زنگ‌تفریح تصادفی

 المپياد جهاني زيست‌شناسي
 
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2651
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2651
 پیشگیری از سرطان
پیشگیری از سرطانزنگ تفريح زيست
منابع طبیعی پیشگیری از سرطان

 

 همانطور که میدانیم سرطان حاصل عملکرد غیر عادی سلول های بدن است. به عبارت دیگر ازدیاد غیر قابل کنترل گروهی از سلولهای بدن را سرطان یا تومور می گویند. این اختلال به دو دسته کلی تقسیم می شود: خوش خیم که تنها یک  ناحیه و یا یک بافت را تحت تاثیر قرار می دهد و یا بد خیم که از طریق جریان خون و یا غدد لنفافی به سایر بافت های بدن حمله کرده و با عملکرد متاتزی (گسترش) به تماتمی بافتها آسیب می رسانند.

 

 

 

راهکارهای پیشگری از ابتلا به  سرطان 

نخست لازم است بدانیم بدن سالم اصطلاحا به بدنی گفته می شود که قادر است در صورت بروز هرگونه اختلال به ترمیم و مبارزه با آن اختلال بپردازد. هنگامی که بدن در معرض عوامل جهش زا (مانند دود سیگار، هوای آلوده و یا مواد مضر موجود در مواد غذایی) قرار می گیرد رفته رفته سیستم دفاعی تضعیف شده و نه تنها نمی تواند از بروز سرطان جلوگیری کند، بلکه باعث پیشرفت آن می شود. اگر نمی توانیم محیط زندگی خود را تغییر دهیم به جای تسلیم شدن در برابر عوامل اختلال زا سعی کنیم سبک زندگی و مواد غذایی صحیح تری بر گزینیم. 

 

بسیاری از مواد موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها در بدن آدمی چون سلاح عمل می کنند. طی آزمایش هایی که اخیرا توسط پژوهشگران صورت گرفته است استفاده بیش از اندازه لازم از گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری سرطان را افزایش می دهد، اما به عقیده آدریانا آلبینی، رئیس آزمایشگاه زیست شناسی عروقیِ موسسه علوم پزشکی میلان که سال ها به مطالعه  درباره خواص دارویی مواد غذایی پرداخته است، با تغذیه مناسب می توان تا بیش از یک سوم از ابتلا به بیماری سرطان پیشگیری کرد. تحقیقات تیم او متمرکز بر برخی موادی است که قادرند روند تولید عروق خونی را متوقف و با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مانع اکسیداسیون سلول ها شوند. 

 

 

 

 

آدریانا آلبنی

وی با مطالعات خود در صدد است راهی بیابد تا سیستم دفاعی بدن بتواند بلافاصله  در برابر اختلالات سلولی واکنش نشان داده و مانع بروز سرطان بشود. او در ادامه توضیحات خود می افزاید: « ما مادام در معرض عوامل سرطان زا هستیم، اما اگر سعی کنیم با تغذیه مناسب سلولها را سالم نگاه داریم نه تنها می توانیم مانع این واقعه تلخ شویم، بلکه می توانیم از پیشروی آن جلوگیری کنیم.» 

 

 

 

 

بر اساس پژوهشهای این محقق و همکاران او پیشگیری از ابتلا به سرطان امری کاملا امکان پذیر است. یکی از مواد موثر در پیشگیری و درمان این بیماری ویتامین D است. بالا نگاه داشتن میزان این ویتامین می تواند نقش حائز اهمیتی در سلامت بدن داشته باشد.

 

کشف جالب دیگر این محققین عملکرد داروی متفورمین (داروی مبارزه با دیابت) است. آزمایشات نشان داده اند که نخستین گام برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در پیش گرفتن رژیمی است که بتواند انسلین موجود در خون را در سطح پایین نگاه دارد. اَنسُلین ماده ای است که بعد از هر وعده غذایی در پانکراس ساخته شده و به شکل گلوکز در خون انباشته می شود. پژوهشها نشان داده اند که میزان بالای انسلین در خون خطر ابتلا به سرطان را افزابش می دهد. از این رو محققین توصیه می کنند در مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات به ویژه مواد آردی تصفیه شده (و نه سبوس دار) دقت بیشتری صورت گیرد. پژوهشگران این موسسه در تلاشند تاثیر تلفیق این دارو را با داروی آسپرین مورد مطالعه قرار دهند.

 

 

در اینجا به معرفی تعدادی از مواد غذایی که خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل می رسانند، می پردازیم. پیش از ارائه این فهرست خاطر نشان می کنیم که محققین و پزشکان مصرف مضاعف گوشت قرمز و کالباسها و اغذیه مشابه را برای بدن مضر و بدترین نوع پخت گوشت را به روش کبابی می دانند چراکه این نوع پخت باعث آزاد سازی ماده بنزوپیرن، عامل اصلی اختلال های سلولی می شود.  سرخ کردن مواد غذایی نیز دست کمی از شیوه ی پخت یادشده ندارد.  زیرا در این شیوه نیز ماده ی مضر دیگری بنام  اکرولین آزاد می شود.

 

در صدر این مواد مفید غلات سبوس دار قرار می گیرند که حاصل کشاورزی اورگانیک بوده و از هیچ گونه کود شیمیایی تغذیه نشده باشند. سبزیجات فصل و نیز سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی که حاوی لیکوپن، یکی از مهمترین اکسیدان های طبیعی، هستند نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان دارند. 

 

 

 

محققین  به مصرف سویا، زردچوبه ، چای سبز و انگور تاکید می وزند. از دیگر موادی که به عنوان داروی پیشگری از سرطان از آنها یاد می شود کلم، پیاز ، سیر و نیز ماهی هستند. ماهی  علاوه بر این، بخاطر دارا بودن مقدار قابل توجهی امگا 3 کروسترول خون را کاهش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.  

 

این محقق ایتالیایی برای پیشگیری از این بیماری علاوه بر انتخاب صحیح مواد غذایی به نگاه داشتن وزن بدن در اندازه ی مناسب و فعالیت فیزیکی و مداوم (دست کم 30 دقیقه پیاده روی در روز ) تاکید می ورزد.

 


 منبع:
 
 
کتاب: عوامل سرطان زا و روش‌هاي پيشگيري از آن، دکتر یحیی ذکاوت، دانشگاه شیراز
 
 
 
 
 
منابع مفید:
 
فیبرهای غذایی- ویکی پدیا
ویتامین د - ویکی پدیا
 
1394/9/1لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 انيميشن‌هاي زيست‌شناسي

 
 المپياد زيست شناسي

 

 
 

 


 

صفحه‌ي اصلي


 

 
 


 

راهنماي سايت


 

 
 

 


 

آموزش


 

 
 


 

بانك سوال


 

 
 

 


 

مسابقه


 

 
 

 


 

زنگ تفريح


 

 
 

 


 

مصاحبه و گزارش


 

 
 

 


 

معرفي كتاب


 

 
 

 

 

مشاوره


 

 
 

 


 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي


 

 
 


 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 پيوندها