توصیه‌های ترنس تائو
 لينك‌هاي مفيد
 
 نمرات بالا یا پایین
نمرات بالا یا پایین
برای دانش آموزی که که معمولا نمرات بالایی می گیرد، این نمرات نقش تقویت کننده مثبت را ایفا می کنند.

 

 

در نتیجه، دانش آموز پس از دریافت یک نمره بالا با همان سبکی که منجر به کسب آن نمره شده است به کوشش و فعالیت خود ادامه خواهد داد.نمرات بالا هم دارای پیامد های مثبت هستند هم پیامد های منفی.

یکی از نتایج نمرات بالا این است که دانش آموزانی که همواره از درس های مختلف نمرات بالا می گیرند، نهایتا به مفهوم مثبتی از خویشتن دست خواهند یافت و این امر سبب می شود که در آینده در برخورد با مشکلات گوناگون درسی و غیر درسی با آرامش و قاطعیت بیشتری به حل آنها بپردازند.

آن چه که تعیین کننده انگیزش دانش آموز برای یادگیری موضوع های مختلف درسی است تصورات او از موفقیت ها یا شکست هایی است که در گذشته از دروس مشابه با آن موضوع ها کسب کرده است.

اگر یادگیرنده معتقد باشد که در گذشته دروس مشابهی را با موفقیت انجام داده است با درس جدید نیز با نوعی عاطفه مثبت برخورد خواهد کرد و همین می تواند بر عکس هم اتفاق بیفتد.

 

اما در برخی موارد علاوه بر پیامد های مثبت نمرات بالا می توانند پیامد های منفی هم داشته باشند.

نمرات سطح پایین که نشان دهنده عدم تایید معلم از فعالیت های یادگیری دانش آموزان است اگر کرارا تکرار شوند منجر به ایجاد مفهوم خود یا خود پنداره منفی در دانش آموزان خواهد شد.

 به قول«وولفوک»شکست منجر می شود به انگیزه و انتظارات کمتر، انگیزه و انتظارات کمتر منجر می شود به کوشش کمتر، و کوشش کمتر منجر می شود به شکست بیشتر.

یکی از عوارض جانبی نا مطلوب نظام نمره گذاری این است که یاد گیرندگان به جای کوشش برای یادگیری در جهت کوشش برای کسب نمره تشویق می شوند.

متاسفانه تا زمانی که نمره تعیین کننده سرنوشت یاد گیرندگان است این مشکل به قوت خود باقی است.با این حال معلمان می توانند سعی کنند تا یادگیرندگان، در ضمن کوشش برای کسب نمره، در جهت کسب یادگیری هم بکوشند.

 

 

 

 

یکی از دلایلی که نمره بر یادگیری ترجیح داده می شود سطح پایین آزمون های برخی معلمان و روش های غلط نمره گذاری آنها است.اگر نمرات بر اساس آزمون هایی که بر حفظ جزئیات کم اهمیت درس تاکید می کنند ، مانند اطلاعات حافظ ای ، تاری خ ها، تعاریف و از این قبیل، تعیین شوند ، دانش آموزان تشویق می شوند تا صرفا برای گذراندن امتحانات و کسب نمرات مطالب را طوطی وار در حافظه خود انباشته نمایند و بلا فاصله پس از امتحان آنها را فراموش کنند.

در عوض این گونه آزمون ها معلمان بهتر است سؤال هایی را طرح کنند که درک و فهم ، قضاوت و تفکر انتقادی ، یادگیرندگان را بر انگیزاند ، تا آنها از این طریق به درک مفاهیم و مطالب به طور عمقی بپردازند.

علاوه بر آزمون های معمولی،بهتر است معلمان تکالیفی به دانش آموزان بدهند که نیاز به فعالیت های سطح بالای ذهنی و تفکرو داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1390/2/5لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 فعاليت هاي علمي
 تماس با ما
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2249
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2249