زنگ‌تفریح تصادفی

 المپياد جهاني زيست‌شناسي
 
 بازديدها
كاربران غيرعضو آنلاينكاربران غيرعضو آنلاين:  2433
 كاربران عضو آنلاين:  0
  کل كاربران آنلاين:  2433
 درمانِ شما: قدم زدن!
درمانِ شما: قدم زدن!زنگ تفريح زيست
قدم زدن در فضای سبز سیستم دفاعی بدن را بالا می برد.

 

 

پیاده روی باید جزیی از برنامه های روزانه باشد، چراکه از مبتلا شدن به بسیاری از بیماریها پیشگیری می کند. 

 

هنگامی که وارد فضای سبز  می شویم، مثلا زمانیکه به جنگل، دشت و یا حتی یک پارک معمولی می رویم، ناخودآگاه شمار قدمها کمتر، گامها نرم تر و  با آرامش تر می شوند. قدم زدن در فضای سبز یعنی آزادی و آرامش. زائران کاپوستِلا که برای رسیدن به مقصد نهایی خود یعنی کلیسای جامع سانتیاگو، عموما فرسنگها راهپیمایی می کنند این حس را به خوبی درک می کنند. یکی از محققین دانشگاه  ای لیونس به نام مینگ کو  مطالعات بسیاری در این زمینه انجام داده و به این نتیجه رسیده است که پیاده روی در محیط سر سبز  سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند. این پژوهشگر در این خصوص اذعان می دارد: «هنگام پیاده روی در فضای سبز  بدن از حالت به اصطلاح هشدار خارج شده و عملکرد آن همانند زمان استراحت است . همین امر نقش بسزایی در سیستم دفاعی بدن دارد.» حس رهایی که با بودن در فضای سبز ایجاد می شود سیستم پاراسمپاتی را فعال کرده و به دنبال آن باعث ایجاد آرامش می شود.

 

 

 

 

پیاده روی بطور کلی ضامن سلامتی است. طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کویین ایسلند استرالیا پیاده روی باعث کاهش 11% شاخص توده ی بدنی و قند خون و  14% تری گلیسیرید می شود که همین امر احتمال مبتلا شدن به بیماریهای قلبی را به حداقل می رساند.

 

جان فرانکو بِلترامی، استاد دانشگاه علوم پزشکی پارما ی ایتالیا و عضو هیئت ریسه فدراسیون پزشکی ورزشی ایتالیا در این خصوص می گوید:« پیاده روی برای تمامd دستگاه های بدن مفید است و همانند ورزش ایروبیک فشار خون را پایین می آورد و احتمال مبتلا شدن به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد. این فعالیت مفید فیزیکی همچنین ضمن پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، به علت تحت تاثیر قرار دادن دستگاه تنفسی، دارویی کارساز برای مبتلایان به بیماریهای آسم و برونشیت و نیز مبتلایان به دیابت محسوب می شود. پیاده روی کمک بزرگی است به افرادی که از ناهنجاریهای دستگاه گوارش و نیز یبوست رنج می برند. از دیگر محاسن این ورزشِ ساده می توان به تاثیر مثبت آن بر دستگاه عصبی  اشاره کرد. راه رفتن سبب تخلیه استرس و اصظراب می شود و احتمال مبتلا شدن به بیماری افسرگی را کاهش می دهد.

 

 

 

 

موارد واقعا معدودی وجو دارندکه پیاده روی را توصیه نمی کنند. از جمله ی این موارد می توان به جراحی مفاصل و یا مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات اشاره کردکه حتی در این موارد به فرد بیمار توصیه می شود ورزشهای مفید دیگری چون شنا را جایگزین پیاده روی کند. برای سایر افراد پیاده روی باید در صدر برنامه های روزانه قرار گیرد. حداقل زمانی که باید به پیاده روی اختصاص داده شود 30 دقیقه است و 5 دفعه در هفته. بِلترانی در ادامه می افزاید: « از آنجایی که پیاده روی سیستم ایمنی بدن را بالا می برد هرچقدر بیشتر پیاده روی کنیم بهتراست. توصیه ما روزانه ده هزار قدم بخصوص در فضای سبز است.» پزشکان ومحقیقین همچنین برای پیاده روی کفش مناسب توصیه می کنند. باید توجه داشت برای پیاده روی هیچگونه احتیاجی به کفش دو نیست. نحوه ی راه رفتن نیز خود حائز اهمیت است. به گفته متخصیصن پیاده روی تنها برداشتن پاها یکی بعد از دیگری نیست، بلکه شیوه ی نگه داشتن ستون بدن و شانه ها نیز خود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

 بر اساس مقاله ای که به تازگی در Experimental Physiology منشتر شده است نشستن طولانی مدت به ویزه در کودکان باعث ایجاد تغییراتی در دستگاه قلبی و عروقی آنها می شود. یک موسسه تحقیقاتی کره ای اعلام داشته است نشستن طولانی مدت و بی حرکت بودن سبب کوتاهی عمر شده و اختلالاتی در کبد ایجاد می کند.

 

 

 

بهبود روابط اجتماعی 

یک گروه جامعه شناس و محقق هلندی خواهان آن شدند پیاده روی در فضای سبز " ویتامین V " نام گیرد. یکی از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی Utrecht در هلند، طی توضیحی می گوید:« بودن در فضای سبز بخاطر ایجاد حس امنیت در فرد، از میزان اضطراب، استرس و خشونت او می کاهد.» محیط سر سبز علاوه بر این روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و محرکی است برای انجام  فعالیت فیزیکی و به این ترتیب از میزان کرسترول و فشار خون می کاهد. قدم زدن در فضای سبز افکار فرد را عمیقتر و باعث نگرشی مثبت تر به مسائل می شود. دیوید هنری تورو (Henry Thoreau  David ) فیلسوف آمریکایی می گوید:« قدم زدن در محیطی سر سبز باعث رهایی از افکار سطحی و بیهوده شده و به آدمی کمک می کند تا به هماهنگی خود با عناصر طبیعت ائم از گیاهان، حیوانات و مناظر پی ببرد و این یعنی سلامتی.»یک پژوهشگر آمریکایی می گوید.« کارمندان ادرات و شرکتهاکافیست هر ساعت یکبار دو دقیقه راه رفته تا از مضرات نشستن های طولانی مدت به دور باشند.  همین مدت کوتاه می تواند نتایج مثبت قابل چشمگیری داشته باشد.»

 

نرم افزارهای فضای سبز یاب

" شهرهای سالم و مناسب برای پیاده روی " نام نرم افزاری است که به تازگی موسسه Fitwalking Italia پیشنهاد داده است. این نرم افزار جهت ترویج روشهای درست زندگی و نیز برخورداری از یک زندگی سالم و دور از  بیماریهایی چون دیابت ابداع شده است. به کمک این نرم افزار می توان مناسب ترین مسیرها برای پیاده روی را در شهر خود یافت و با دیگران درمیان و نیز به اشتراک گذاشت.   

در ایتالیا در تمامی استانهای این کشور  موسسات بسیاری وجود دارند که به تعلیم این رشته ی مهم ورزشی می پردازند.

 


منبع:

 

 

Corriere della Sera

Walkingforhealth.org.uk 

 

منابع مفید: 

 

 

 

پیشگیری از سرطان 

محاسبه ی زمان بازیابی قلب انسان

در جستجوی قلب مصنوعی

مغز استند بای است نه شات داون!

درمان پارکینسون به شیوه جدید

حمله قلبی

Health.harvard.edu

American Heart Association

 

1394/9/15لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تاییدانصراف
 انيميشن‌هاي زيست‌شناسي

 
 المپياد زيست شناسي

 

 
 

 


 

صفحه‌ي اصلي


 

 
 


 

راهنماي سايت


 

 
 

 


 

آموزش


 

 
 


 

بانك سوال


 

 
 

 


 

مسابقه


 

 
 

 


 

زنگ تفريح


 

 
 

 


 

مصاحبه و گزارش


 

 
 

 


 

معرفي كتاب


 

 
 

 

 

مشاوره


 

 
 

 


 

پرسش‌و‌پاسخ‌علمي


 

 
 


 

اخبار

 

فعاليت‌هاي علمي

 پيوندها