مصاحبه و گزارش - موضوعي
 ارزش‌ها رو فراموش كنين! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 130)
ارزش‌ها رو فراموش كنين! (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 130)
المپياد رو در خدمت زندگي و رشد بدونين نه برعكس ... مصاحبه با «حميد حق‌شناس» دارنده‌ي مدال طلاي كشوري المپياد كامپيوتر 1384

المپياد رو در خدمت زندگي و رشد بدونين نه برعكس

ارزش‌ها رو فراموش نكنين!

به‌عنوان يه المپيادي خوب، زياد زحمت بكشين



اشاره
«حميد حق‌شناس»‌يكي از دوستان خوب ماست كه مدال طلاي كشوري رو داره. هم‌چنين موفق شده تو رشته‌ي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف ادامه‌ي تحصيل بده.

دنبال اين بوديم چه جمله‌هايي رو از اين مصاحبه برداشت كنيم و به‌عنوان تيتر و سوتيتر خدمت‌تون تقديم كنيم. اگه به متن مصاحبه توجه كنين شايد جمله‌هاي زيادي رو به‌دست بياريم.

خيلي اشاره رو كش نمي‌دم چون به‌نظرم مصاحبه‌ي خيلي خوبي داشتيم و توصيه مي‌كنم با دقت بخونيدش:




خودت را معرفی كن!
«حميد حق‌شناس» فرزند «حاج اصغر» متولد 1368 اصفهان، طلاي كشوري المپياد كامپيوتر و ورودي 85 كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف.

 



 

چی شد وارد المپياد شدی؟
مدرسه‌ي راهنمايي، كلاس‌هاي فوق‌برنامه‌ي رياضي داشت. شايد نقطه‌ي شروعش اون‌جا بود.

چون مرحوم برادرم «محسن» يه‌كم تو كار المپياد بود آشنايي كمي هم با المپياد داشتم.

از تابستون بعد از سال دوم راهنمايي با تحريك دوستاني مثل: «بهروز توري»، «حسن نيك‌آيين»، مرحوم برادرم و ... شروع به خوندن المپياد كردم.



چه كسانی مشوقت بودن؟
اول پدر و مادرم كه خودشون تحصيل كرده بودن بعد برادرانم كه محصل تيزهوشان بودن. بعد هم دوستانم مثل: «سيد امين قزويني»، «حسن نيك‌آيين»، «مهدي صفرنژاد» و ...



از كجا شروع كردی؟
اگر كلاس‌هاي فوق‌برنامه‌ي راهنمايي رو به‌عنوان «شروع» حساب بكنبم از همون‌جا!

اما اگه «كتاب خوندن» منظور باشه از تابستون سال دوم راهنمايي كه كتاب «رياضيات انتخاب» رو شروع كردم و سال سوم راهنمايي كه كتاب «الفباي المپياد‌هاي رياضي و كامپيوتر» رو خوندم و در امتحان المپياد هم (قاچاقي!) شركت كردم.
 



حالا از المپياد بگيم ... مراحل
كشوری چه‌جوریه؟
همه‌ي مراحل كشوري هستند. بذارين در مورد المپياد كامپيوتر بگم:

- مرحله‌ي اول 40 تا سؤال تستي نسبتاً آسون و 5 ساعت وقت.

- مرحله‌ي دوم 2 تا امتحان هر‌ كدوم 4 تا سؤال تشريحي سخت! و 5 ساعت وقت.

- دوره‌ي تابستون كه حدود 30 نفر از برگزيدگان آزمون‌هاي قبل به اين مرحله راه پيدا مي‌كنن و به «باشگاه دانش‌پژوهان جوان» مي‌رن تا در كلاس‌ها و امتحان‌هاي مربوطه شركت كنن.

آخر تابستون حدود 10 نفر مدال برنز مي‌گيرن و بقيه خودشونو براي امتحان‌هايي كه نوروز برگزار مي‌شه آماده مي‌كنن.

- نوروز 5 تا امتحان برگزار مي‌شه و به افراد مدال‌هاي طلا و نقره داده مي‌شه. تعدادي هم به المپياد جهاني مي‌رن.



به‌نظرت رمز موفقيت‌ات چیه؟
نسبت «زحمتي كه كشيدم» به «نتايجي كه به‌دست آوردم» خيلي كمه! همه‌ي اين‌ها لطف خداوند بوده. اين رمز موفقيت من بود!



از كلاس‌های تقويتی و ...
استفاده كرده‌ای؟!
مدرسه كلاس مي‌گذاشت حدوداً هفته‌اي يه جلسه‌ي يك و نيم ساعته.

كتاب‌هاي مربوطه رو هم تا حدودي مطالعه كردم.
 



كنكور چيه؟ فرق كنكور با المپياد
چيه؟ معايب و مزايای هر كدوم ...
اين‌كه «كنكور چيه؟» نمي‌دونم چون در اون شركت نكردم.

فرق كنكور با المپياد فكر كنم اينه كه كنكور «اجباريه» چه علاقه داشته باشي چه نه. ولي المپياد «اختياريه» تو هر زمينه‌اي كه خواستي. يه فرق ديگه اين‌كه قبول نشدن توي كنكور (متأسفانه) به‌عنوان يه شكست تلقي مي‌شه و المپياد چندان نه. اين باعث مي‌شه كه المپياد خوندن «مفرح»‌تر از كنكور خوندن باشه.

اگر بخوام از معايب و مزاياي هركدوم بگم بايد اشاره‌اي به اين موضوع داشته باشم تا وقتي كه در مرز «غرور» و «نا‌اميدي» قرار نگيرن جفت‌شون خوبن.
 



حالا می‌خواهی دانشگاه چه

رشته‌ای رو ادامه بدی ... با توجه به اين‌كه از سال دوم می‌تونی دو رشته بخونی چه رشته(هايی) رو انتخاب می‌كنی؟

از سال 85 وارد رشته‌ي كامپيوتر شدم رشته‌اي كه فكر كنم هم علاقه‌ام بهش بيش‌تره هم توانايي‌ام.

دو رشته‌اي نخوندم چون سخته! ظاهراً به‌اندازه‌ي سختي‌اش ارزش نداره.



به علاقه‌مندان برای شركت در
المپياد چه توصيه‌ای داری؟
اول، المپياد رو در خدمت «زندگي» و «رشد» بدونن نه برعكس.

دوم، اگه مي‌خوان المپيادي خوبي باشن زياد زحمت بكشن. ولي بدونن كه به هر حال خيليا قبول نمي‌شن.

سوم، ارزش‌ها رو فراموش نكنن.
 



اوقات فراغت‌ات رو چه‌جوری
می‌گذرونی؟
با اين‌كه از وقتم استفاده‌ي مفيد كافي رو نمي‌برم ولي اوقات فراغتم كمه. همين مقدار كم رو بيش‌تر با ورزش، كتاب‌خواني، سرزدن به سايت‌هاي خبري، هم‌نشيني با رفقا و ... مي‌گذرونم. 



بهترين كتابی كه خوندی؟
بعد از كتاب‌هاي سطح بالا(!) شايد «رساله‌ي لقاء‌ا...» بهترين كتاب بود!



آرزويی كه می‌خوای به ما بگی؟!
رشد كافي در جهت درست. 



در مورد دوره‌ی باشگاه كه

گذروندی بگو؟ باشگاه چه معايب و مزايايی در كارش داره؟

درست يادم نيست! كلاً دوره‌ي خوبي بود. مثلاً براي ما - كه شهرستاني بوديم - يه آشنايي بود با زندگي خوابگاهي.



يه بيت شعر بگو ...
هر كه را دانش است خواسته نيست
وان‌كه را خواسته است دانش كم 



خيلی ممنون!
اميدوارم همه‌ي ما در شناخت و عمل به وظيفه‌ي خومون موفق باشيم. از شما هم تشكر و براتون آرزوي موفقيت مي‌كنم. 

1387/11/17 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فعاليت‌هاي علمي رشد

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

     

 

فعاليت‌هاي علمي

 تماس با ما