مسابقه‌ی تصادفی

 المپياد جهاني زيست‌شناسي
 
 كپك نوروسپورا (مسابقه‌ي شماره‌ي 43)
كپك نوروسپورا (مسابقه‌ي شماره‌ي 43)مسابقه زيست
آناليز نتايج آزمايش

كپك نوروسپورا

آناليز نتايج آزمايش




چكيده
اهداف آموزشي
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - دانش
    
- «دانش امور جزوي» > «دانش واقعيت‌هاي مشخص»
    - «دانش راه‌ها و وسايل برخورد با امور جزوي» > «دانش روش‌ها و روش‌شناسي»
 اهداف آموزشي در حوزه‌ي شناختي - توانايي‌ها و مهارت‌هاي ذهني
    «فهميدن» > «تحليل» > «تفسير»
    - «فهميدن» > «به‌كاربستن»
    - «فهميدن» > «تحليل»
    - «ارزشيابي» > «داوري براساس شواهد دروني»
 نتايج مورد نظر
    

 محتواي آموزشي (سرفصل‌هاي المپياد جهاني)
     ژنتيك





در آزمايشي 8 كپك نوروسپوراي جهش‌يافته جدا شدند كه فقط در محيط غني‌شده قادر به رشد بودند. اين قارچ‌ها بعد از جدا شدن با يكديگر آميزش داده شده و اسپورهاي ايجاد شده به محيط حداقل كشت داده شدند. نتايج حاصل از اين كشت در جدول (1) نشان داده شده است.

جدول 1 - نتايج حاصل از آميزش سويه‌هاي جهش‌يافته‌ي «نوروسپورا».

8

7

6

5

4

3

2

1

 

-

+

+

+

+

+

+

-

1

+

+

+

-

+

+

-

+

2

+

+

-

+

+

-

+

+

3

+

-

+

+

-

+

+

+

4

+

+

+

-

+

+

-

+

5

+

+

-

+

+

-

+

+

6

+

-

+

+

-

+

+

+

7

-

+

+

+

+

+

+

-

8

«-» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد سلول نيست.
«+» اسپور در محيط كشت حداقل قادر به رشد و توليد تعداد زيادي سلول‌ است.


سؤال
1 - چند ژن جهش‌يافته در اين آزمايش مشخص شده است؟ كدام جهش‌ها ژن‌هاي يكساني را تحت‌تأثير قرار داده‌اند؟
2 - براي مطمئن شدن از اينكه جهش سويه هاي قسمت (1) دقيقا روي يك ژن اتفاق افتاده چه آزمايشي طراحي مي‌كنيد؟ نتايج اين آزمايش چه خواهد بود؟

جواب

1- 4 ژن

ژن 1: جهش‌ها 1 و 8

ژن 2: جهش‌ها 2 و 5

ژن 3: جهش‌ها 3 و 6

ژن 4: جهش‌ها 4 و 7

2- مي‌توان با آميزش دو اسپور با Mating type مشابه اما با جهش‌هاي مختلف يك تست تكميلي را جهت ايجاد يك هتروكاريون ديپلوئيد (ناجورهسته) انجام داد. اين هتروكاريون را مي‌توان در محيط حداقل كشت داد و رشد آن را ارزيابي كرد. اگر بتواند رشد كند جهش‌ها مكمل هم هستند و بيان‌گر اين است كه جهش‌ها روي ژن مشابه رخ نداده‌اند. اما اگر نتوانند رشد كنند نشان مي‌دهد كه جهش‌ها روي ژن مشابه ر خ داده است. مي‌توان انتظار داشت كه 1و8؛ 2و5؛ 3و6؛ و 4و7 نمي‌توانند با هم مكمل باشند اما ديگر تركيبات با هم مكمل خواهند بود.

1386/10/14لينک مستقيم

فرستنده :
عطيه HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : جهش در سويه هاي (2و5) و (1و8) و (3و6)و(4و7) ژن هاي يكساني را تحت تاثير قرار داده اند زيرا اسپور هاي هر دو قادر به رشد در محيط حداقل نبوده اند. در نتجه 4 نوع جهش يافته داريم. به محيط هاي حداقل سويه هاي كه قادر به رشد نبوده اند مواد آلي مورد نياز كپك ( كه مثلا آنها را طي واكنش هاي آنزيمي به وجود مي آورد)را به صورت منفرد اضافه مي كنم و رشد هر كدام را بررسي مي كنم تا به طور دقيق متوجه شوم كه جهش در كدام ژن مسئول ساخت آنزيم باعث عدم رشد كپك در محيط رشد حداقل بوده است. نتايج آزمايش نشان مي دهند زوج سويه هاي ذكر شده در بالا در محيط حداقل+ ماده ي آْلي خاص قادر به رشد هستند ماده ي آلي كه طي فعاليت آنزيمي خاص توليد مي شده اما در اين سويه به دليل نقص ژن كد كننده ي آن آنزيم قادر به توليد آن نيست و تنها در صورتي قادر به رشد است كه آن ماده الي به محيط كشت اضافه شود. اين ماده آلي براي چهارگروه بالا متفاوت اما براي دو عضو گروه ها ( اگر جهش تنها مي توانسته بر يك ژن تاثير بگذارد)يكسان است
پاسـخ : آفرين عطيه جان و ممنون جواب مفصل و قشنگي دادي

فرستنده :
sahar HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : salam behtare t u surate soal ye kalameye hade aqal ezafe mikarDd!!!(baraye qesmate 1)
ke beshe : hade aqal chand GENE jahesh yafte vojud darad!!!!
1) be na zare man 4 ta!
jahesh ha dar in jahesh yafte ha moshabeh bud:
1ba8
2ba5
3ba6
4ba7
2) chie azmayesho bayad takmil konim manzuretuno nafahmidam!!!!???
پاسـخ :سلام آفرين سحر جان قسمت 1 درسته. از توجهت هم ممنون من منظورم نتايج آزمايش بود ولي با اين حال صورت سؤال رو يه جور ديگه مطرح كردم. حالا براي مطمئن شدن از اينكه جهش سويه هاي قسمت (1) دقيقا روي يك ژن اتفاق افتاده چه آزمايشي طراحي مي‌كنيد؟

فرستنده :
نوید HyperLink HyperLink 1386/10/19
مـتـن : با سلام در این سوال با نگاه اول به نظر می رسد که چون 8 تا سویه جهش یافته داریم پس 8 تا هم ژن جهش یافته داریم ام با کمی تامل می بینیم که جهش سویه های 1و8 2و5 3و6 4و7 مانند هم است چون اسپورهای حاصل از انها قادر به رشد و تولید مثل نیستند پس 4 ژن جهش یافته بیشتر نداریم
پاسـخ : سلام نويد جان آفرين اما قسمت دوم رو جواب ندادي

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 
 المپياد زيست شناسي

 


 

 
 

 


 

صفحه‌ي اصلي


 

 
 


 

راهنماي سايت


 

 
 

 


 

آموزش


 

 
 


 

بانك سوال


 

 
 

 


 

مسابقه


 

 
 

 


 

زنگ تفريح


 

 
 

 


 

مصاحبه و گزارش


 

 
 

 


 

معرفي كتاب


 

 
 

 

 

مشاوره


 

 
 

 


 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي


 

 
 


 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 پيوندها
 تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌

المپياد زيست شناسی جمهوري اسلامي ايران در تابستان 1377 هنگام برگزاری نهمين المپياد جهانی زيست‌شناسی در «کيل» آلمان شکل گرفت.

در اين دوره از المپيادهای جهانی بود که درخواست مشارکت جمهوري اسلامي ايران در اين رقابت جهانی به‌تصويب رسيد.

ادامه ...

 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2349
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2349