زنگ‌تفریح تصادفی

 المپياد جهاني زيست‌شناسي
 
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  5205
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  5205
 شکلات و غذای سرخ شده موجب آکنه می شود
شکلات و غذای سرخ شده موجب آکنه می شودزنگ تفريح زيست
آکنه

 

یک عقیده شایع این است که شکلات و غذای نا سالم پوست را برای ترشح چربی تحریک کرده و باعث جوش زدن می شود.

این موضوع که افزایش چربی و پیه زیر پوست باعث چربی جوش زدن می شود درست است، اما هیچ ارتباطی با خوردن غذای چرب ندارد. در واقع تغییرات هورمونی- مانند آنچه در دوران بلوغ رخ می دهد- باعث ترشح بیش از حد ترشح چربی پوست می شود. . بهترین راه پیشگیری و كنترل آكنه، پاك كردن صورت از هرگونه آلودگی است، چرا كه این چربی‌های اضافی صورت هستند كه روی دهانه غدد چربی جمع شده و با انسداد این منافذ سبب بروز كمدو‌ن‌ها و پس از آن كیست چربی شده و در نهایت با اضافه شدن میكروب‌های فرصت طلب موجب بروز آكنه ملتهب می‌شوند.

آکنه اغلب به صورت نقاط سر سیاه, نقاط سر سفید وجوش های چرکی بروز می کند.غدد چربی در تمام سطوح پوست شما به غیر از کف پا و دست وجود دارد؛ اما بیشترین تراکم آنها در صورت , سینه, پشت و شانه هاست.

کار این غدد , ترشح چربی است.چربی تولید شده توسط مجاری چربی به سطح پوست راه یافته و به طور طبیعی روی پوست را می پوشاند.در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناگهانی که درسطح هورمون های جنسی رخ می دهد, غدد چربی تحریک می شوند و چربی بیش از حد تولید می کنند.

اکثر افردای که مبتلا به آکنه هستند مشکل غددی به معنی بالا بودن یا پایین بودن هورمون خاص ندارند و این اختلالات هورمونی بیشتر در افرادی مطرح است که علاوه بر جوش صورت ,علائم دیگری نیز داشته باشند.

اما پژوهشی که جدیدا در بخش بیماری های پوستی بیمارستان سلطنتب ملبوس انجام گرفته است نشان می دهد که بین نوع غذا و جوش زدن رابطه وجود دارد.در این پژوهش شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده بودند. به گروه اول غذاهای سالم و بهداشتی از قبیل حبوبات و سبزیجات داده شد در حالی که گروه دوم از غذاهای مورد علاقه جوانان مثل نان سفید و میان وعده های قندی استفاده کردند.

بعد از 12 هفته گروه اول 50% آکنه کمتری داشتند.اما به خاطر داشته باشید که غذاهای چرب موجب آکنه نمی شوند بلکه داشتن یک رژِم غذایی سالم و بهداشتی به سلامت پوست کمک می کند.

بنابر این تا جای ممکن سعی کنید ازمصرف غذاهای چرب, شیرینی زیاد, سس مایونز, خامه , شکلات, گردو,فندق, موز, تخم مرغ, بعضی از ماهی ها و نارگیل حتی المقدور بپرهیزید.ولی نیازی به رژیم های سخت نیست.سعی کنید سبزی ها و میوه هایی را که حاوی ویتامین" آ" هستند زیادتر مصرف کنید: هویج, اسفناج, شاهی و گوجه فرنگی, همچنین مصرف چایی و ادویه جات را محدود کنید.

از ورزش و پیاده روی غفلت نکنید.بسیاری از جوش های پوستی پس از مدتی ورزش به کلی ناپدید می شوند.

 

 

 

1389/11/28لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 انيميشن‌هاي زيست‌شناسي

 
 المپياد زيست شناسي

 

 
 

 


 

صفحه‌ي اصلي


 

 
 


 

راهنماي سايت


 

 
 

 


 

آموزش


 

 
 


 

بانك سوال


 

 
 

 


 

مسابقه


 

 
 

 


 

زنگ تفريح


 

 
 

 


 

مصاحبه و گزارش


 

 
 

 


 

معرفي كتاب


 

 
 

 

 

مشاوره


 

 
 

 


 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي


 

 
 


 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 پيوندها