مصاحبه و گزارش - موضوعي
 وقتي تصميم گرفتيد بايد پشتکار داشته باشيد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 11)
وقتي تصميم گرفتيد بايد پشتکار داشته باشيد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 11)
اگر بخواهم راجع به رمز موفقيت صحبت كنم شايد بهتر باشد به اين موضوع اشاره كنم كه هرگز در وسط كار در زمينه‌ي المپياد آن را رها نکنيد و به‌اصطلاح از اين رشته به رشته‌اي ديگر نپريد. وقتي تصميم گرفتيد بايد پشتکار داشته باشيد.

«جمشيد رضايي» دارنده‌ي مدال برنز المپياد جهاني نجوم:

وقتي تصميم گرفتيد بايد پشتکار داشته باشيد




 

 

اشاره

دهمين دوره‌ي المپياد جهاني نجوم سوم تا يازدهم آبان 1384 در حالي در «پكن» پايتخت چين برگزار شد كه پنج دوره‌ي آن در سال‌هاي 1996، 1997، 1998، 2000 و 2002 در كشور «روسيه» و سه دوره‌ي آن در سال‌هاي 1999، 2001 و 2004 در «اوكراين» و يك دوره‌ي آن در سال 2003 در «سوئد»‌ برگزار شده بود. در اين المپياد 16 تيم از كشورهاي: برزيل، بلغارستان، چين، استوني، هند، اندونزي، ايران، كره، ليتواني، روسيه، روماني، صربستان و مونته‌نگرو، سوئد و تايلند شركت كردند.

نمايندگان جمهوري اسلامي ايران نيز عبارت بودند از:

- سركار خانم «آزاده فتحي سوادجاني» (مدال طلا)

- سركار خانم «نيلوفر افسري آردچي» و «هيوا پذيرا» (مدال نقره)

- «پويا بني‌اسد»، «جمشيد رضايي ميان‌رودي»، «نگين سهراب‌خاني» (مدال برنز)

ضمناً در اين مسابقه‌ها، سركار خانم «آزاده فتحي سوادجاني» به‌علت كسب بالاترين امتياز در قسمت تئوري، ديپلم ويژه‌ي مسابقه‌ها را دريافت كرد.

همان‌طور كه گفته شد «جمشيد رضايي ميان‌رودي» سال اول طلاي کشوري و برنز جهاني المپياد دانش‌اموزي نجوم را کسب کرد و در 16 سالگي از كنكور معاف شد. امسال هم توانست مدال طلاي كشوري را کسب کند.

 

 

خواهشمند است خودتان را معرفي کنيد.

«جمشيد رضايي» هستم. در مقطع دوم متوسطه در دبيرستان علامه حلي تهران درس مي‌خوانم. صاحب مدال طلاي کشوري و برنز جهاني در المپياد نجوم مي‌باشم.

 

 

از چه زماني به «نجوم» علاقه‌مند شديد؟! چه عاملي باعث شد که وارد

المپياد «نجوم» شويد؟!

از «راهنمايي» به «تلسکوپ» علاقه پيدا کرده بودم اما کار جدي‌اي نکردم. المپياد را از آذر 1384 (اول دبيرستان) شروع کردم. قبل از آن نيز در زمينه‌ي المپياد فيزيک کار مي‌کردم.

 

<>

چه کساني مشوق شما بودند؟!

در مورد اين‌كه چه کساني مشوق من بوده‌اند خوب مي‌توانم (مثل هميشه!) به پدر، مادر، دبيران مدرسه و ... اشاره كنم.

 

 

اولين کتاب‌هايي را که در زمينه‌ي المپياد نجوم خوانديد براي علاقمندان

معرفي كنيد.

براي المپياد نجوم از كتاب «ساختار ستارگان و کهکشان‌ها» و يك‌سري جزوه استفاده كردم اما متأسفانه اسم اولين کتاب نجومي مورد استفاده‌ام را به‌خاطر نمي‌آورم.

 

 

 

جايي وجود دارد که علاقه‌مندان به «نجوم» بتوانند از آن‌جا اطلاعات مورد

نيازشان را کسب کنند؟

بله، براي کسب اطلاعات «اينترنت» و «منابع انگليسي» بهترين مرجع محسوب مي‌شوند. براي رصد و ساير فعاليت‌ها علاقمندان مي‌توانند به رصدخانه‌ي زعفرانيه يا مرکز ستاره‌شناسي بروند.

 

 

توصيه‌ي شما به بقيه‌ي علاقه‌مندان المپياد نجوم درباره‌ي اين‌كه از کجا و

چگونه فعاليت در زمينه‌ي المپياد نجوم را شروع کنند، چيست؟

علاقه‌مندان به «نجوم» مي‌توانند با ياري يک معلم راهنما يا از طريق همين مکان‌هايي که در جواب سؤال قبل معرفي كردم هر وقت مي‌خواهند مي‌توانند شروع کنند. اما المپيادي‌ها هم هر وقت شروع کنند خوب است اما توصيه مي‌کنم زودتر شروع کنند و مي‌توانند از طريق کتاب‌ها يا کلاس‌هاي مدرسه‌شان يا خود من وارد المپياد شوند.

 

 

«نجوم» را چگونه تعريف مي‌كنيد؟

«نجوم» عبارت است از اطلاعات در مورد آن‌چه که بالاي سر ماست. نجوم دانشي در مقياسي بزرگ است به‌عبارت ديگر به بررسي اجزاي بزرگ مي‌پردازد.

 

 

آيا ستاره‌اي را براي خودت انتخاب کرده‌اي؟!

چند مدت پيش از اين کار خوشم نمي‌آمد اما الان به «تيشتر» علاقه‌مند شده‌ام.

 

 

اجازه دهيد حالا از المپياد صحبت كنيم ... المپياد در مراحل کشوري چگونه

است؟

المپياد در مرحله‌ي كشوري سه مرحله دارد:

- مرحله‌ي اول مرحله‌ي اول به‌صورت تستي برگزار مي‌شود كه در اين مرحله، 400 نفر قبول مي‌شوند.

- مرحله‌ي دوم آزمون مرحله‌ي دوم تشريحي است و حدوداً 35 نفر قبول مي‌شوند و اين افراد در دوره‌ي تابستانه شرکت کرده و به ده نفر از آن‌ها مدال طلا اعطا مي‌شود.

 

 

رمز موفقيت‌تان را در چه چيز مي‌دانيد؟

اگر بخواهم راجع به رمز موفقيت صحبت كنم شايد بهتر باشد به اين موضوع اشاره كنم كه هرگز در وسط كار در زمينه‌ي المپياد آن را رها نکنيد و به‌اصطلاح از اين رشته به رشته‌اي ديگر نپريد. وقتي تصميم گرفتيد بايد پشتکار داشته باشيد.

 

 

آيا براي كسب موفقيت از کلاس‌هاي تقويتي و مواردي اين‌چنين استفاده

کرده‌ايد؟

درباره‌ي خودم بايد بگويم من همه‌ي آن درس‌ها را خودم ياد گرفتم اما خوب خيلي‌ها هم هستند که از اين کلاس‌ها و يا كمك شرکت‌کنندگان سال‌هاي قبل استفاده كرده و موفق هم مي‌شوند. البته بايد اشاره كنم كه تعداد اين دسته از افراد خيلي بيش‌تر است. بايد بگويم کلاس‌هاي تقويتي واقعاً موثر هستند.

 

 

به‌نظر شما «کنکور» چيست؟! چه فرقي با «المپياد» دارد؟! درباره‌ي معايب و

ضررهاي هرکدام صحبت كنيد.

کنکور يك امتحان است به‌علاوه يك بخش از زندگي خيلي‌ها و يک‌سال پرخاطره است. المپياد مثل يک پل است که با کمک آن از سد کنکور رد مي‌شويد!!! ساختن اين پل تقريباً به‌سختي همان کنکور است؛ اما بايد بگويم المپياد يعني تفاوت ...

 

 

تصميم داريد در دانشگاه چه رشته‌اي را ادامه دهيد ... با توجه به اين‌که از

سال دوم دانشگاه مي‌تواني دو رشته را بخوانيد، چه رشته(هايي) را انتخاب مي‌كنيد؟

هنوز درست نمي‌دانم به‌علاوه به‌نظر من براي دو رشته‌اي شدن، المپياد کمکي نمي‌کند بلکه دانشگاه براي خودش شرايطي دارد.

 

 

به علاقه‌مندان براي شرکت در المپياد چه توصيه‌اي داريد؟!

خوب يا بايد به‌سمت المپياد نرويد يا اگر رفتيد بايد تمام تلاش‌تان رو بکنيد و اولين باشيد چون در غيراين‌صورت وقت تلف کردن محسوب مي‌شود!!!

 

 

اوقات فراغت‌تان را چگونه مي‌گذرانيد؟

اوقات فراغتم را به امور ذيل مي‌پردازم:

- خواندن کتاب

- برنامه‌نويسي

- مطالعه‌ي فيزيک

كه اين امور از کارهاي مفيدم محسوب مي‌شود.

بقيه‌ي اين زمان را هم به «بازي» و «ساير کارها» مي‌پردازم.

 

 

درباره‌ي بهترين تجربه‌اي که داشتيد، صحبت كنيد.

بهترين تجربه‌ي من تجربه‌ي يك سفر بوده است.

 

 

از بهترين کتابي که خوانده‌ايد، بگوييد.

نمي‌دانم شايد کتاب‌خوان نيستم شايد هم حضور ذهن ندارم.

 

 

در آسمان دنبال چه مي‌گرديد؟!

دنبال آينده؛ آينده‌اي که خودمان آن را مي‌سازيم ولي همه‌ي ما در آسمان‌ها دنبالش مي‌گرديم.

 

 

در مورد دوره‌ي تابستاني و انتخاب تيم جهاني توضيح دهيد. خودت يك

تجربه‌ي رفتن به المپياد جهاني را داشته‌اي ... به‌نظر شما ايران در چه سطحي قرار دارد؟

دوره‌ي تابستاني و انتخاب تيم تقريباً ايده‌آل است. وضع المپياد ايران تقريباً خوب است اما المپياد نجوم در ايران در سطح خيلي پاييني قرار دارد و علت اصلي آن هم علاوه بر علت‌هاي حاكم بر ساير رشته‌ها، گران بودن ساخت رصدخانه‌‌ي خوب است.

 

 

در مورد دوره‌ي باشگاه دانش‌پژوهان جوان که گذرانديد توضيح دهيد. به‌نظر

شما دوره‌‌هاي باشگاه چه معايب و منافعي دارد؟

باشگاه به‌نظر من کارش عالي است فقط اي کاش کمي هم از المپياد محض بيرون بيايد و مرکز تحقيقاتي براي دانش‌اموزان هم باشد ... اميدوارم همه بتوانند حضور در باشگاه را تجربه کنند.

 

 

از اين‌كه وقت‌اتان را در اختيار ما گذاشتيد تشكر مي‌كنيم.

 

ü براي کسب اطلاعات «اينترنت» و «منابع انگليسي» بهترين مرجع
 محسوب مي‌شوند.

 

  

ü براي رصد و ساير فعاليت‌ها علاقمندان مي‌توانند
به رصدخانه‌ي زعفرانيه
يا مرکز ستاره‌شناسي بروند.

 

  

ü به‌علاقمندان به المپياد نجوم توصيه مي‌کنم زودتر شروع کنند
و مي‌توانند از طريق کتاب‌ها يا کلاس‌هاي مدرسه‌شان
وارد المپياد شوند.

 

 

ü اگر بخواهم راجع به رمز موفقيت صحبت كنم شايد بهتر باشد
به اين موضوع اشاره كنم كه
 هرگز در وسط كار در زمينه‌ي المپياد آن را رها نکنيد و به‌اصطلاح از اين رشته به رشته‌اي ديگر نپريد. وقتي تصميم گرفتيد
 بايد پشتکار داشته باشيد.

  

 


 


 


ü اوقات فراغتم را به امور مفيدي نظير: «خواندن کتاب»، «برنامه‌نويسي» و «مطالعه‌ي فيزيک» مي‌گذرانم و بقيه‌ي اين زمان را هم به «بازي» و ساير کارها مي‌پردازم.

 

 

ü بهترين تجربه‌ي من
تجربه‌ي يك سفر بوده است.

 

  

ü آينده‌اي را خودمان مي‌سازيم ولي همه‌ي ما در آسمان‌ها دنبالش مي‌گرديم.

 

 








ü پدر، مادر، دبيران مدرسه و ... مشوق من بوده‌اند.

 

 

ü علاقه‌مندان به «نجوم» مي‌توانند با ياري يک معلم راهنما يا از طريق همين مکان‌هاي
رصد ستارگان هر وقت مي‌خواهند مي‌توانند شروع کنند.

 

 

1385/7/21 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : نمیدونم چرا همه تهرونیا فکر می کنند همه جای ایران تهرونه. با همون امکانات. تلاش و پشتکار اونم بدون کتاب مناسب و بدون معلم بدردی نمیخوره.
پاسـخ : دوست عزيز!
انصافاً امكاناتي كه در تهرون هست در بعضي از شهرستان‌هاي ايرون موجود نيست. ولي از همه‌ي بر و بچه‌هايي كه آدم‌هاي موفقي رو در اطرافشون مي‌بينند مي‌پرسم آيا چند درصد موفقيت به امكانات برمي‌گرده؟
اين سؤال رو از معلماتون كه قديمي‌ترند هم بپرسيد. در سال‌هاي اخير امكانات اموزشي در سرتاسر ايرون به‌شدت افزايش پيدا كرده (مثلاً: گسترش اينترنت رو در نظر بگيريد) ولي آيا آدم‌هايي كه تحت اين آموزش‌ها قرار مي گيرند به‌همان نسبت سطح كيفي آموزشي‌شون افزايش يافته؟
به‌نظر ما «انگيزه»، «پشتكار» و «حرفه‌اي شدن در كار» از امكانات بسيار بسيار مهم‌تره.

فرستنده :
m_32 HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : lotfan az manabeE marhaleye dovome olampiad ham begooeed
پاسـخ : دوست خوبم!
مي‌تونيد از منابعي نظير ذيل استفاده كنيد:
- «نجوم كروي» Smart، نشر دانشگاهي
- «نجوم اختر مقدماتي» Zileilik، انتشارات آستان قدس رضوي يا فردوسي مشهد
- «اختر فيزيك ستاره‌اي»، چهار جلدي، نشر دانشگاهي
- «مباني فيزيك»، هاليدي.

فرستنده :
mm HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : عکس هایی که گذاشته بودید خیلی تیریپ بود
پاسـخ : دوست خوبم!
اگر منظورتان از «تيريپ»، خوب و مناسب بودن عكس‌ها است از لطف شما سپاسگزاريم اما اگر از اين كلمه نقدي مورد نظر داريد دوست داريم كه اين موارد را به ما گوشزد كنيد.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فعاليت‌هاي علمي رشد

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

     

 

فعاليت‌هاي علمي

 تماس با ما