محورهای برگزاری جشنواره :
محورها |
محیط برنامهنویسی |
سیستم عامل ویندوز |
سیستم عامل اندروید |
1. تولید درسافزارهی آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتابهی درسی دوره ابتدایی ومتوسطه اول ؛ |
|
|
2. تولید اجزی آموزشی متناسب با موضوعات کتابهی درسی دوره ابتدایی ومتوسطه اول ؛
تبصره : منظور از اجزی آموزشی، بخشهی کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمیش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... میباشند،که به صورت محتوی الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است . |
|
|
3. تولید نرم افزارهی پرورشی و قرآنی در حوزه آموزش و پرورش؛ |
|
|
4. تولید نرم افزارها در حوزه تربیت بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی؛ |
|
|
5. تولید نرم افزارهی بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتابهای درسی؛ |
|
|
یادآوری :
با عنایت به تغییرات انجام شده در کتاب های درسی و اتخاذ رویکرد حل مسأله در اغلب آنها، توجه به این رویکرد در تولید مواد و رسانه های یادگیری الکترونیکی مورد تأکید است. از شرکت کنندگان محترم انتظار می رود مواد و رسانه های تولید شده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه / دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و تشخیص داده میشود که وجود مواد و رسانه ها می تواند به غنی سازی محتوای کتاب درسی و آسانسازی یادگیری کمک نماید ، سازمان داده و نسبت به تولید آن اقدام نمایند. تولید رسانههی الکترونیکی و شرکت در ین جشنواره، فقط در پایه های اول تا ششم ابتدایی و نیزپایه های هفتم ، هشتم ون هم متوسطه اول براساس جدول سرفصلهی اعلامی در شبکه ملی مدارس ایران (رشد) قابل بررسی می باشد و سایر پایه های ودوره های آموزشی را شامل نمی شود.
نحوه شرکت:
1. مراجعه به بخش ثبت نام در جشنواره تولید محتوی الکترونیکی درشبکه ملی مدارس ایران (رشد) به نشانی
Roshd.ir
2. مطالعه راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبت نام)؛
3. دریافت کد رهگیری؛
4. تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نمینده منطقه محل تحصیل یا اشتغال
شریط عمومی آثار تولیدی :
1) آثار تولیدی بید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و ازتولیدات شرکتهی خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد.
2) موضوع ارائه شده از طریق آثار بید در جهت پیادهسازی اهداف رفتاری بیان شده در برنامه درسی و پوشش دهنده تمام یا بخشی از کتاب هی درسی باشد.
تبصره : چنانچه محتوی ارائه شده به صورت نرم افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد ، بید ضمن هدفمند بودن باعث افزیش خلاقیت و ابتکار در کاربران شده و همسو با تحولات کتابهای درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
3) امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نشده باشد.
4) با توجه به قابلیتهی ممتاز ریانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوی الکترونیکی کلیه آثار ارسالی بید از امکانات چندرسانهی فیلم و انیمیشن در حد قابل قبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوی تولید شده بهره مند باشد.
5) در طراحی نرم افزار ارسالی جهت ارائه محتوا بید از شیوههی تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل قبول استفاده شود.
6) بری سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نبید داری قفل نرم افزاری و یا سخت افزاری و یا کلمه عبور باشند.
7) حتی الامکان نرم افزارها به صورت خودکار و بدون نیاز به نصب برروی سیستم و یا نصب نرمافزار خاصی قابل اجرا باشند.
8) نرم افزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در ریانه هی مدارس (به لحاظ سخت افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم افزارهای تولید شده برای بخش یادگیری سیار ، قابلیت اجرا تحت سیستم عامل اندروید نسخه 4 و بالاتر را داشته باشند.
تبصره 1: بری محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتیج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
تبصره 2: فقط دانش آموزان دوره ابتدیی و متوسطه اول می توانند آثار خود را به صورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت اریه نمیند.
شریط فنی و اختصاصی آثار:
شرایط فنی و اختصاصی و توضیحات کاملتر در خصوص معیارهی ارزیابی آثار و بخشهی مختلف جشنواره از طریق شبکه ملی مدارس یران (رشد) به نشانی
Roshd.ir اطلاعرسانی خواهد شد.
سیاستهای تشویقی:
1- صدور تقدیر نامه کتبی برای آثاری که به مرحله کشوری راه یابند؛
2- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه و صدور گواهی تأییدیه تولید مواد و رسانه جهت استفاده از امتیازات متعلقه.
شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی :
1- نصب واجرای خودکار نرم افزارها در سیستم عامل های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت افزاری ونرم افزاری وهمچنین حذف یا غیر فعال نمودن سایر برنامه ازجمله ضد بدافزارها
2- داشتن شناسنامه تولید ، مشخصات اثر ، مشخصات صاحب اثر ، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرم افزار ها
3- امکان اجرا واستفاده از نرم افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه
4- استفاده از گرافیک متناسب با موضوع وسن مخاطب ( استفاده از فونت ، صدا ، تصاویر ثابت ومتحرک با کیفیت مناسب ) واستفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا
5- نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات وجابجا شدن میان قسمت های مختلف نرم افزار
6- سعی در استفاده حداکثر از امکانات رایانه ای جهت استفاده از رسانه های مختلف
7- توجه به عدم تداخل صداها ، تصاویر ومتون و...
8- داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب شده
9- صحت وارزش علمی محتوای ها ( متن ، تصویر وصدا)
10- سعی در نداشتن غلط های تایپی وغلط های علمی
[1] در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «معلم» و «مربی» مترداف هم به کار رفته است.