المپياد جهاني فيزيك
 برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
 
 خشت آجري (مسابقه‌ي شماره‌ي 99)
خشت آجري (مسابقه‌ي شماره‌ي 99)مسابقه فيزيك
برايند نيروها...سؤال همراه با جواب

خشت آجري



اشاره

آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.



چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - حل مسأله با استفاده از استاتيك
 محتواي آموزشي
    - مكانيك اجسام صلب > استاتيك.
اهداف آموزشي اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي» اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل روابط»    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» > «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي» نتايج مورد نظر     - حل مسأله با استفاده از استاتيك  محتواي آموزشي    - مكانيك اجسام صلب > استاتيك.


سؤال
2 خشت آجري توسط سه ميله‌ي چوبي با سطح مقطع دايره‌اي به‌صورت موازي از هم جدا شده‌اند. جدايي ميله‌ها مطابق شكل از آخر خشت آجري و از همديگر با مفصل‌هاي I1،I2،I3،I4 ميسر شده است.

ضخامت خشت بالايي P است. نيرويي كه با هر ميله بر اين خشت وارد مي‌شود چقدر است؟


جواب

مختصات نقاطي كه با سطح بالايي آجر تماس دارند را تعريف مي‌كنيم كه اين نقاط به‌طور افقي نسبت به مركز آجر قرار مي‌گيرند. جهت محور Y از مركز آجر رو به پايين است. اگر فرض كنيم خشت‌هاي آجر و ميله‌هاي چوب اجسامي كاملاً صلب باشند، پس حالت‌هاي تعادل چنين‌‌اند:

رابطه‌هاي (1) و (2)

نيروهاي عكس العملي معمولي به‌كار رفته از ميله‌ها روي آجر بالايي است. اين نشانه‌ي آنست كه اگر تعداد ميله‌ها 3 تا بيشتر باشد دو معادله براي تعيين Fs صريح ناكافي‌ست (مسأله به‌طور ايستا تعريف نشده).
براي حل اين مسأله بايد سراغ تقريب اجسام صلب رويم. فرض مي‌كنيم كه ميله‌ها موقع قرار گرفتن آجر بالايي بر رويشان مقدار بسيار كمي تغيير شكل پيدا كنند، از تغيير شكل‌ سطوح آجرها صرف‌نظر مي‌كنيم چراكه ماده‌ي سراميكي آجر نسبت به چوب سفت‌تر است. بنابراين تغيير شكل ميله يك تابع خطي از نيروست، با وجود اين حقيقت كه ميله فقط يك نقطه‌ي تماس با آجر دارد، پس مي‌توان ميله‌ها را فنرهاي الاستيكي با سختي K تلقي كرد. اگر قانون هوك به صورت Fi=KUi باشد،Ui تغيير شكل ميله‌ي iام است. فرض مي‌كنيم وقتي آجر بالايي روي ميله‌ها قرار بگيرد، در نتيجه‌ي تغيير شكل آن‌ها، مركز آن كمي از محور Y پايين‌تر است و سطح آن داراي زاويه‌ي بسيار كوچك A نسبت به افق است. اگر ميله‌ها نسبت به مركز آجر نامتقارن باشند اثر بعدي مكان را به‌دست مي‌دهد. پس تغيير شكل ميله‌ي iام برابر است با:

Ui=Y+AXi

رابطه‌ي (3)

با جاگذاري نيروهاي از قانون هوك در رابطه‌هاي 1 و 2 مقادير Y و A به‌دست مي‌آيد:

حال از آنجا كه و M=Xi/3 است در نهايت نيروهاي عكس العمل به‌دست مي‌آيد:

عبارت اخير نشان مي‌دهد كه اگر ميله‌ها به‌طور متقارن نسبت به مركز آجر قرار گيرند، ضخامت آجر گسترده شده مابين آنها به‌طور يكنواخت با نسبت‌هاي برابر P/AXi قرار دارند.

1387/12/1 لينک مستقيم

فرستنده :
مهبد HyperLink HyperLink 1387/12/9
مـتـن : سلام
فکر کنم :
اگر از چپ به راست شماره گزاری کنیم
F1 + F2 + F3 = MG
و معادله های دیگری رو هم بر حسب گشتاور بنویسیم :
مثلاً مبدا رو از سمت چپ به اندازه I1 میایم جلو و می نویسیم:
F2*I2 + F3*(I2+I3) = MG(x) ''''''''zzzz
که x :
x = I1 + I2 + I3 + I4 / 2 هست
و فکر نمی کنم به ضخامت کاری داشته باشیم ؟
چند معادله چند مجهول به دست میاد که آخرش مثلاً میشه F1 = 2F2 , F1 = 1/2F3 حل میشه منتها بدون عدد یه کم سخت میشه حل کرد معادله رو ...!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 
 المپياد فيزيك

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.