المپياد جهاني فيزيك
 برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
 
 زاويه‌ي خطوط ميدان و خط مماس (مسابقه‌ي شماره‌ي 54)
زاويه‌ي خطوط ميدان و خط مماس (مسابقه‌ي شماره‌ي 54)مسابقه فيزيك
نسبت زاويه‌ي نقاط دور و نزديك دو بار هم‌نام...سؤال همراه با جواب

زاويه‌ي بين خطوط ميدان و خط مماس







اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش امور جزوي» > «دانش روش‌ها يا روش‌شناسي»
    - «دانش امور كلي و مسائل انتزاعي» > «اصل‌ها و تعميم‌ها»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    
- «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
 نتايج مورد نظر 
    
- آشنايي با ميدان‌هاي الكتريكي
    
- كاربرد رياضي در ميدان هاي الكتريكي
 محتواي آموزشي
    - الكترواستاتيك




سؤال

دو بار q+ را در نظر بگيريد. زاويه‌ي بين خطوط ميدان و خط مماس (در صفحه) در نقاط بسيار نزديك تتا، و در نقاط بسيار دور «تتا پرایم» مي‌باشد. نسبت «تتا پرایم به تتا» چيست؟

جواب

اين مسأله را در صفحه بررسي مي‌كنيم. اين شرايط خطوط ميدان به‌صورت دايره‌اي خواهند بود. در نزديكي هر بار خطوط ميدان تأثير بار ديگر را حس نمي‌كند و تتا در همه جا يكسان است. پس در نزديكي هر بار N تا خط ميدان در دايره‌اي قرار دارند:

رابطه‌ي 1

در نقاط بسيار دور خطوط هربار تأثير بار ديگر را حس مي‌كند. يعني خطوط هردو بار (2N خط ميدان) در دايره‌اي به مركز 2q پراكنده‌اند، بنابراين:

رابطه‌ي 1

1386/12/6 لينک مستقيم

فرستنده :
حامد HyperLink HyperLink 1386/12/17
مـتـن : جواب= 1
چون خطوط میدان که با رنگ آبی مشخص شده ان همیشه بر خطوط هم پتانسیل عمودند
پاسـخ : زياد به شكل تكيه نكن. كمي فكر كن.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 
 المپياد فيزيك

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.