متن كامل خبر
فراخوان همایش ملی نوآوریهای آموزشی

تاريخ خبر :  24/5/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  8602

به نام خدا
وزارت آموزش و پرورش
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
موسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی

فراخوان همایش ملی
نوآوریهای آموزشی
20 و 21 دی ماه 1385 تهران

                                                                   


مقدمه

مقام معظم رهبری در سال 1380 برای نخستین بار بحث جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم را در ایران مطرح کردند. اهداف متعالی این جنبش در چشم انداز بیست ساله کشور، بازسازی تمدن اسلامی و احیای دوران طلایی تولید علم در جوامع اسلامی است. از دیگر هدف های مهم آن ارتقای سطح تفکر و فرهنگ، ارتقای تولیدات علم و فناوری، خردورزی در جامعه، زمینه سازی برای نوآوری و ایجاد تعامل میان دانشمندان و نوآوران در همه بخش های علمی کشور است. کشوری که با رشد فرهنگ علمی انتخاب اصلح نموده و با صرفه ترین و مهم ترین راه‌ها را در تمام عرصه برگزیند، قادر است جایگاه خود را در سطح جهانی ارتقاء بخشد.

بدون شک با ایجاد زمینه های مناسب که شرط تحقق اهداف این جنبش است می توان به تربیت نسلی پژوهشگر، خلاق، نوآور و تولید کننده علم اندیشید و بی تردید آموزش و پرورش و محیط پویای آن در مدرسه و کلاس درس کانون اصلی این مهم به شمار می رود و ضروری است برای ایفای نقش خود در جنبش نرم افزاری و تولید علم، با برنامه های از پیش طراحی شده به اقدامات اساسی در این زمینه مبادرت نماید. در این راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش به منظور دستیابی به اهـداف فوق و انجام ماموریت و وظایف خود یعنی نوسازی در تولید بـرنامه هـای درسی، مـواد، وسایل وتجهیزات آموزشی، کمک آموزشی ، روش ها و فنون تدریس و ارزشیابی وتحول در برنامه های آموزشی و درسی متناسب با مقتضیات، شرایط و نیازهای روز در جهت اعتلای کیفیت آموزش و پرورش در نظر دارد "همایش ملی نوآوری های آموزشی" را در دو بخش ارائه مقاله و ارائه فعالیت های نوآورانه برگزار نماید تا از این طریق زمینه‌ای مناسب برای دستیابی به اهداف جنبش نرم افزاری و اهداف سازمان با مشارکت معلمان، مدیران، کارشناسان، صاحبان اندیشه، نخبگان فکری و سایر نوآوران آموزشی فراهم نماید.

اهداف همایش
1. تبیین ابعاد نظری نوآوری های آموزشی
2. شنـاسـایی ومعرفـی نوآوری های آموزشی وآخرین یافته‌های پژوهش های انجام شده در این زمینه
3. شناسایی سازوکارهای مناسب برای حمایت از نوآوران آموزشی
4. تبیین روش های اشاعه و گسترش نوآوری ها در آموزش و پرورش با تأکید بر معلمان نوآور
5. تبیین فرایند کاربرد نوآوری مرتبط با ماموریت ها و فعالیت های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در افق چشم انداز 20 ساله کشور
6. تبادل تجارب نوآوران آموزشی

محورها در بخش ارائه مقاله

1. مبانی نظری نوآوریهای آموزشی
1-1. مفهوم‌شناسی نوآوری
1-2. مبانی علمی،‌ فلسفی، دینی، شناختی، روان‌شناختی... نوآوری
1-3. انواع رویکردهای نوآوری
1-4. تاریخ نوآوری‌های انجام شده در ایران و جهان

2. نوآوری های آموزشی حاصل از پژوهش‌های کاربردی، مطالعات تطبیقی،‌ اقدام‌پژوهی و آینده‌پژوهی

3. نوآوری در برنامه درسی
3-1. نوآوری در فرایند برنامه‌ریزی درسی
3-2. نوآوری در برنامه درسی (هدف، محتوا، روش، مواد و وسایل آموزشی، ارزشیابی، مدیریت زمان...)
3-3. نوآوری در اعتبار بخشی برنامه درسی
3-4. نوآوری در اجرای برنامه درسی
3- 5. رویکردهای نوین برنامه درسی

4. کاربرد نوآوری های آموزشی
4-1. نوآوری‌ در رسانه‌های آموزشی
4-2. نوآوری‌ در مدرسه
4-3. نوآوری‌ در فعالیت ها و برنامه‌های سازمان
4-4. نوآوری و فعالیت‌های فوق برنامه

5. توسعه وگسترش نوآوری های آموزشی
5-1. نوآوری در فضا و امکانات مدرسه و کلاس درس
5-2. معلم و نوآوری در کلاس درس
5-3. مدیر و نوآوری مدرسه
5-4. تمرکززدایی و نوآوریهای آموزشی
5-5. روش های حمایت از معلمان و افراد نوآور و مبتکر در نظام آموزشی
5-6. نوآوری و رویکردهای نوین یادگیری
5-7. نوآوری و یادگیری مادام‌العمر
5-8. روش‌های اشاعه نوآوری در برنامه درسی
5-9. نوآوری و فناوری
5-10. نوآوری در برنامه های درسی آموزش های فنی و حرفه‌ای و کاردانش

6. عوامل پیش‌برنده وبازدارنده نوآوری های آموزشی
6-1. قوانین و دستورالعمل‌ها
6-2. مقاومت در مقابل نوآوری‌ها
6-3. عوامل پیش‌برنده نوآوری‌ها در مدرسه
6-4. نوآوری و مشاوره، نظارت و راهنمایی

محورها در بخش ارائه فعالیت های نوآورانه
1. نوآوری در روش های تدریس
2.نوآوری در تجهیزات و وسایل کمک آموزشی
3. نوآوری در مواد آموزشی
4. نوآوری در مدیریت آموزشی
5. نوآوری در استفاده از فناوری
6. نوآوری مدیریت زمان برای کلاس درس
7. نوآوری در شیو‌ه‌های ارتباط بین معلمان ودانش‌آموزان
8. نوآوری در شیوه‌های ارتباط بین اولیا و مربیان
9. نوآوری در رسانه‌های کمک آموزشی
10. نوآوری در فضا و امکانات مدرسه
11. نوآوری در شیوه‌های ارزشیابی از دانش‌آموزان
12. نوآوری در فعالیت های مکمل فوق برنامه

تقویم همایش
1. مهلت ارسال اصل مقالات تا 17 آبان ماه 1385
2. مهلت ارسال طرح های نوآورانه تا 15 آبان ماه 1385
3. اعلام نتیجه نهایی پذیرش مقاله تا17 آذرماه1385
4. اعلام نتیجه نهایی پذیرش اولیه طرح های نوآورانه تا 15 آذرماه 1385
5. مهلت ارسال کارهای نوآورانه که طرح اولیه آن از سوی کمیته علمی تایید شده است ،تا اول دی ماه 1385
* علاقه‌مندان به شرکت در همایش می‌توانند اطلاعات بیشتر را از طریق دبیرخانه همایش دریافت دارند.

نشانی دبیرخانه همایش
تهران: خیابان ایرانشهر شمالی- کوچه خسرو- پلاک 4 . شماره تماس: 88311003
نشانی الکترونیکی همایش:http://www.noavari.org

مخاطبان
معلمان، مدیران مدارس، کارشناسان، پژوهشگران، اعضای هیئت علمی دانشگاه هاو موسسات پژوهشی، صاحب‌نظران و سایر علاقه‌مندان حوزه تعلیم و تربیت.

ضوابط انتخاب مقاله
مقالات باید در دو نسخه و با رعایت ضوابط زیر به دبیرخانه همایش ارائه شود:
1. در زمینه محورهای اعلام شده باشد.
2. ترجیحاً علمی ـ پژوهشی با استفاده از منابع روزآمد باشد.
3. مقالات ‌ترجمه‌ای بایدهمراه با متن اصلی، حاوی موضوعات جدید، تجارب خاص در زمینه نوآوری های آموزشی و روزآمد باشد.
4. قبلا در جایی ارائه یا چاپ نشده باشند.
5. حداکثر در 25 صفحه A4 ، در محیط 2000 WORD با قلم لوتوس با فونت ۱۴ همراه با دیسکت یا لوح فشرده مقالات تهیه و در مهلت مقرر ارسال گردد.

ارائه مقاله
1. پس از تائید اصل مقالات توسط هیأت علمی ، از شرکت کنندگان جهت ارائه مقالات دعوت خواهد شد.
2. به مقاله‌های پذیرفته شده جوایز ویژه تعلق خواهد گرفت.
3. تامین هزینه‌های اقامت، ایاب و ذهاب و ... برای ارائه دهندگان مقاله¬ پذیرفته شده از سوی کمیته علمی همایش به عهده برگزار کنندگان همایش است.

ضوابط انتخاب طرح های نوآورانه
1. نوآوران و مبتکـران آمـوزشی لازم است ضمن تکمیل فرم ثبت نام، فرم مخصوص مربوط به طرح های نوآورانه را از دبیرخانه همایش، سایت و یا آموزش و پرورش منطقه سکونت و یا محل کار خود دریافت نموده وضمن تکمیل همراه با سوابق آن ( ارائه در مدرسه، منطقه، عکس، لوح فشرده، فیلم، تشویق و تایید از سازمان ها و نهادهای آموزشی و...) به دبیرخانه همایش ارسال دارند.
2. دبیرخانه همایش آماده همکاری با نوآوران و مبتکران آموزشی جهت تکمیل این فرم و ارائه سایر اطلاعات لازم می باشند.
3. طرح های نوآورانه باید در زمینه محورهای اعلام شده باشد.
4. طرح های نوآورانه باید به تایید کمیته علمی همایش برسد.
5. نتیجه بررسی اولیه طرحهای نوآورانه در مهلت مقرر به اطلاع نوآوران و مبتکران خواهد رسید.
6. مبتکران و نوآوران آموزشی پس از دریافت پذیرش طرح اولیه از کمیته علمی، لازم است وسایل و کارهای مرتبط با طرح خود را در موعد مقرر به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
7. به طرح های نوآورانه پذیرفته شده جوایز ویژه تعلق خواهد گرفت.
8. تامین هزینه های مربوط به غرفه نمایشگاه و...برای ارائه دهندگان طرح های نوآورانه پذیرفته شده از سوی کمیته علمی همایش، به عهده برگزار کنندگان همایش است.

برگزاری نمایشگاه
فعالیت های نوآورانه مبتکران و نوآوران آموزشی در نمایشگاهی که به منظور ارائه این فعالیت ها جنب همایش برپا خواهد شد در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت بنابر این ازاین عزیزان دعوت می شود با تماس با دبیرخانه همایش از چگونگی تحویل غرفه وسایر اطلاعات مربوطه هماهنگی لازم را بعمل آورند.

ثبت نام
ثبت نام برای تمامی شرکت کنندگان محترم (دارندگان مقاله، اعضای هیات علمی، نوآوران آموزشی و ...) الزامی است (ضروری است فرم ثبت نام تکمیل و به دبیرخانه همایش ارسال گردد).
سازمان ها، انجمن ها، نهادها و اشخاصی که تمایل دارند غرفه و یا کارگاهی از فعالیت های نوآورانه خود عرضه کنند نیز لازم است فرم تقاضانامه ثبت نام را تکمیل نموده و آن را برای دبیرخانه همایش ارسال نمایند. تهیه تمامی امکانات غرفه و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به عهده
سازمان ها، نهادها و افرادی است که تمایل به ارائه فعالیت های مبتکرانه و نوآورانه خود در غرفه می باشند و مجوز آن پس از درخواست کتبی ایشان و بررسی لازم از سوی کمیته علمی همایش صادر می شود.

مدارک ثبت نام
1. یک قطعه عکس 4 * 3
2. فرم تکمیل شده ثبت نام
3. معرفـی‌نامه از سازمان مربوطه (جهت افرادی که از طریق سازمان ها و یا انجمن ها معرفی می‌گردند).

فرم ثبت نام
نام و نام خانوادگی: .....................................................................
آخرین مدرک تحصیلی: ..............................................................
رشته تحصیلی: ..........................................................................
شغل: ........................................................................................
مقطعی که تدریس می کنید ( برای معلمان ): ...........................
تلفن تماس: ...............................................................................
دورنگار: ................................................................................
نشانی دقیق پستی: ......................................................................
صندوق پستی: ......................................................................
آدرس پست الکترونیکی: ........................................................
علاقه‌مند به ارائه مقاله می‌باشم
علاقه‌مند به ارائه طرح های نوآورانه می‌باشم
علاقه‌مند به شرکت در همایش بدون ارائه مقاله می‌باشم

نام و نام خانوادگی
تاریخ و امضاء

تمامی شرکت کنندگان در همایش مطابق توضیحات نحوه ثبت نام در همایش لازم است فرم ثبت نام را از طریق پست سفارشی به دفتر همایش و یا از طریق آدرس الکترونیکی ارسال فرمایند.


     

بازگشت