مصاحبه و گزارش - موضوعي
 مصاحبه با «پراناويش» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد ملي زيست‌شناسي هند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 18)
مصاحبه با «پراناويش» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد ملي زيست‌شناسي هند (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 18)
سخت‌كوشي و مطالعه‌ي برنامه‌ريزي‌شده كليد موفقيت خواهد بود

 

 

«پراناويش» (Pranav Ish) دارنده‌ي مدال طلاي المپياد ملي زيست‌شناسي هند:
سخت‌كوشي و مطالعه‌ي برنامه‌ريزي شده
كليد موفقيت خواهد بود
 

 

 

اشاره

هفدهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي از 18 تا 25 تير 1385 (9 تا 16 ژولاي 2006 ميلادي) در دانشگاه ملي شهر «ريوكورتو» آرژانتين انجام شد. اگر بخواهيم از محل برگزاري المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1385 (2006 ميلادي) سخن بياوريم بايد بگوييم دانشگاه مذكور - كه داراي آزمايشگاه‌هاي مدرن بوده و پشتيباني‌هاي فني لازم بر روي تأسيسات آن انجام مي‌شود – در 11 ارديبهشت 1350 (اول مي سال 1971 ميلادي) تأسيس شده و در فاصله‌ي شش‌ كيلومتري مركز شهر قرار داشته و داراي پنجاه هزار متر مربع مساحت است.

در قسمت اول، ضمن ارائه‌ي مقدمه‌اي براي آشنايي با المپياد جهاني زيست‌شناسي از تاريخچه و برنامه‌ي برگزاري هفدهمين دوره‌ي آن صحبت شده با تيم‌هاي ملي ايران و هند آشنا مي‌شويم. ضمناً مصاحبه‌اي كوتاه با يكي از برندگان مدال طلاي المپياد ملي هند ارائه خواهد شد.

در قسمت دوم، از برنامه‌ي برگزاري هفدهمين دوره‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي آشنا شده، با دانش‌اموزي‌ از كشور تركيه و دارنده‌ي مدال طلاي المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 2006 در آرژانتين هم‌چنين پدر و مادرش مصاحبه‌اي خواهيم داشت.

 

 

آشنايي با المپياد جهاني زيست‌شناسي

المپياد جهاني زيست‌شناسي (The International Biology Olympiad) (IBO) رقابتي براي دانش‌اموزان مدارس نوع دوم است. مهارت حل مسائل زيست‌شناسي و تجربه‌‌ها در اين حوزه مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.

براي موفقيت در اين آزمون، علاقه به زيست‌شناسي، قدرت ابتكار، نواوري و پشتكار مورد نياز است.

هر كشور شركت‌كننده چهار دانش‌اموز به اين مسابقه‌ها اعزام مي‌كند كه منتخبان از بين برندگان مسابقه‌هاي ملي المپياد زيست‌شناسي محسوب مي‌شوند. هر تيم شامل دو تيم از سرپرستان به‌عنوان نمايندگان آن كشور هستند.

المپياد جهاني زيست‌شناسي با برگزاري گردهمايي اين دانش‌اموزان سعي مي‌كند رقابت و انگيزه‌اي در آنان براي توسعه‌ي استعدادهايشان و ارتقاي سطح فعاليت‌هايشان به‌عنوان دانشمند ايجاد كند؛ بدين‌ترتيب استعدادهاي زيست‌شناسي هدر نخواهد رفت.

المپياد جهاني زيست‌شناسي هم‌چنين بر روي «زيست‌شناسي» به عنوان موضوعي زيبا و ارزشمند تأكيد مي‌كند. تأكيد بعضي از بخش‌هاي زيست‌شناسي مثل: «رفتارشناسي جانوري» (Ethology) و «اكولوژي» (Echology) دليلي بر اهميت زيست‌شناسي براي جامعه به‌ويژه موضوع‌هايي نظير: حفاظت از محيط زيست است.

المپياد فرصتي را براي مقايسه‌ي رؤوس مطالب و مسائل در كشورهاي مختلف ايجاد مي‌كند. بدين‌ترتيب فرصتي براي ارائه‌ي اطلاعات مفيدي براي توسعه‌ي آموزش زيست‌شناسي در سطح ملي ايجاد مي‌شود.

بسياري از انجمن‌ها با سازمان‌هاي المپيادهاي ملي در كشورها (در ايران باشگاه دانش‌پژوهان جوان) مشاركت مي‌كنند نظير: وزارت علوم و صنايع، انجمن‌هاي معلمان، دانشگاه‌ها و مدارس. با ارتباط بين اين انجمن‌ها، درك و ارتباط بهتري در زمينه‌هاي مشترك در حوزه‌ي زيست‌شناسي ايجاد خواهد شد.

موارد فوق از اهداف اين مسابقه‌هاي بين‌المللي محسوب مي‌شود. «آرژانتين» كشوري بوده است كه هفدهمين المپياد جهاني زيست‌شناسي را در سال 2006 به‌خوبي در آن كشور برگزار شده و روحيه‌ي مشاركت در بين شركت‌كنندگان ايجاد گرديده است.

 

 

تاريخچه

برگزاري اولين رقابت زيست‌شناسي بين‌المللي بين دانش‌اموزان كشورهاي «لهستان» و «چكسلواكي» در طي سال‌هاي 1985 تا 1989 زمينه‌اي براي برگزاري المپياد جهاني زيست‌شناسي ايجاد كرد.

تجربه‌ي مثبت در خلال المپيادهاي بين‌المللي در علوم طبيعي ديگر و رياضيات منجر به عقيده‌ي شروع برگزاري المپياد جهاني زيست‌شناسي شد. بنابراين يونسكو از مسؤولين كشور چكسلواكي سابق خواست كه شروع‌كننده‌ي اين فعاليت جهاني باشند.

شش كشور علاقمند با عنوان: بلژيك، بلغارستان، چكسلواكي، جمهوري دموكراتيك آلمان، لهستان و اتحاد جماهير شوروي در سال 1989 در شهرهاي پراگ و برنو (Brno) در چكسلواكي گردهم آمده و المپياد جهاني زيست‌شناسي را تأسيس كردند؛ هم‌چنين اولين دوره‌ي اين مسابقه‌ها را در شهر «الوموك» (Olomouc) در چكسلواكي در سال 1990 برگزار كردند. با وجود بروز پاره‌اي از مشكلات، اين المپياد موفقيت بزرگي محسوب شده و تصميم گرفته شد كه برگزاري آن در سال‌هاي بعدي نيز ادامه يابد. در المپيادهاي بعدي، تعداد كشورهاي شركت‌كننده به‌طور فزاينده‌اي افزايش يافت (جدول 1).

 

جدول 1 - كشورهاي برگزاركننده‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي از ابتدا تاكنون.

سال كشور شهر

تعداد

شركت‌كنندگان

1990 چكسلواكي الوموك 6
1991 روسيه ماچاتسكالا 9
1992 جمهوري اسلواكي پروپراد 12
1993 هلند آتراخت 15
1994 بلغارستان وارنا 18
1995 تايلند بانكوك 22
1996 اوكراين آرتك 23
1997 تركمنستان عشق‌آباد 28
1998 آلمان كيل 33
1999 سوئد آپسالا 36
2000 تركيه آنتاليا 38
2001 بلژيك بروكسل 38
2002 لاتويا ريگا 40
2003 بلاروس مينسك 41
2004 استراليا بريس‌بين 40
2005 چين بيجينگ 57
2006 آرژانتين ريوكوارتو 58

 

تيم اعزامي از جمهوري اسلامي ايران


 

آشنايي با تيم ملي ايران

تيم ملي ايران شركت‌كننده در المپياد جهاني آرژانتين در سال 2006 از چهار نفر به‌اسامي ذيل تشكيل شده بودند:

- «آريا شاكري»
- «كوشا پايداري»
- خانم «سيده فرانك فتاحي»
- «نيما حافظي‌نژاد»

در اين دوره از مسابقه‌ها، «آريا شاكري»، «كوشا پايداري» و خانم «سيده فرانك فتاحي» به‌ترتيب با كسب امتيازهاي 19042254/91، 15802817/90 و 64690141/91 در آزمون عملي، 9/130، 45/124 و 9/120 در آزمون تئوري با كسب رتبه‌هاي 45، 54 و 56 مدال نقره و «نيما حافظي‌نژاد» با كسب امتيازهاي 77070423/94 و 25/114 به‌ترتيب در آزمون‌هاي عملي و تئوري و رتبه‌ي 64 موفق به كسب مدال برنز شدند.

 

نيما حافظي‌نژاد
يكي از اعضاي تيم ملي ايران

تيم اعزامي از هند


 

آشنايي با تيم ملي هند

مسابقه‌ي المپياد ملي هند براي انتخاب افراد براي شركت در دوره‌ي تابستاني 10 بهمن 1384 (29 ژانويه‌ي 2006 ميلادي) انجام شد. از 46 نفري كه در اين‌ مسابقه‌ها برگزيده شدند چهار نفر به اسامي ذيل به المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 2006 در آرژانتين راه يافتند:

- «ديوام نارولا» (Divm Narula)
- «اسميتا پاراخ» (Smita Parakh)
- «روهان خرا» (Rohan Khera)
- «آژاي سوبرامانيان» (Ajay Subramanian)

در اين دوره از مسابقه‌ها، «ديوام نارولا» (Divm Narula)، «اسميتا پاراخ» (Smita Parakh) و «روهان خرا» (Rohan Khera) به‌ترتيب با كسب امتيازهاي 28887324/99، 59204225/98 و 31248826/83 در آزمون عملي، 45/119، 7/113 و 05/127 در آزمون تئوري با كسب رتبه‌هاي 50، 59 و 60 موفق به كسب مدال نقره و «آژاي سوبرامانيان» (Ajay Subramanian) با كسب امتيازهاي 36084507/90 و 25/94 به‌ترتيب در آزمون‌هاي عملي و تئوري و رتبه‌ي 110 موفق به كسب مدال برنز شدند


يكي از اعضاي تيم هند در حال دريافت مدال

 

«پراناويش» (Pranav Ish)


 

مصاحبه با «پراناويش» (Pranav Ish)

«پراناويش»‌ (Pranav Ish) دارنده‌ي رتبه‌ي چهارم «آزمون‌هاي پزشكي مدرسه‌ي دلفي در سال 2006» (Delhi Pre Medical Test) (DPMT) و دانش‌اموز «مدرسه‌ي دلفي» (Delphi Public School) وابسته با «انجمن آموزش‌هاي برتر هند» (Vasant Kunj) (India's Premier Learning Institution) مربيان خود را در موفقيت خود سهيم مي‌داند. اگرچه وي در انتخاب نهايي براي راهيابي به المپياد جهاني زيست‌شناسي انتخاب نشد خلاصه‌اي از مصاحبه‌ي انجام شده با وي قبل از گزينش نهايي - كه توسط «دانشگاه آزاد پزشكي مائولانا» (Maulana Azad Medical Collage) شهر دهلي انجام شده است - ذيلاً تقديم مي‌شود.

 

 

به‌عنوان اولين سؤال، ضمن ارائه‌ي

توضيح‌هايي راجع به محل‌هاي تحصيل‌اتان  بفرماييد در چه آزمون‌هايي تاكنون شركت كرده‌ايد؟

علاوه بر كسب رتبه‌ي چهارم در «آزمون‌هاي پزشكي مدرسه‌ي دلفي در سال 2006» (Delhi Pre Medical Test) (DPMT) منتخب شهر «ماني‌پال» (واقع در جنوب شرقي هند) هستم. دانشجوي ممتاز «دانشگاه اسلامي آليگاره» در رشته‌ي (MBBS) بوده و در آزمون «سراسري پزشكي هيأت مركزي آموزش‌هاي ثانوي» (CBSE AIPMT) (Central Board Of Secondary Education All India Pre-Medical) رتبه‌ي 426 را كسب كرده‌ام.

 

 

غير از فعاليت‌هاي آماده‌سازي خود براي

دانشگاه پزشكي به چه فعاليت‌هاي ديگري مي‌پردازيد؟

همان‌طور كه مي‌دانيد در مسابقه‌ي المپياد ملي هند مدال طلا گرفته و براي دوره‌ي تابستاني برگزيده شده‌ام؛ در حال حاضر نيز در دوره‌ي آموزشي در «مركز پژوهشي اتمي باب‌ها» (Bhabha Atomic Research Centre) در شهر «مومبي» (Mumbai) براي انتخاب نهايي جهت حضور در «المپياد جهاني زيست‌شناسي» - كه در «آرژانتين» برگزار خواهد شد – شركت مي‌كنم

 

 

چه كساني بيش‌تر به شما كمك كرده‌اند؟

موفقيت‌هايم در دانشگاه، موهبتي از فعاليت‌هايم در مدرسه است. با وجود حمايت‌هاي مدرسه، فعاليت‌هاي شديدم نيز به من كمك كرده است.

 

 

آيا براي دوستانتان در «مدرسه‌ي

دلفي» (Delphi Public School) در منطقه‌ي مهاجرنشين «وازانت كونجي» (Vasant Kunj) و ديگر دانش‌اموزان پيامي داريد؟

فقط مي‌خواهم بگويم يك‌درصد از موفقيت مربوط به القاي آن به خود است و 99 درصد بقيه مربوط به سخت‌كوشي است؛ به‌گونه‌اي كه سخت‌كوشي و مطالعه‌ي برنامه‌ريزي شده كليد موفقيت خواهد بود. حداقل اين موضوع در من صدق مي‌كرده است.

از مسؤولين محل تحصيل اعم از مربيان و كاركنان - كه مرا در رسيدن به اهدافم همواره حمايت و تشويق كرده‌اند – تشكر مي‌كنم. از صميم قلب خواستار موفقيت براي همگان هستم.



المپياد جهاني زيست‌شناسي





ü سخت‌كوشي و مطالعه‌ي برنامه‌ريزي شده كليد موفقيت خواهد بود.






































 



 




 







 






 


















 










 

1385/8/23 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : ba aghaye sasan aminy tanha darande medale talaye olampiade zistejahany mosahebe konid
پاسـخ : دوست خوبم!
اگر دوستان المپيادي وقتشون رو در اختيار ما بگذارند تا ما نظراتشون رو براي شما منعكس كنيم ما امادگي داريم.
انشاءالله در اولين فرصت اين كار را خواهيم كرد.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : اگر ممكن ايميل پويا ناصري رو به من ميل كنيد
پاسـخ : ايميل فرستنده: B_I_O_L_G_Y@YAHOO.COM
دوست عزيز!
از اين‌كه ما را قابل دونستي و خواستي ارتباط با المپيادي‌ها از طريق ما انجام شود تشكر مي‌كنيم. ولي با عرض معذرت امكان اين‌كه ايميل اين دوستان را در اختيار دوستان ديگر قرار دهيم موجود نيست.
شايد بتونيد با جستجوي نام ايشان احتمالاً به ايميل‌شون دست پيدا كنيد.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : اگر سوالات المپیاد ادبی را بگذارید ناراحت نمی شویم
پاسـخ : دوست خوبم!
ما هم از اين‌كه بخش المپياد ادبي داشته باشيم خيلي خوشحال مي‌شويم!
گذشته از شوخي، بنا داريم در آينده المپياد ادبي را به ساير بخش‌ها اضافه كنيم. منتظر باشيد!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فعاليت‌هاي علمي رشد

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

     

 

فعاليت‌هاي علمي

 تماس با ما