مسابقه‌ی تصادفی

 
 
 مهره سیاه و سفید
مهره سیاه و سفیدمسابقه كامپيوتر
مسابقه شماره ۱۹۱

سوال


 

سه مهره‌ی سیاه و سه مهره‌ی سفید در صفحه ای مانند شکل مقابل قرار دارند. دو خانه از این شکل که در یک ضلع یا در یک راس با هم مشترک باشند را مجاور هم می‌نامیم یک مهره‌ی A را می‌توان با یکی از حرکت‌های زیر جابه‌جا کرد:

 

1)      A به خانه‌ی مجاورش که خالی است برود.

 

2)      اگر مهره‌ی A, مهره‌ی B و خانه‌ی خالی به همین ترتیب و در یک راستا (سطری,ستونی یا قطری) باشند, و رنگ B مخالف رنگ A باشد , A می‌تواند با پریدن از روی B به مکان خالی برود.

با حداقب چند حرکت می‌توان جای مهره‌های سیاه و سفید را عوض کرد؟


 

 

الف) 6                                                          ب) 7

 

 

 

  ج) 8                                                          د) 9

 

 

 هـ) 10

 


 


پاسخ


بهترین حرکت به شکل زیر است که 8 مرحله طول می‌کشد:




برای ورود مهره‌های سفید به خانه‌های جدید 3 حرکت و برای ورود مهره‌های سیاه به خانه‌های جدید 3 حرکت لازم است(مجموعا 6 حرکت). چون در انتقال مهره‌ها ناگزیر از خانه‌ی وسط کمک می‌گیریم بنابراین دو حرکت نیز برای ورود مهره به خانه‌ی وسط (که متمایز از حرکات قبلی است) لازم است (مراحل اول و ششم). لازم به ذکر است که با یک بار ورود و خروج یک مهره به خانه‌ی وسط (نه بیشتر) تعداد حرکات لازم بیش از 8 شده و مطلوب نمی‌باشد. با جمع زدن تعداد حرکات فوق معلوم می‌شود که برای رسیدن به مطلوب حداقل 8 حرکت لازم است.

1391/4/12 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 المپیاد کامپیوتر

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.