مسابقه‌ی تصادفی

 
 
 اردوگاه‌ نور كمال‌شهر كرج (مسابقه‌ي شماره‌ي 86)
اردوگاه‌ نور كمال‌شهر كرج (مسابقه‌ي شماره‌ي 86)مسابقه كامپيوتر
احتمال

اردوگاه‌ نور كمال‌شهر كرج






اشاره
آن‌چه با عنوان «چكيده» در اول مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌ها مشاهده مي‌كنيد صرفاً مخصوص معلمان، مربيان، كارشناسان محترم آموزشي و ساير علاقه‌مندان است.


 

چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي – دانش
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «درون‌يابي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «كاربستن»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تحليل» > «تحليل عناصر»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «توليد يك نقشه يا مجموعه‌ اقدام‌هاي پيشنهادي»
    - «فهميدن» > «ترجمه» > «تركيب» < «استنتاج مجموعه‌اي از روابط انتزاعي»
 نتايج مورد نظر 
    - آشنايي با احتمال
    - روش حل مسأله با استفاده از احتمال
 محتواي آموزشي
    - احتمال.








سؤال
چند المپيادي همراه با مربيان المپياد كامپيوتر باشگاه دانش‌پژوهان جوان براي تفريح عازم اردوگاه‌ نور كمال‌شهر كرج مي‌شوند.

مربيان بازي‌اي به‌صورت ذيل براي آنان در نظر مي‌گيرند:

چهار المپيادي دور يك ميز مدور بر روي صندلي‌هايي مي‌نشينند كه از شماره‌هاي 1 تا 4 در جهت عقربه‌هاي ساعت شماره‌گذاري شده است. به هر نفر دو كتاب المپياد كامپيوتر با جلدهايي به‌رنگ قرمز و آبي داده مي‌شود كه هر المپيادي يكي را در يك دست بلند مي‌كند و ديگري را در دست ديگرش پايين نگه مي‌دارد.

ميز به‌گونه‌اي طراحي شده است كه در فضاي وسط آن پنجمين المپيادي همراه با چشم‌بند نشسته است.

وقتي شماره‌اي توسط پنجمين المپيادي صدا زده مي‌شود دارنده‌ي آن شماره جاي دست‌هايش را تغيير مي‌دهد (كتاب بالا را پايين مي‌آورد و برعكس).

هدف آن است كتاب‌هايي كه توسط چهار المپيادي دور ميز بالا برده شده است يك‌رنگ باشند در اين‌صورت است كه بازي متوقف مي‌شود. در غير اين‌صورت بعد از هر بار كه چهار عدد دلخواه مربوط به شماره‌ي صندلي‌ها در جهت عقربه‌هاي ساعت به‌صورت حدسي صدا زده مي‌شود با حفظ ترتيب در چرخش صدا زدن (آن هم به‌صورت حدسي)، مرحله‌ي بعد صدا زدن آغاز مي‌شود.

به‌نظر شما بهترين استراتژي براي به‌دست آوردن كتاب‌هاي با رنگ يكسان چيست؟ با يك استدلال متقاعدكننده دوستان المپيادي‌تان را راهنمايي كنيد.

1387/5/17 لينک مستقيم

فرستنده :
او HyperLink HyperLink 1387/5/22
مـتـن : پاسخ مسابقه شماره 86(اردوگاه‌ نور كمال‌شهر كرج)

دانش آموز اول دبيرستان: فكر ميكنم راه بدي را پيشنهاد نكرده باشم!

-حالاتي كه ممكن است به وجود آيد اين است كه يا 2 به 2 كتاب ها يكسان اند (يعني در دست هاي بالا 2 نفر كتاب هاي آبي و 2 نفر كتاب هاي قرمز گرفته اند) و يا 1 به 3 كتاب ها يكسان اند.(يعني در بالا كتاب آبي(قرمز)و در دست پايين كتاب قرمز(آبي) گرفته اند).حالا بايد پنجمين المپيادي نفر اول را صدا ميزند اگر بازي متوقف شد،دوباره همان فرد را صدا ميزند{كه به همان حالت اول برگردند}و سري بعدي نفر دوم را صدا ميزند كه اگر بازي متوقف نشد دوباره همان فرد را صدا ميزند{كه كتاب ها به همان حالت اول برگردند} و اين كار را تا نفر آخر (چهارمين نفر) انجام ميدهد.تا اين جا ما حالات 1 به 3 را انجام داديم.
حالا نوبت به حالات 2 به 2 ميرسد:براي اين حالت نفر اول را صدا ميزند و سپس نفر دوم را صدا ميزند اگر بازي متوقف نشد ،دوباره همان افراد را صدا ميزند.و به سراغ 2 نفر بعدي ميرود و تمام حالات 2 به 2 را اجرا ميكند .
در يكي از اين حالات بازي متوقف ميشود.
(حالا بستگي به فرد وسطي دارد كه كدام حالت را اول اجرا كند!)

دانش آموز اول دبيرستان:منتظر بهترين جواب هستم.اميدوارم فكرم را به درستي رسانده باشم.
پاسـخ : تاریخ ارسال: 1387/5/18
ایمیل فرستنده: amirkabir7@yahoo.com
سلام دوست خوبم:
جوابت کاملا درسته!
تو تمام جایگشت های لازم برای پیدا کردن جواب صحیح رو در نظر
گرفتی.
احسنت! آفرین! راه خوبی را پیشنهاد کردی!
مشخص است که از تفکر «بازگشتی» خوبی برخورداری!
خیلی خوشحال می شیم که بیشتر اسمتو تو سایتمون ببینیم :-)
برات آرزوی موفقیت می کنیم.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 المپیاد کامپیوتر

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.