مطالعه می کنید کسل کننده، سخت و یا شما هیچ علاقه ای به آن ندارید.

 

 

چیزهایی که در هنگام مطالعه می توانید کنترل کنید:

  • "من اینجا مطالعه می کنم"
    یک مکان، صندلی، میز و محیط مخصوص به مطالعه داشته باشید.
    تلفن و موبایل را از خود دور کنید.
    با خودتان تعهد کنید(حتی امضا کنید) که حواستان پرت نمی شود.
    اگر دوست دارید در هنگام مطالعه موزیک گوش کنید، اشکالی ندارد، اما فقط تا هنگامی که باعث حواس پرتی شما نشود.(مطالعات در مورد مفید بودن یا نبودن موسیقی در هنگام مطالعه تاکنون بی نتیجه بوده است)
  • مطالعه را به یک عادت تبدیل کرده و به یک برنامه موثر مطالعه پایبند باشید.
    مطالعه تان را با سطح انرژی درونی تان (روزانه، شبانه) تطبیق دهید.
    راهنمای ما در مورد
    برنامه ریزی و تعیین اهداف را مطالعه کنید.
  • متمرکز شدن
    قبل از شروع به مطالعه چند دقیقه وقت را به تعیین اهداف و آنچه برای رسیدن به آن نیاز دارید اختصاص داده و به یک استراتژی کلی برای تحقق آن فکر کنید.

 

 

  • مشوق ها
    اگر لازم بود برای انجام موفقیت آمیز کارتان یک تشویق در نظر بگیرید،
    مثلا تماس با دوستتان، خوردن چیزی و یا پیاده روی و گردش.
    برای پروژه های خاص مثل مرور جزوات ترم، پروژه های طراحی و غیره یک تشویق خاص در نظر بگیرید.
  • موضوعات مطالعه را عوض کنید
    برای ایجاد تنوع در کار، موضوع مطالعه را هر یک یا دو ساعت عوض کنید.
  • فعالیتهای مطالعه تان را تغییر دهید
    مطالعه تان را فعال تر کنید، هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید مطالعه بهتری خواهید داشت.

 

 

  • از خودتان بپرسید "چطوری می توانم در هنگام مطالعه فعال تر باشم؟" شاید مطالعه گروهی بهترین راه حل باشد؟ و یا سوال سازی در هنگام مطالعه؟
    از معلمتان در مورد شیوه های بهتر یادگیری سوال کنید. یک بار دیگر فراموش نکنید که هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید، بهتر یاد می گیرید.
  • وقت‌های استراحت منظم مناسب خودتان در نظر بگیرید
    موقع استراحت یک کار متفاوت انجام دهید، مثلا اگر نشسته بودید قدم بزنید و به یک مکان دیگر بروید.
  • جایزه بدهید
    وقتی کاری را به اتمام رساندید به خودتان جایزه بدهید.

 

 

 

 

1389/4/23لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2798
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2798