مصاحبه و گزارش - موضوعي
 داستان آزمون عملي (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 43)
داستان آزمون عملي (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 43)
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک در سال 2007 در اصفهان - قسمت دوازدهم

داستان آزمون عملي

عملكرد دانش‌اموزان با توجه به
مشخصات تجهيزاتشان بررسي مي‌شد

كليه‌ي تجهيزات با استفاده از يك رويه‌ي طراحي شده‌ي قبلي

نصب و بررسي شد



آزمون عملي نتيجه‌ي يك فعاليت دوساله بود. در طي اين زمان، كميته‌ي علمي سي و هشتمين المپياد جهاني فيزيك مجبور بودند يكي از 22 سؤال پيشنهادي ارسال شده را بررسي و تجهيزات مورد نياز را طراحي و بر ساخت و نصب آن تجهيزات نظارت كنند تا آزمون عملي به‌طور موفقيت‌اميزي انجام شود.

دكتر «ارشميدس نهال» از دانشگاه تهران عضو كميته‌ي علمي و مسؤول مباشرت و اجراي آزمون عملي بود.

ايده‌ي سؤال آزمون عملي توسط دكتر «اميد اخوان» از دانشگاه صنعتي شريف مطرح شد. اين ايده برگرفته از 22 سؤال پيشنهادي بود.

سپس كميته‌ي علمي كار بر روي اين ايده را ادامه داده و به‌شكل نهايي خود توسعه داد تا در المپياد به‌كار رود. به‌جز «توري» (Garting)، تجهيزاتي كه در آزمون به‌كار رفت در ايران طراحي و ساخته شد.


از راست به چپ: «زهرا اسكندري»،
 «فرنوش فرح‌پور»، «مرتضي حكيمي»،
«پويا شريعتمداري»، «سيد مهدي فاضلي»،
«فرشيد قاسمي»، «اميد اخوان»،
«شارمين خرازي»، «الهام علي‌پور»،
«آرمان اكبرياني» و «ارشميدس هال» (نشسته)



براي اجراي آزمون به 400 دستگاه مشابه از اين تجهيزات نياز بود. شركتي كه تجهيزات را مي‌ساخت خيلي هماهنگ عمل مي‌كرد و با هر اصلاح منطقي و قابل‌توجيه همراهي مي‌نمود.

اين تجهيزات اساساً از يك «اسپكتروسكوپ» ساده تشكيل شده و به يك نوع «اسپكتروسكوپ» اصلاح گرديده بود.

هم‌چنين 600 نمونه براي آزمون عملي – كه واقعاً بايد مشابه مي‌بود - مورد نياز بود كه در عمل شباهت واقعي غيرممكن مي‌نمود. «دكتر اخوان» اين موضوع را مورد توجه قرار داد؛ وي 600 نمونه را به‌گونه‌اي شماره‌گذاري كرد كه مشخصات آن‌ها دردسترس باشد.

بدين‌ترتيب عملكرد هر دانش‌اموز مي‌توانست با مشخصات اين تجهيزات - كه منجر به ايجاد سؤال در كارايي آزمون عملي مي‌شد - مقايسه مي‌گرديد.

كنترل كيفيت و بيش‌ترين توجه قبل از آزمون عملي در طي عمليات ذيل اعمال شد:


- فاز ساخت

- انتقال از تهران به اصفهان

- نصب تجهيزات در زمان كوتاه قابل‌دسترس.





تجهيزات چهارشنبه شب، 20 تير 1386 منتقل شد و همه‌چيز تا صبح روز بعد به‌طور كامل مستقر گرديد. كليه‌ي تجهيزات با استفاده از يك رويه‌ي طراحي شده‌ي قبلي نصب و بررسي شد.

«دكتر نهالي» و هفت نفر ديگر مجبور بودند بررسي‌ها را انجام دهند و نياز نيست گفته شود كه آن شب (يا شب قبل و بعد از آن) آنان نخوابيدند.

تجهيزات با نظر سرپرستان در جلسه‌ي بحث و بررسي آزمون عملي با اصلاحاتي مورد پذيرش قرار گرفتند. براي پذيرش سؤال آزمون عملي تنها يك‌بار رأي‌گيري لازم بود.

بررسي كيفي انجام شده بر روي تجهيزات، اشكالات كوچكي را نشان داد. به‌طوري كه تنها دو مورد جايگزيني لازم بود و تعميرات كوچكي بر روي آن به‌وسيله‌ي گروهي متشكل از شش مهندس و يك ناظر از شركت سازنده انجام شد.

هم‌چنين زماني بيش‌تري براي شركت‌كنندگاني - كه با اين مشكل مواجه بودند - اختصاص داده شد.

دكتر «نهال» كيفيت استاندارد آزمون عملي را بالا و قابل‌رقابت دانست.



دكتر «ارشميدس نهال»



1386/5/6 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فعاليت‌هاي علمي رشد

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

     

 

فعاليت‌هاي علمي

 تماس با ما