مصاحبه و گزارش - موضوعي
 «لَيْسَ لِلْإنْسان‌ِ إلّا ما سَعَيَ» (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 112)
«لَيْسَ لِلْإنْسان‌ِ إلّا ما سَعَيَ» (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 112)
مصاحبه با «مجيد اختراء‌چيان» نقره‌ی كشوری فيزيك 86 ... ممتاز‌ترين رمز موفقيتم تلاش و پشتكار است، كه هر دو از لطف خداست.

«لَيْسَ لِلْإنْسان‌ِ إلّا ما سَعَيَ»






اشاره
اول موافق نبود باهاش مصاحبه كنيم، چون می‌گفت اطلاعات يه نقره‌ی كشوری از اطلاعات يه طلای كشوری كم‌تره و بهتره بريم و با يه طلای كشوری مصاحبه كنيم!!!

اما بچه‌ها، واقعاً اين‌طوری نيست، نظر‌تون چيه؟! بياين اين مصاحبه رو با «مجيد اختراع‌چيان» دارنده‌ی مدال نقره‌ی كشوری رو با هم بخونيم بعدش ما رو از نظرتون مطلع كنيد.


 


 


 

خودت را معرفي کن!
بنده «مجيد اختراء‌چيان» هستم دانش‌آموز پيش‌دانشگاهي مدرسه‌ي «علامه حلي همدان» و دارنده‌ي مدال نقره‌ي كشوري المپياد فيزيك در سال 86.

 




جو مناسبي در مدرسه‌ی ما وجود داشت و
خيلي از بچه‌هاي مدرسه هم شروع به‌كار براي المپياد كرده بودند.



 
از ورود به المپياد نترسيد، از كنكور هم نترسيد.




چی شد که وارد المپياد شدی؟
از کجا شروع کردی؟
سالي كه ما وارد دبيرستان شديم مدرسه‌ي ما 2 مدال جهاني در رشته‌ي شيمي و چند مدال كشوري ديگه در شيمي، فيزيك و رياضي گرفته بود و جو مناسبي در مدرسه وجود داشت و خيلي از بچه‌هاي مدرسه هم شروع به‌كار براي المپياد كرده بودند خصوصاً در رشته‌ي شيمي.

دبير فيزيك ما (آقاي «فرجي») سر كلاس خارج از مباحث اصلي كتاب در مورد مباحث جالبي از فيزيك صحبت مي‌كرد كه علاقه‌ي من را به فيزيك تقويت كرد و من در ابتدا نه به‌عنوان المپياد بلكه در همان موارد (مثل كوانتوم، نسبيت و ...) شروع به مطالعه كردم و آخر سال دوم دبيرستان مطالعه براي المپياد را شروع كردم.




تدريس مطالب خارج از كتاب توسط دبير فيزيك‌مان علاقه‌ام را به‌فيزيك تقويت كرد.



اميدوارم كه هدف‌شان از المپياد فرار از كنكور نباشد!




چه کسانی مشوقت بودند؟
در زمينه‌ي المپياد مشوقان من دوستانم، معلمانم و والدينم بودند.




من در ابتدا نه به‌عنوان المپياد بلكه در همان موارد (مثل كوانتوم، نسبيت و ...)
شروع به مطالعه كردم.



«لَيْسَ لِلْإنْسان‌ِ إلّا ما سَعَيَ»




حالا از المپياد بگوييم ... مراحل
کشوري چه‌جوري هستند؟

همه‌ي مراحل به‌صورت كشوري برگزار مي‌شوند؛ يك توضيح كلي در مورد مراحل المپياد فيزيك اين‌كه:

در مرحله‌ي اول - كه سؤال‌ها به‌صورت چند‌گزينه‌اي و پاسخ كوتاه هستند - حدود 1000 نفر انتخاب مي‌شوند.
در مرحله‌ی‌ دوم سؤال‌ها تشريحي هستند به‌علاوه‌ي يك سؤال آزمايشگاهی كه نمره‌ي مرحله‌ي اول هم در نمره‌ي نهايي دو مرحله تأثير داده مي‌شود و در نهايت حدود 40 نفر (به‌اندازه‌ي يك كلاس) به دوره‌ي تابستاني راه پيدا مي‌كنند.

در دوره‌ي تابستاني حدود 5 امتحان تئوري و 5 امتحان آزمايشگاه گرفته مي‌شود كه معمولاً آزمايشگاه تقريباً 35 درصد نمره‌ي كل را تشكيل مي‌دهد و در نهايت 10 نفر مدال طلا مي‌گيرند و اين 10 نفر در دوره‌ي انتخابي تيم شركت مي‌كنند كه 5 نفر از آن‌ها به مسابقه‌ي جهاني مي‌روند.
 




آخر سال دوم دبيرستان مطالعه براي المپياد را شروع كردم



به نظر شما رمز موفقيتت
چيست؟

البته جدا كردن عواملي كه در موفقيت تأثير دارند سخت است ولي شايد ممتاز‌ترين‌شان علاقه و پشتكار باشند كه همه‌ي اين‌ها و هم‌چنين خود موفقيت از لطف خداوند هستند.




در زمينه‌ي المپياد مشوقان من دوستانم، معلمانم و والدينم بودند.




از کلاس‌هاي تقويتي و ...
استفاده کردي؟!

به جز يك دوره‌ي يك‌هفته‌اي - كه آموزش و پرورش همدان برگزار كرد - در هيچ كلاس ديگري شركت نكردم، البته در شهر ما كلاس مناسبي هم براي المپياد فيزيك وجود نداشت. 




از رقابت و موفق نشدن نترسيد و كمبود‌ها را
با تلاش از ميان ببريد





کنکور چيست؟! فرق کنکور با
المپياد؟! معايب و مزاياي هر کدام ...

اين‌كه كنكور چيست فكر مي‌كنم واضح باشد ولي فرقش با المپياد:

خب براي المپياد آن درسي را كه دوست داري و آن مباحثي را كه به آن‌ها علاقه‌مندي مي‌خواني و از ياد‌گيري عميق اين مطالب - كه به‌آن‌ها علاقه داري - لذت مي‌بري ولي براي كنكور بايد همه‌ي درس‌ها را - چه آن‌هايي را كه دوست داري و چه آن‌هايي را كه علاقه‌اي نداري - بخوانی و نمي‌تواني وقت خيلي زيادي براي يك مبحث يا درس خاص بگذاري و لازم نيست همه‌چيز را خيلي عميق ياد بگيري هر چند كه يادگيري عميق مي‌تواند كمك هم بكند.

ولي المپياد و كنكور از نظر من هيچ تضادي با هم ندارند و هر كدام مي‌تواند به موفقيت در ديگري كمك كند به شرطي‌كه خيلي افراط نشود.

خود من كه در المپياد فيزيك كار كرده بودم در رياضي و فيزيك براي كنكور مشكلي نداشتم. زمان خيلي كم‌تري براي اين دروس نياز بود كه مي‌توانستم براي بقيه‌ي درس‌ها بگذارم و آن‌ها را تقويت كنم. در نهايت هم نتيجه‌ي نسبتاً خوبي در كنكور گرفتم (رتبه‌ي 23 كشوري).

امتياز ديگري هم كه براي المپيادي‌ها در انتخاب رشته قايل مي‌شوند به كساني كه رتبه‌ي مورد نظرشان را كسب نكرده‌اند كمك زيادي مي‌كند.
 




ممتاز‌ترين رمز موفقيتم تلاش و پشتكار است
كه هر دو از لطف خداست.




حالا مي‌خواهي در دانشگاه چه
رشته‌اي بخوانی ... با توجه به اين‌که از سال دوم مي‌تواني دو‌رشته بخواني چه رشته‌(هايي) را انتخاب مي‌کني؟!

رشته‌ي برق را انتخاب كرده‌ام و اگر بتوانم فيزيك را هم به‌عنوان رشته‌ي دوم در كنارش مي‌خوانم. 



به جز يك دوره‌ي يك‌هفته‌اي - كه آموزش و پرورش همدان برگزار كرد -
در هيچ كلاس ديگري شركت نكردم.




به علاقه‌مندان براي شرکت در
المپياد چه توصيه‌اي داري؟!

از ورود به المپياد نترسند! اگر خودشان را باور كنند و تلاش داشته باشند موفق مي‌شوند.

از كنكور هم نترسند(!) مطمئن باشند كه اگر هم مدال طلا نگيرند المپياد به نتيجه‌ي كنكورشان كمك مي‌كند و البته من اميدوارم كه هدف‌شان از المپياد فرار از كنكور نباشد!
 




در شهر ما كلاس مناسبي هم براي المپياد فيزيك وجود نداشت.



 

اوقات فراغتت را چه‌جوري
مي‌گذراني؟!

بهترين تفريح من خواندن كتاب است، فيلم هم نسبتاً زياد مي‌بينم. اگر فرصتي پيش بيايد فوتبال هم بازي مي‌كنم. 




در المپياد آن‌چيزی را می‌خوانی كه به‌آن علاقه داری
و از آن لذت می‌بری!




بهترين تجربه‌اي که داشتي؟!

بهترين تجربه را نمي‌شود خيلي ساده مشخص كرد ولي يكي از بهترين تجربه‌هاي زندگي‌ام دوره‌ي تابستاني المپياد فيزيك بوده است. 




يادگيري عميق مي‌تواند كمك هم بكند!




بهترين کتابي که خواندي؟!

واقعاً نمي‌دانم كدام بهترين بوده است. 




ولي المپياد و كنكور از نظر من هيچ تضادي با هم ندارند و هر كدام مي‌تواند
به موفقيت در ديگري كمك كند به شرطي‌كه خيلي افراط نشود!




يك‌بيت شعر بگو ...

جاي‌شعر اين عبارت قرآني را مي‌گويم:

«لَيْسَ لِلْإنْسان‌ِ إلّا ما سَعَيَ»
 




اگر خودشان را باور كنند و تلاش داشته باشند موفق مي‌شوند!




خيلي ممنون ... حرف آخر؟!

از همه‌ي كساني كه از كمك به من دريغ نداشتند و براي من دعا كردند تشكر مي‌كنم و از همه‌ي خوانندگان اين مصاحبه التماس دعا دارم.

يك‌بار ديگر هم به كساني‌كه مي‌خواهند گام در مسير المپياد بگذارند تأكيد مي‌كنم كه از سختي‌هاي رقابت و از موفق نشدن نترسيده و هر كمبودي را كه در هر شرايطي وجود داشته باشد مي‌توانيد با تلاش خودتان جبران كنيد.

1387/6/13 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فعاليت‌هاي علمي رشد

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

     

 

فعاليت‌هاي علمي

 تماس با ما