متن كامل خبر
نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران

تاريخ خبر :  21/1/1390 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  9895

مسابقه‌ی آفرینش‌های دانش‌آموزی، بخش بازی‌های رایانه‌ای، مسابقه‌ی طراحی کاراکتر، مسابقه‌ی ایده‌های نو
مهلت ارسال آثار: 25 فروردین ماه 1390

 
نخستین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تهران
نخستین جشنواره و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای (Tehran Game Festival 2011) با توجه به استقبال بازی سازان، درهفته دوم اردیبهشت ماه سال جاری (1390) در تهران برگزار می گردد.
این رویداد فرهنگی با افزودن بخش دانش آموزی و با هدف آشنایی دانش آموزان با این رسانه و ارتقا و بستر سازی آموزش علمی در میان سطوح پایه، از عموم بازی سازانی که تا به حال موفق به ارسال آثار به این جشنواره نشده‌اند، دعوت می کند تا در بزرگترین رویداد بازی سازی کشور شرکت نمایند.
علاقه مندان برای حضور و ثبت نام در این جشنواره می‌توانند با مطالعه ضوابط و مقررات در هر یک از بخش‌های جشنواره و از طریق سایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای به نشانی www.ircg.ir ثبت نام نمایند.
بازی الکترونیکی رسانه جدیدی است که با سرعت چشمگیری، انبوه زیادی از مخاطبان نوجوان و جوان را در تعاملی طولانی و گسترده به خود جذب نموده است. لزوم برنامه ریزی و مدیریت این حوزه پر مخاطب، رهبر فرزانه انقلاب را بر آن داشت که به شورایعالی انقلاب فرهنگی ماموریت دهد که در راستای رصد فرهنگی کشور، سازمانی را برای تبدیل این تهدیدها به فرصت تاسیس کنند.
لذا بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر اساس مصوبه سال 1385 شورایعالی انقلاب فرهنگی آغاز به کار نمود. تصحیح فرهنگ استفاده از بازیهای رایانهای وارداتی، فرهنگسازی برای استفاده از تولیدات داخلی، بسترسازی برای تربیت نیروی انسانی تولیدکننده بومی، حمایت از ارتقای سطح کمی و کیفی بازیهای داخلی و بسترسازی برای افزایش صادرات بازی های ایرانی از اهم وظایف بنیاد ملی بازی های رایانه ای است.
در چهارمین سال فعالیت در خصوص اهداف و وظایف محوله، بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تصمیم دارد نخستین جشنواره ملی بازی های رایانه ای را با اهداف و بخشهای ذیل برگزار نماید.

اهداف:
ترویج مبانی فرهنگی وهویت اسلامی ایرانی ازطریق این صنعت بانگاه ویژه به کودکان ونوجوانان
شناخت و حمایت از ظرفیت و استعدادهای موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی
ایجاد فضای رقابت علمی، فنی، فرهنگی و هنری میان دست اندرکاران فعال در صنعت بازیهای رایانه ای به منظور ارتقا و رشد کمی و کیفی این صنعت
ایجاد زمینه برای رشد و شکوفایی خلاقیتهای دانش آموزان در صنعت سرگرمی و بازی

معرفی بخشهای جشنواره:
جشنواره بین المللی بازی‌های رایانه ای در دو بخش اصلی و جنبی به شرح ذیل برگزار می گردد.

بخش اصلی جشنواره:
مسابقه بازی های رایانه ای ایرانی شامل:
مسابقه بازی های بزرگ
مسابقه بازی‌های برخط Online
مسابقه بازی های موبایل
مسابقه بازی های کوچک Indie
می باشد.
هدف این بخش، معرفی تولیدات ارزشمند بازیهای رایانه ای کشور و نیز ارزیابی و تشویق هنرمندان به منظور اعتلای هنر صنعت بازیهای رایانه ای ایران است.
مهلت ارسال آثار برای بخش اصلی جشنواره 25 فروردین ماه 1390 است.

بخش جنبی جشنواره:
این بخش شامل:
مسابقه طراحی کاراکتر
مسابقه بازی نامه نویسی
مسابقه بازی های تغییریافته (Mod)
مسابقه بازی های فلش
مسابقه آفرینشهای دانش آموزی
می باشد و مهلت ارسال آثار در بخش جنبی 25 فروردین ماه 1390 است.

مسابقه آفرینش های دانش آموزی بخش بازی های رایانه ای:
کلیه محصولات تولید شده ایرانی که تا 25 فروردین ماه 1390 تولیدآن ها به اتمام رسیده ویا مراحل نهایی تولید را سپری نموده اند می توانند در این بخش شرکت نمایند.
بازی می بایستی توسط دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی تولید شده باشد.
محصول می بایستی دارای نصب سریع و آسان باشد و درصورتی که نصب و اجرای آن نیازمند طی مراحل خاصی است، ذکر پیش نیاز ها و راهنمای نصب همراه محصول ارسال گردد.
در خصوص تعداد محصولات ارسالی توسط افراد محدودیتی وجود ندارد.
امکان حضور همزمان بازی هایی که به صورت حرفه ای تولید شده اند در دو بخش مسابقه اصلی و مسابقه دانش آموزی بلامانع است و اینگونه آثار در هر دو بخش مورد داوری قرار خواهند گرفت اما اثر می‌بایست به صورت مجزا در هر دو بخش (مسابقه اصلی و مسابقه آفرینشهای دانش آموزی) ثبت نام گردد. ثبت نام در این بخش تنها توسط صاحب(صاحبان) اثر امکان‌پذیر می‌باشد.
جهت ثبت نام، صاحب(صاحبان)اثرمی بایستی فرم ثبت نام را تکمیل نموده وتا زمان اعلام شده (25 فروردین1390) به همراه مدارک خواسته شده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال نماید.

مدارک موردنیاز جهت ثبت نام:
فهرست کاملی از دانش‌آموزانی که در تولید بازی شرکت داشته اند (ذکر اسامی کلیه‌ی افراد گروه تولید به همراه سمت و نوع فعالیت آنها ضروری است. درصورتی که تولید فردی باشد و هریک از دانش‌آموزان به صورت مستقل نسبت به تولید بازی اقدام نموده باشد، تنها ذکرمشخصات آن فرد کافی است.)
ارایه‌ی توضیح مراحل بازی و مراحل تولید جهت داوری ضروری است.br>ارایه‌ی مدارک ومستندات ساخت بازی بیان ویژگی‌های بازی ازدیدگاه دانش‌آموز در صورت استفاده از منابع آماده که مورد استفاده گروه تولید قرار گرفته باشد (توسط گروه تولیدکننده تولید نشده باشد) ذکرکامل چگونگی آن ضروری است.
رروند تولید محصول و فناوری‌های مورد استفاده درتولیدآن بایدبه صورت مکتوب ارایه گردد.

مسابقه طراحی کاراکتر (شخصیت):
ارایه‌ی طراحی کاراکتر (شخصیت) به دو صورت دو‌بعدی و سه‌بعدی قابل قبول است.
کاراکتر‌ها (شخصیت‌ها) می‌بایستی اورژینال (اصلی) باشد.br>خلاقیت در ارایه و شخصیت پردازی مناسب دارای اهمیت ویژه است.
شخصیت‌های طراحی شده نباید متعلق به بازی‌های رایانه‌ای خارجی باشند.
ایرانی بودن شخصیت‌های طراحی شده در داوری دارای امتیاز ویژه می‌باشد.
طراحی زمینه و محیط الزامی نیست اما دارای امتیاز ویژه خواهد بود.
کاراکترهای بازی های شرکت کننده در بخش مسابقه بازی‌های دانش‌آموزی (آماتوری) اجازه شرکت دراین بخش را نیز دارند.
برای ثبت نام در این بخش از جشنواره، صاحب اثر می‌بایستی فرم ثبت نام را تکمیل نموده و تا زمان مشخص شده (25 فروردین 1390) به همراه مدارک مورد نیاز به دبیرخانه جشنواره ارسال نماید.
کلیه مدارک مورد نیاز می‌بایستی به صورت فایل و از طریق لوح فشرده با فرمت jpg و با وضوح تصویری 300dpi به دبیرخانه‌ی جشنواره تحویل گردد.
هرکدام از تصاویرمی‌بایستی به صورت چاپ شده و رنگی در قطع A4ضمیمه لوح فشرده گردد.
ممدارک موردنیاز:
طراحی دوبعدی:
مدل شیت شخصیت(طراحی ازسه نمای روبرو، کنار و پشت کاراکتر)
راحی های تند و طراحی‌های اولیه که بیانگر روند تولید و رسیدن به شخصیت نهایی می‌باشد (حداقل 3 صفحه)br>تتصویر سازی نهایی شخصیت در محیط یا حالت خاص (beauty shot)

طراحی سه بعدی:
ارسال کاراکتر رندر شده در حالت ایستاده سه نمای روبرو، پشت و کنار به سه صورت دارای بافت، فاقد بافت و wire frame در سه فایل جداگانه.
فایل گسترده شده بافت های استفاده شده در کاراکتر ((unwrapped texture maps رندر نهایی از کاراکتر (beauty shot)با نور پردازی مناسب

مسابقه ی ایده های نو :
هر ایده ای در فضای بازی که به عنوان یک نوآوری و خلاقیت جدید ( خلق یک ویژگی منحصر بفرد یا یک کار متفاوت) محسوب گردد می تواند در این بخش توسط دانش آموزان ارائه گردد. می توانید ایده ها و بازی های غیر رایانه ای، که قابلیت تبدیل به بازی های رایانه ای دارند را به صورت ماکت و گیم بوردینگ ارسال نمایید.
"گیم بوردینگ" گونه‌ای از بازی‌ها هستند که بر روی صفحه مقوا یا کاغذ به همراه ابزارآلات سرگرمی مانند: تاس، مهره‌های رنگی، کارت‌های راهنما و ... به همراه شیوه‌نامه (دستورالعمل) بازی قابلیت سرگرمی دارند. بازی‌هایی مانند مونوپلی، منچ، مار و پله و ... چند نمونه از گیم بوردینگ‌ها هستند. حضورتمامی دانش‌آموزان دراین بخش بلامانع است. درخصوص تعداد ایده‌های ارسالی توسط متقاضی در این بخش محدودیتی وجود ندارد.br>جهت ثبت‌نام، صاحب‌اثر می‌بایستی فرم ثبت‌نام را تکمیل کرده و به همراه مدارک خواسته‌شده به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال نمایند.
مواردی که می بایست در ارائه ایده نو لحاظ گردد:
طرح مکتوب بازی ( ایده) (توضیح بازی مجمل و مختصر و کافی باشد)
دستورالعمل و راهنمای بازی تعریف و طراحی ابزارآلات مورد نیاز طرح پیاده‌شده بازی بر روی مقوا یا کاغذ (Board)
ششیوه‌های پیاده‌سازی جهت تولید بازی رایانه‌ای

جوایز بخش دانش آموزان:
کمیته داوران شامل بر حداقل پنج نفر از هنرمندان، متخصصان و صاحب نظران نسبت به داوری آثار اقدام و جوایز به شرح زیر اهدا می‌گردد:
بهترین بازی رایانه ای تولید شده توسط دانش‌آموزbr>بهترین ایده تولید بازی
بهترین طراحی کاراکتر دو بعدی
بهترین طراحی کاراکتر سه بعدی

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این آمادگی را دارد تا جهت بازدید از نمایشگاه، جشنواره و برنامه‌هایی که جهت دانش‌آموزان عزیز پیش بینی شده است امکانات لازم جهت جابجایی را در اختیار مدارس قرار دهد. لذا مدیران محترم مدارس می‌توانند از روز یکشنبه چهاردهم فروردین ماه با تلفن 88310222 (واحد آموزش) بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تماس حاصل نمایند.

نشانی دبیرخانه‌ی جشنواره: تهران، میدان هفتم تیر، مفتح شمالی، گلزار غربی، نبش شهید زیرک زاده، شماره 32، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
تلفن و نمابر:88310222
 

      منبع خبر : شبكه رشد

بازگشت