زنگ‌تفریح تصادفی

 پيوندهاي المپياد كامپيوتر
 سايت‌هاي المپياد كامپيوتر
 
 «کینکت» (Kinect) نسل جدید بازی ها
«کینکت» (Kinect) نسل جدید بازی هازنگ تفريح كامپيوتر
زنگ تفریح شماره87
 

 

 

 

 

 

 

 

 «کینکت» (Kinect) نسل جدید بازی ها

 

 

 

 

 

 

 

اگرچه بسياري بر اين باورند كه علاقه بيش از حد به بازي‌هاي كامپيوتري، كودكان، ‌نوجوانان و حتي بزرگسالان را از واقعيت‌هاي زندگي دور كرده و آنها را در فضاهاي مجازي درگير مي‌كند،‌اما از آنجا كه زندگي واقعي ما انسان‌ها مملو از حقايقي است كه بيش از هر چيز موجب ناراحتي و نگراني ما خواهد شد، انجام اين بازي‌ها در دنياي مجازي هيجان و تفريح و شور و نشاط و تا حدودي حس كودكي را در بزرگسالان زنده خواهد كرد.

گسترش و رشد سريع بازي‌هاي كامپيوتري در 20 سال گذشته با تحولات بسيار زيادي در زندگي اجتماعي ما انسان‌ها همراه بوده است و بسياري از ديگر كارشناسان بر اين باورند كه بازي‌هاي كامپيوتري نقش مهمي در افزايش توانمندي‌هاي كودكان داشته است و در حقيقت در ميان انبوهي از فناوري‌ها و ابزارهاي جديد كه زندگي ما را محاصره كرده‌اند و در يافتن هدف واقعي خود ناموفق بوده‌اند، بازي‌هاي كامپيوتري موفق‌تر از ديگر فناوري‌ها بوده‌اند. پس از مسير پرفراز و نشيبي كه بازي‌هاي كامپيوتري از گذشته تا به امروز پشت سر گذاشته‌اند، كينكت‌ مايكروسافت به عنوان نسل جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري، انقلاب جديدي را در صنعت بازي‌هاي كامپيوتري به وجود آورده است كه به نظر مي‌رسد بتواند الگويي از شيوه جديد ارتباطي بين انسان و كامپيوتر باشد و شايد بتوان اين نسل از بازي‌ها را نخستين گام براي ساخت كامپيوترهايي دانست كه قادر خواهند بود چهره شما را به آساني تشخيص داده و به طور مستقيم و بدون نياز به هرگونه رابط كاربري با شما ارتباط برقرار كنند.

 

 

سال 2011 ، سال بزرگ كينكت

در نمايشگاه سرگرمي‌هاي الكترونيك 2010، مايكروسافت براي نخستين بار كينكت را به عنوان نسل جديدي از بازي‌هاي كامپيوتري به نمايش گذاشت. در حقيقت كينكت همان پروژه معروف موسوم به ناتال است كه مايكروسافت از مدت‌ها پيش قول آن را به علاقه‌مندان بازي‌هاي كامپيوتري داده بود. اين پروژه با شعار اين كه «ديگر نيازي به دسته بازي نيست و شما خودتان دسته بازي خواهيد بود» مورد توجه قرار گرفت. اين وسيله كه توسط مايكروسافت طراحي و ساخته شده ، روي دستگاه بازي ايكس‌باكس360 قابل استفاده است و استفاده از دستگاه بازي و انجام آن را بدون نياز به هرگونه ابزار كنترل‌كننده‌اي امكان‌پذير مي‌سازد.

از آنجا كه عملكرد كينكت با بسياري از دستگاه‌هايي كه پيش از اين براي انجام بازي‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌شد، متفاوت است بسياري تصور مي‌كنند كه كينكت يك كنسول بازي است، اما در حقيقت كينكت يك دوربين براي كنسول بازي ايكس‌باكس است كه مانند يك وب‌كم به كنسول متصل خواهد شد. البته بايد پذيرفت كه كينكت در مقايسه با وب‌كمي كه آن را به كامپيوتر وصل مي‌كنيد بسيار هوشمندتر عمل مي‌كند. اين دوربين محدوده ديد بسيار وسيعي دارد و هنگامي كه آن را بالاي صفحه نمايشگر تلويزيون قرار مي‌دهيد محدوده وسيعي از اتاق را تحت نظر قرار خواهد داد.

 

 



اين دستگاه با استفاده از امواج مادون قرمز و همچنين نرم‌افزارهاي خاصي كه براي آن طراحي شده است، 48 قسمت مختلف از بدن فردي را كه براي انجام بازي‌ در مقابل دوربين آن قرار گرفته است، شناسايي كرده و به اين ترتيب مي‌تواند حركات بدن آن فرد را نيز تشخيص دهد تا فرد تنها با حركت‌دادن بدن خود و بدون نياز به هر وسيله‌اي ديگر براي كنترل فضاي بازي بتواند با استفاده از آن انجام بسياري از بازي‌هاي كامپيوتري را تجربه كند. علاوه بر اين كينكت مجهز به يك ميكروفن است كه با استفاده از آن شما مي‌توانيد به كنسول بازي خود فرمان هم بدهيد. دوربين كينكت نه‌تنها از قابليت رديابي امواج مادون قرمز برخوردار است بلكه مي‌تواند به صورت RGB يعني رنگي هم فيلمبرداري كند. اين دوربين قابليت تشخيص چهره شما را نيز دارد و به همين علت گفته مي‌شود كه يك سيستم با قابليت شناسايي كاربر است به عبارت ديگر به محض اين كه شما در مقابل كينكت قرار مي‌گيريد شما را شناسايي كرده و پروفايل شما را در سيستم بارگذاري مي‌كند.

این دستگاه یک میکروفون افقی به اندازه طول کل دستگاه ، دو عدد حس گر سه بعدی و یک دوربینRGB دارد . میکروفون آن در برابر صداهای اضافی اطراف مثل صدای جریان هوا مقاوم است و میتوانید مطمئن باشید که اینگونه صداها هیچ اختلالی در ارتباط شما و کنسولتان ایجاد نمی کنند . حسگر های 3 بعدی آن، شما و هر کدام از اعضای خانواده شما و یا همبازی هایتان را بطور کامل شناسایی کرده و تمام حرکات شما را میفهمد و در بازی اعمال میکند . اگر بپرید کاراکتر شما میپرد ، اگر دستانتان را تکان دهید او هم این کار را انجام می دهد و اگر شروع به دویدن کنید کاراکتر شما هم شروع به دویدن می کند،پس مراقب رفتارتان جلوی آن باشید!

Kinect  با موتوری که در پایه خود دارد می تواند شما را به هر طرف که بروید نگاه کند ، درست مثل گردن یک انسان .

 

 

 

 

اگر روز اولی که کامپیوتر شخصیتان را خریدید را به یاد دارید حتمآ یادتان هست که یکی از کارهای لذت بخشی که در ابتدا بلد بودید نقاشی کردن با Paint بود ، که چقدر کنترل ابزار آن با ماوس سخت بود .حالا پس از خرید Kinect حتمآ این کار را مجددآ با آن امتحان کنید ، خواهید دید که چقدر تکنولوژی کار شما را آسان کرده و همینطور لذت شما را چند برابر !!! به Kinect نام رنگ مورد نظرتان را بگویید تا او برایتان رنگ را آماده کند ، نام ابزار مورد نظر را بگویید تا برایتان حاضر کند و شما فقط با دستانتان نقاشی کنید درست مثل اینکه قلم مو بدست دارید و در حال نقاشی روی دیوار هستید 

در مورد اتصال Kinect به کنسول گفته شده که نوع اتصال USB2 می باشد اما به دلیل اینکه این پورت توانایی تامین برق لازم برای کارکرد Kinect را ندارد پورت مخصوصی برای آن رویXBOX360 های Slim تعبیه شده ، اما نگران نباشید برای کنسول های قدیمی یا به اصطلاح Fatیک دستگاه مجزای دیگر مثل یک مبدل همراه Kinect است که از طریق آن میتوانید آن را به کنسول وصل کنید .

 

بعد از اتصال برای راه اندازی آن 175 مگ از فضای هارد شما لازم است ، پس به فکر خرید یک هارد برای کنسول های آرکید خود باشید ، حتی یک هارد 20 گیگ (البته اگر پیدا شود) . برای اینکهKinect شما را بطور کامل و راحت ببیند حد اقل باید 1.8 متر از آن فاصله داشته باشید ، پس احتمالا برخی باید به فکر یک تغییر دکوراسیون کوچک هم باشند .

 

 

ثبت كينكت در كتاب ركوردها

تنها پس از گذشت 2 ماه از عرضه كينكت به بازارهاي جهاني در 4 نوامبر 2010 بيش از 8 ميليون دستگاه كينكت فروخته شد كه ركوردي بي‌سابقه در فروش دستگاه‌هاي الكترونيكي محسوب مي‌شود و به اين ترتيب مايكروسافت با شكستن ركورد سريع دستگاه‌هاي الكترونيكي كه پيش از آن اپل با فروش Ipad از آن خود ساخته بود، توانست نام خود را در فهرست ترين‌هاي كتاب ركوردهاي گينس به ثبت برساند. موفقيت كينكت مي‌تواند نقش مهمي در افزايش فروش بازار بازي‌هاي كامپيوتري در سطح دنيا داشته باشد. نويسنده نسخه بازي كتاب ركوردهاي جهاني گينس اعلام كرده كه تاكنون هيچ وسيله الكترونيكي ديگري در سطح دنيا با گذشت 60 روز با اين سرعت به فروش نرفته است و بر اين اساس مي‌تواند آن را ركوردي بي‌سابقه در دنياي فناوري‌هاي ديجيتال به شمار آورد. اين سيستم جديد يك واسط كاربري بدون نياز به دست را در اختيار كاربران قرار داده است كه داشتن قابليت‌هاي منحصر به فردي مانند تشخيص صدا و چهره استفاده از اين سيستم براي انجام طيف گسترده‌اي از بازي‌هاي كامپيوتري از بازي‌هاي پرشي و پروازي تا بازي‌هاي شبيه‌ساز ورزش يوگا، پينگ‌پنگ و حتي شبيه‌سازي شمشيرهاي ليزري جنگ ستارگان و انجام اين بازي‌ها تنها با استفاده از حركات دست و بدن كه حاصل آن روي نمايشگر نقش خواهد بست را امكان‌پذير مي‌سازد.

اگر كينكت بدرستي و براي انجام بازي‌هاي پيشرفته و هيجان‌انگيز مورد استفاده قرار گيرد مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آينده بازي‌هاي كامپيوتري را با تحولات عظيمي مواجه سازد. اگرچه پيش از اين شركت‌هاي سوني و نينتندو ـ كه از رقباي اصلي مايكروسافت در ساخت كنسول‌هاي بازي هستند ـ با طراحي و ساخت فناوري‌هاي جديدي مانند Move كه براي پلي‌استيشن 3 سوني و Motionplus كه براي كنسول وي (Wii)‌ طراحي شده بود، شيوه جديدي از انجام بازي‌هاي كامپيوتري را به علاقه‌مندان معرفي كرده بودند كه در آنها فرد كاربر از دسته كنترلي كه به شكل عصا بود و تنها با حركت‌دادن آن در فضاي سه‌بعدي براي انجام بازي استفاده مي‌كرد، اما كينكت تنها وسيله‌اي است كه تمام حسگرهاي صوتي، بينايي و حركتي را بدون نياز به قطعات سخت‌افزاري مجزا در خود جاي داده است.

این دستگاه با قیمت 150$ بصورت جداگانه و با قیمت 299$ در یک پک به همراه یک کنسولXBOX360 Slim و یک بازی Kinect Adventures در تاریخ 4 نوامبر(13 آبان) 2010 عرضه می گردد.

 

 

 

 

 

 

1390/2/25 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 زنگ تفريح‌ها

 
 المپياد كامپيوتر

 

     

 

 

صفحه‌ي اصلي

     

 

راهنماي سايت

     

 

 

آموزش

     

 

بانك سوال

     

 

 

مسابقه

     

 

 

زنگ تفريح

     

 

 

مصاحبه و گزارش

     

 

 

معرفي كتاب

     

 

 

مشاوره

     

 

 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي

     

 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 بازديدها
خطایی روی داده است.
خطا: بازديدها فعلا" غیر قابل دسترسی می باشد.