زنگ‌تفریح تصادفی

 المپياد جهاني زيست‌شناسي
 
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  5013
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  5013
 ویتامین ث  
ویتامین ث  زنگ تفريح زيست
زنگ‌تفریح شماره ۱۶۵
 
 مقدمه
ما روزانه مواد غذایی زیادی را مصرف می‌کنیم، اما مهم این است که بدانیم کدام‌یک مفیدترند و کدام‌یک به عنوان پیش‌نیازی برای بقای جسم ما محسوب می‌شوند. مواد خوراکی حاوی ویتامین ‌C به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد برای بدن ما تلقی می-شوند که گهگاهی در رژیم غذایی خود به آن‌ها برخورد می‌کنیم. به هر حال باید به میوه‌های حاوی ویتامین C توجه بیشتری کنیم.
 
 
به‌طور کلی مصرف ویتامین ‌ها باعث بهبود عملکرد و سوخت و ساز بدن می‌شود، تا تعادل ذهن به‌خوبی برقرار شود. عده‌ای به اشتباه براین عقیده‌اند که مصرف روزانه ویتامین فقط برای کودکان و نوجوانان در حال رشد مفید است. اما باید بدانیم که تغذیه بدن با ویتامین، در هر سنی به عنوان لازمه‌ی حیات تلقی می‌شود. با بالارفتن سن سلامتی بدن بیشتر تهدید می‌شود و برای مقابله با چنین حالت طبیعی، بهتر است بدن خود را، با مصرف انرژی طبیعی موجود در ویتامین C تقویت کنیم. 
 
به طور کلی نقش ویتامین C برای سلامت بدن ما کاملا حیاتی و تاثیر مفید و مثبت مقدار مناسب آن، انکارناپذیر است. از دوران کودکی به ما گوشزد کرده‌اند که برای رشد و تقویت بهتر بدنمان باید از این ویتامین استفاده و به اهمیت مصرف آن توجه کنیم. نکته مهم اینجا است که چون این ماده بر عملکرد قلب تاثیرگذار است، پوست را شاداب و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. به افراد مبتلا به بیماری و ناراحتی‌های پوستی توصیه می‌شود به‌وفور ویتامین C مصرف کنند و پس از مدتی با پیروی از این راهکار، بیماران کاملا راضی به نظر می‌رسند. به‌علاوه این ماده به بهبود و سلامت مو نیز کمک می‌کند.
 
 
تا اینجا فقط از مزایای این ویتامین گفتیم. به هر حال باید دقت کنیم که با وجود مزایای بسیار این ماده باید به اندازه‌ی کافی و مناسب از آن استفاده کنیم. همانطور که می‌دانید،کمبود ویتامین C در بدن منجر به بیماری اسکوروی (Scurvy) و ایجاد سرطان در اعضای مختلف می‌شود، اما مصرف بیش از حد آن هم تاثیر مخرب و نامطلوب بر بدن خواهد گذاشت.
 
برای جلوگیری از بیماری‌های مذکور، باید به مقدار کافی از میوه‌های حاوی این ماده استفاده کنیم. این میوه‌ها شامل پرتقال، توت-فرنگی، انبه و گریپ فروت هستند. اغلب میوه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، سرشار از این ویتامین هستند. خوراکی‌های حاوی ویتامین C به مراتب بهتر و مفیدتر از ویتامینی است که به صورت تزریقی و یا قرص وارد بدنمان می‌شود. ویتامین C موجود در میوه‌ها راحت‌تر جذب بدن می‌شود. به‌علاوه برای مصرف روزانه ارزان‌تر و آسان‌تر در اختیارمان قرار می‌گیرند.
 
 
نکاتی درباره ویتامین C و سیستم ایمنی بدن
24 عدد پرتغال به اندازه‌ی یک قرص 500 میلی‌گرمی ویتامین C موثر است. شاید بدانید که سیستم ایمنی بدن و این ماده با هم در ارتباط هستند. این ارتباط دقیقا بین سرماخوردگی و ویتامین C هم وجود دارد. این بدان علت است که وجود اسید آسکوربیک برای بدن بسیار ضروری است و یکی از خواص آن این است که از اکسیداسیون در بدن می‌کاهد، بنابراین همین امر از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. این ویتامین برای درمان آلرژی هم بهترین پادزهر است چون اسید آسکوربیک مانع از عود آلرژی می‌شود. با توجه به بررسی‌های انجام شده در موسسه‌ی آلرژی، آسم و ایمن شناسی آمریکا، افرادی که روزانه اسید آسکوربیک مصرف می‌کنند، از سیستم ایمنی خود مراقبت می‌کنند. یعنی این افراد بدن خود را از انواع سرماخوردگی‌ها و ویروس‌ها حفاظت می‌کنند. آیا شما از ارتباط بین این ماده و سیستم ایمنی آگاه هستید؟
 
 
بررسی‌ها حاکی از آن است که اسید آسکوربیک بر سلامت انسان بسیار تاثیرگذار است. محققان معتقدند که مصرف مقدار قابل ملاحظه‌ای از این ماده از شدت سرماخوردگی معمولی نیز می‌کاهد. ویتامین C به عنوان یکی از مهمترین تقویت کننده‌های سیستم ایمنی بدن تلقی شده و دلایل زیادی هم در این رابطه وجود دارد.
 
 
شاید بیشترین تحقیقات در رابطه با مواد غذایی، به بررسی این ویتامین و سیستم ایمنی پرداخته باشد. یکی دیگر از روش‌های کسب اسید آسکوربیک، این است که انواع محصولات سرشار از ویتامین C را از داروخانه‌ها تهیه کنیم. اسید آسکوربیک، آنتی-بادی‌های مقابله‌کننده با عفونت و گلبول‌های سفید را زیاد می‌کند، در ضمن به افزایش میزان اینترفرون (آنتی‌بادی که سطح سلول را پوشش می‌دهد) کمک می‌کند. ویتامین C به علت افزایش میزان کلسترول خوب (HDL)، کاهش فشارخون و نیز ممانعت از تبدیل چربی به پلاک در رگ‌های خونی از خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی-عروقی نیز می‌کاهد. نکته جالب دیگر در رابطه با ویتامین C و سیستم ایمنی این است که این ماده خطر ابتلا به سرطان‌های پروستات، روده و سینه را نیز کاهش می‌دهد.
 
 
 
1393/9/24لينک مستقيم

فرستنده :
ژیلا ......... اشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : عالی

فرستنده :
مهسا HyperLink HyperLink 1394/7/2
مـتـن : مفید بود خیلی.مرسی

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 انيميشن‌هاي زيست‌شناسي

 
 المپياد زيست شناسي

 

 
 

 


 

صفحه‌ي اصلي


 

 
 


 

راهنماي سايت


 

 
 

 


 

آموزش


 

 
 


 

بانك سوال


 

 
 

 


 

مسابقه


 

 
 

 


 

زنگ تفريح


 

 
 

 


 

مصاحبه و گزارش


 

 
 

 


 

معرفي كتاب


 

 
 

 

 

مشاوره


 

 
 

 


 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي


 

 
 


 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 پيوندها