متن كامل خبر
فراخوان ملی پرسش مهر 6

تاريخ خبر :  9/11/1384 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  37728

پاسخ به پرسش های رییس جمهور محترم در مراسم بازگشایی مدارس

 

 

 

 

mehrrrrrrrrrrrrr.jpg

مقدمه:

 

سال تحصیلی جدید با نواختن زنگ یکی از مدارس دخترانه در شهر زلزله زده بم توسط رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی نژاد به طور رسمی آغاز شد.

 

رییس جمهور ضمن خوشامدگویی به تمامی دانش آموزان، ایشان را گل ها و شکوفه های ایران زمین و ذخیره های خداوند خواندند که به واسطه آنها رحمت الهی فرو می بارد و خداوند از گناهان بندگان در می گذرد و اعیاد و زندگی بشر با وجود آنان ادامه می یابد.

 

ایشان با اشاره به بزرگی و اهمیت آغاز سال تحصیلی جشن بازگشایی مدارس را جشن آغاز یک مجاهدت بزرگ و آینده ساز نامیدند و از دانش آموزان خواستند که فرصت ها را از دست ندهند و دل های پاک خود را با نور ایمان روشن نگه داشته و همیشه به خدا توکل کنند.

 

ایشان در فرازی دیگر از سخنان خود خاطر نشان کردند که دولت اسلامی در تلاش است تا محیط آموزش و پرورش، محیطی شاد و خلاق و تربیت کننده انسان های شجاع، عالم و مبتکر باشد.

 

رییس جمهور در ادامه سخنان خود عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی را چهار شعار اساسی دولت اسلامی خواندند و افزودند که بر همین اساس امسال محور سئوالات پرسش مهر «عدالت» است. عدالت و رابطه آن با پیشرفت کشور و همدلی و همبستگی مردم، موانع برقراری عدالت در جامع و مصادیق و زمینه های عدالت در آموزش و پرورش و راهکارهای استقرار آن، موضوعات اصلی فراخوان امسال می باشند.

 

آموزش و پرورش با اغتنام از فرصت به دست آمده و با استناد به تجربه ماندگار و شیرین پنج دوره پرسش مهر و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تداوم و استمرار پرسش مهر و در راستای ماموریت  و وظایف خود « فراخوان ملی پرسش مهر (6)» را در سطح واحدهای آموزشی دوره های راهنمایی و متوسطه، مراکز تربیت معلم، آموزشکده های فنی و حرفه ای و فرهنگیان سراسر کشور اعلام و از علاقه مندان دعوت می نماید با شرکت در این حرکت عظیم فرهنگی در ارتقای سطح علمی آحاد جامعه و پیشرفت همه جانبه کشور سهیم باشند.

 

امید است مدیران و اولیای محترم مدارس و کلیه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت از حوزه های صف تا ستاد،با تهمید مقدمات لازم و اطلاع رسانی مناسب، زمینه ی اجرای مطلوب و موثر این فراخوان بزرگ را فراهم نمایند.

 

                                                       

دبیر خانه فراخوان ملی پرسش مهر

                                                               وزارت آموزش و پرورش

 

 

اهداف کلی:

 

فراخوان پرسش مهر 6 با اهداف جلب مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان، حساس کردن فضای فرهنگی جامعه، شناسایی علل و عوامل پیشرفت و توسعه، افزایش حس مسئولیت پذیری در مخاطبان، ایجاد اعتماد به نفس و خودباوری، آشنایی با روند جهانی شدن، علل و عوامل و پیامدهای آن، شناخت و حفظ هویت دینی و ملی و تلاش برای رفع خشونت و زمینه سازی برای تحقق صلح مبتنی بر عدالت و وحدت ملی، طراحی و ارائه گردیده است.

 

اهداف عملیاتی:

 

1-      پرورش روحیه پرسش گری و توانایی نقد و تحلیل پدیده ها

 

2-      آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی

 

3-      ایجاد تعامل بیشتر بین معلمان و دانش آموزان

 

4-      ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس

 

5-      کاهش فاصله بین حوزه های ستاد و اجرایی

 

6-      ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش

 

7-      گسترش و تقویت فعالیت های گروهی

 

8-      شناسایی تنگناها، موانع و مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای مناسب

 

9-      کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه مخاطبان

 

10- ایجاد زمینه مناسب برای بازنگری و اصلاح فعالیت های جاری

 

اصول و سیاست های اجرایی:

 

 

1-   اثربخشی: انجام دادن درست و مطابق با هدف کارها و توالی گام های اساسی با عنایت ویژه بر محتوا، تأثیری، اثربخشی و ماندگاری آنها.

 

2-      تمرکز زدایی: اجتناب از تمرکزگرایی و واگذاری مسئولیت های اجرایی به دانش آموزان و معلمان

 

3-      جذابیت: خلاقیت، سهل گیری در انجام امور و پرهیز از ایجاد تکلف و مشقت برای مخطبان

 

4-      مخاطب شناسی: توجه به نیازها، علائق، خواسته ها و ویژگی های روحی، سنی و جنسی مخاطبان

 

5-   کارایی: تاکید بر فرهنگ خودی و جنبه های علمی، کاربردی و قابلیت اجرایی ان، با ارائه ی شیوه های متناسب، جدید  و انجام دادن کارها به شیوه ی منظم با کم ترین اتلاف.

 

6-      مخاطب ورودی: جلب اعتماد و اطمینان، ایجاد تفاهم، همدلی و صمیمیت در بین مخاطبان

 

7-      به روز کردن ابزارها و شیوه ها: استفاده از فناوری، علوم و فنون جدید و حداکثر بهره برداری از امکانات جدید

 

8-      ضابطه محوری و قانون مداری: پرهیز از اعمال سلیقه های شخصی، جناحی و سیاسی کاری در برخورد با مخاطبان.

 

9-      نتیجه مداری: عملیاتی کردن و کاربست نتایج یافته های پژوهشی و انعکاس مطلوب آن به سایر علاقه مندان.

 

10- مشارکت جویی: جلب مشارکت فعال سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط، به ویژه حوزه های داخلی آموزش و پرورش و دانش آموزان و فرهنگیان.

 

11- مستندسازی: جمع آوری و نگهداری سوابق فعالیت ها و آثار مخاطبان و بهره گیری مطلوب از آنها.

 

 

الف- موضوع فراخوان(پرسش مطرح شده در آغاز سال تحصیلی)

 

1-      چرا عدالت زیباست؟ رابطه ی عدالت با پیشرفت کشور چیست؟

 

2-      رابطه عدالت با همدلی و همبستگی مردم گونه است؟

 

3-      موانع برقراری و گسترش عدالت چیست؟ چه کسانی از برقراری عدالت نگرانند؟

 

4-   مصادیق و زمینه های عدالت در حوزه ی آموزش و پرورش کدام است؟ برای برقراری عدالت در آموزش و پروری چه نوع کارهایی پیشنهاد می کنید؟

 

 

ب- سرفصل ها و عناوین پژوهشی

 

1- نقش و تاثیر عوامل فرهنگی در نهادینه شدن عدالت در جامعه

 

2- نقش حکومت و دولتمردان در برقراری و گسترش عدالت

 

3- هویت ملی و دینی و نقش آن در توسعه عدالت

 

4- تاثیر جنگ ها و خشونت ها بر توسعه و اجرای عدالت

 

5- عدالت و رابطه آن با وحدت و همبستگی ملی

 

6- خانواده و نقش و تاثیر آن در برقراری عدالت

 

7- نقش نظام تعلیم و تربیت بر عدالت گستری در جامعه

 

8- مبانی فکری، باورها و اعتقادات مردم و تاثیر آن در گسترش و اجرای عدالت

 

9- نقش دانش آموزان در رشد و تعالی و نهادینه شدن عدالت در جامعه

 

10- تعمیق باورهای مذهبی و دینی و نقش آن در نهادینه کردن عدالت اجتماعی

 

11- خدمت رسانی به مردم و نقش آن در توسعه عدالت اجتماعی

 

12- نقش اجرای عدالت در توسعه و پیشرفت و آینده درخشان کشور

 

13- مهرورزی، محبت و رابطه آن با عدالت

 

14- پیش نیازها و راهکارهای عملی استقرار عدالت در بخش های گوناگون جامعه

 

15- پدیده جهانی شدن، جهانی سازی و تاثیر آن در عدالت اجتماعی

 

16- عدالت آموزشی و راه حل های دستیابی به آن

 

17- تعاملات جهانی و ارتباط آن با عدالت اجتماعی

 

18- روابط و مناسبات اقتصادی داخلی و خارجی و تاثیر آن بر استقرار عدالت اجتماعی

 

19- راه حل ها و راهکارهای عملی در برخورد اصولی با عدالت ستیزان

 

20- اعتقاد به منجی عدالت گستر و تاثیر آن بر عدالت خواهی و گستری جهان

 

 

پ- سرفصل ها و عناوین پژوهشی ویژه دوره راهنمایی

 

1- من به عنوان یک دانش آموز ایرانی برای استقرار و نهادینه شدن عدالت در جامعه چه نقشی می توانم داشته باشم؟

 

2- فکر می کنید دولتمردان و مسئولان در تحقق و اجرای عدالت چه نقشی می توانند داشته باشند؟

 

3- عدالت چه رابطه ای با وحدت و همبستگی مردم دارد؟

 

4- عدالت چه جایگاهی در اسلام دارد؟

 

5- انتظار فرج امام زمان (عج) چه نقشی می تواند در گسترش و اجرای عدالت داشته باشد؟

 

6- انقلاب اسلامی چه نقشی در گسترش عدالت کشور و جهان داشته است؟

 

 

ت- مخاطبان

 

1- دانش آموزان دوره راهنمایی

 

2- دانش آموزان دوره ی متوسطه و پیش دانشگاهی اعم از مدارس شبانه روزی، بزرگسالان و هنرستان های کشور

 

3- دانشجویان مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی و حرفه ای

 

4- مدارس استثنایی کشور 5- مدارس خارج از کشور 6- مدارس عشایری  7- فرهنگیان سراسر کشور

 

8- بخش آزاد (شامل بازنشستگان فرهنگی، دانشجویان و دانش آموزانی که جدیداً فارغ التحصیل شده اند.)

 

شرکت کنندگان در این بخش می توانند آثار خود را مستقیماً به دبیرخانه مرکزی فراخوان ارسال نمایند.

 

 

ث- قالب های ارائه آثار

 

1- مقاله پژوهشی (برای کیه مخاطبان)

 

به صورت گروهی و انفردی (اعضای گروه 4-3 نفر)

 

2- نشریات غیرحرفه ای (ویژه دانش آموزان)

 

3- نشریه ی دیواری (ویژه دانش آموزان)

 

قطع نشریه حداکثر در ابعاد 70 90 سانتی متر

 

5-      شعر یا نثر ادبی (برای کلیه مخاطبان)

 

6-      نمایشنامه و فیلم نامه نویسی (ویژه فرهنگیان و دانشجویان)

 

7-      ساخت فیلم کوتاه (برای کلیه مخاطبان)

 

به استثنای دوره راهنمایی

 

8-      هنرهای تجسمی (برای کلیه مخاطبان)

 

فقط در رشته طراحی، نقاشی و کاریکاتور، در اندازه های استاندارد و حداکثر در ابعاد100 70 سانتی متر

 

9-      ساخت وبلاگ (به استثنای دوره راهنمایی)

 

10-  سرود استانی (هر استان می تواند یک گروه سرود مرتبط با موضوع فراخوان تشکیل و بدون توجه به جنسیت شرکت کنندگان، به دبیرخانه مرکزی اعلام کند که از بین آنها پس از داوری سه گروه زیر انتخاب و به کنگره کشوری دعوت خواهند شد.

 

تبصره 1: اعضای گروه سرود حداکثر 18 نفر خواهد بود

 

تبصره 2: تشکیل گروه سرود به صورت ترکیبی (دختران و پسران) با رعایت شئونات اسلامی بلامانع است.

 

 

نکات مهم:

 

1-   هر استان موظف است نشانی «سایت اینترنتی پرسش مهر» اختصاصی استان را  حداکثر تا پایان مهرماه به دبیرخانه مرکزی ارسال نماید.

 

2-   حضور نماینده استانداری در ستاد استان و دو نفر از دانش آموزان و فرهنگیان برگزیده سال های قبل در ستاد اجرایی پرسش مهر استان، شهرستان و مدارس به عنوان مشاور مورد تاکید است.

 

3-   هر استان باید بلافاصله پس از دریافت شیوه نامه، ستاد اجرایی را تشکیل و اعضای آن، به ویژه دبیر اجرایی پرسش مهر 6 (ترجیحاً رئیس گروه هماهنگی امور پرورشی) را تا دهم آبان ماه به دبیرخانه مرکزی معرفی نماید.

 

4-   مسابقات فرهنگی و هنری امسال با عنوان همبستگی ملی و مشارکت عمومی برگزار خواهد شد، ستاد اجرایی استان مشروط بر این که به هیچکدام از برنامه ها (پرش مهر و مسابقات فرهنگی و هنری) از نظر «محتوایی، آمار و زمان بندی» لطمه ای وارد نشود، در صورت صلاحدید مجاز است برخی از رشته ها را در همدیگر ادغام نماید.

 

5-   لازم است نمونه کارهای تبلیغاتی و خلاصه گزارش استان ها در خصوص نحوه ی اجرای «فراخوان ملی پرسش مهر 6» حداکثر تا پایان آبان ماه جهت بررسی به دبیرخانه مرکزی ارسال شود.

 

6-      تشکیل کمیته دانش آموزی و جوانان و نیز کمیته جذب مشارکت های پرسش مهر استان الزامی است.

 

7-   تشکیل جلسات پرسش و پاسخ در سطح استان، با دعوت از استادان و اندیشمندان برای توجیه مخاطبان و بازدید مستمر از مدارس ضروری است.

 

8-      هر استان موظف است همایش تقدیر از برگزیدگان استانی از قبیل کنگره سراسری برگزار و جوایز مناسبی به آنها اهدا نماید.

 

9-   امسال نیز همچون سال های گذشته گردهمایی دبیران اجرایی ستاد پرسش مهر استان ها برگزار خواهد شد. زمان و نحوه برگزاری گردهمایی متعاقباً به نحو مقتضی اعلام خواهد شد.

 

10- ایجاد ارتباط مستقیم با برگزیدگان پرسش مهر سال های قبل، اعضای تشکل های دانش آموزی (شورای دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی، سازمان دانش آموزی و بسیج دانش آموزی) برای دعوت به شرکت در فراخوان و همکاری در اجرای آن مورد تاکید است.

 

11- ارائه خلاصه آثار مقالات پژوهشی، داستان نویسی، نمایشنامه نویسی، نشریات غیرحرفه ای به همراه اثر در زمان تحویل آثار به دبیرخانه پرسش مهر الزامی است.

 

12- هر یک از آثار لزوماً باید دارای شناسنامه اثر (نام، نام خانوادگی، مدرک و دوره تحصیلی، نام مدرسه، شماره تلفن مدرسه و منزل، نام استان، منطقه و شهرستان) باشد در غیر اینصورت داوری نخواهد شد.

 

13- آثار همکاران فرهنگی به صورت مستقیم در دبیرخانه استان داوری خواهد شد. لذا داوری مرحله منطقه ای نخواهد داشت.

 

14- در خلق آثار ذکر منابع و مآخذ الزامی است، به آثاری که از ذکر منابع خودداری شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 

15- آثار ارسالی به دبیرخانه مرکزی پرسش مهر عودت داده نخواهد شد.

 

 

ج- زمان بندی و نحوه اجرا

 

v   مرحله اول (در سطح مدارس)                     از زمان اعلام فراخوان حداکثر تا پایان دی ماه 1384

 

v   مرحله دوم (در سطح منطقه/ شهرستان)     از مورخ 5/11/1384 لغایت 15/11/1384

 

v   مرحله سوم (در سطح استان)                                از مورخ 20/11/1384 لغایت 15/12/1384

 

v   مرحله چهارم (داوری کشوری)                    از مورخ 20/12/1384 لغایت 30/1/1385

 

v   مرحله پنجم (همایش کشوری)                   متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

 

چ- ارزشیابی

 

داوری آثار و ارزشیابی از فرایند اجرای پرسش مهر در استانها و مناطق براساس فرم های داوری و جداول ارزشیابی شیوه نامه اجرایی فراخوان پرسش مهر 5 خواهد بود.

 

نشانی سایت های اینترنتی فراخوان پرسش مهر استان ها

 

 

آدرس الکترونیکی

 

نام مرکز

 

ردیف

 

mehr.roshd.ir

دبیرخانه مرکزی پرسش مهر

 

الف

 

 

آذربایجان شرقی

 

1

 

wa.medu.ir

 

آذربایجان غربی

 

2

 

artamehre4@yahoo.com

 

اردبیل

 

3

 

Isfedu.org

 

porsesh.mehr5@ isfedu.org

 

اصفهان

 

4

 

ilammehr5.persianblog.com

 

Jalil313@yahoo.com

 

ilam25@ilamier.com

 

ایلام

 

5

 

mehr5-bu@medu.ir

 

mehr5-bu@yahoo.com

 

بوشهر

 

6

 

chb.medu.ir

 

mehre5n.avar.com

 

چهارمحال وبختیاری

 

7

 

khedu.ir

 

خراسان

 

8

 

khouz.medu.ir

 

خورستان

 

9

 

zanjan.medu.ir

 

زنجان

 

10

 

semnan.medu.ir

 

سمنان

 

11

 

pvt-sb@yahoo.com

 

سیستان و بلوچستان

 

12

 

tehranedu.ir.org

 

شهرتهران

 

13

 

www.teo.ir

 

www.persianblog.com

 

شهرستانهای تهران

 

14

 

mehr-question@sorns.net

 

mehr95.persianblog.com

 

mehr-question 5.persianblog. com

 

فارس

 

15

 

caspian.edu.ir

 

ravabetomomesap@yahoo.com

 

قزوین

 

16

 

p-mehr5-qom.com

 

قم

 

17

 

mehr5-kurd@medu.ir

 

کردستان

 

18

 

mehr5kerman@edu.ir

 

کرمان

 

19

 

kermanshah.medu.ir

 

کرمانشاه

 

20

 

mehrs.1384.persianblog.com

 

daneshy-1363@yahoo.com

 

کهکیلویه و بویراحمد

 

21

 

golestanmehr'5.persianblog.com

 

golestanpm5.blogfa.com

 

گلستان

 

22

 

gilpm5-2004@yahoo.com

 

گیلان

 

23

 

pmehre5@lorestan.medu.ir

 

لرستان

 

24

 

www.poyesh.org

 

مازندران

 

25

 

markazi.medu.ir

 

مرکزی

 

26

 

hormozgan.medu.ir

 

هرمزگان

 

27

 

porsesh5@yahoo.com

 

همدان

 

28

 

www.yazdedu.org

 

mehr5@ yazdedu.org

 

یزد

 

29

 


     

بازگشت