متن كامل خبر
سرویسهای جدید شبکه ملی مدارس ایران به مناسبت دهه‌ی مبارک فجر انقلاب اسلامی

تاريخ خبر :  21/11/1385 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2376

بسمه تعالی

سرویسهای جدید شبکه ملی مدارس ایران به مناسبت دهه‌ی مبارک فجر انقلاب اسلامی

به مناسبت بیست و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران و همزمان با ایام الله دهه‌ی مبارک فجر، دفتر توسعه‌ی فناوری اطلاعات آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، افتخار دارد فعالیت های جدید خود را در سه محور به شرح ذیل ارائه نماید.

الف: اجرای آزمایشی پنج سرویس و پایگاه آموزشی در شبکه ملی مدارس ایران، (محتوای این سرویس‌ها در دست تهیه و تولید است و قالب فنی آن به صورت آزمایشی و پاورپوینت ارائه شده است)

ب: آموزش از راه دور، فیزیک سال دوم و زیست شناسی سال اول دوره‌ی متوسطه

پ: 14 نرم افزار آموزشی ارائه دروس به صورت الکترونیکی

با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان و بهره‌گیری مناسب از این فناوری، برای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای دانش آموزان و پاسخ به چالش های فراروی نظام آموزشی کشور که زمینه سازتحول کمی وکیفی در فرآیند آموزش و فراگیری ،به طوری که دانش آموزان از مهارتهای لازم برای ایفای نقش موثر در این محیط پویا و غنی از اطلاعات برخوردار شوند. انشا الله این حرکت قدمی هر چند کوچک در راه تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر نهضت و جنبش نرم افزاری، باشد.

پایگاه دار القرآن (اجرای آزمایشی)

با توجه به اهمیت مباحث قرآنی و لزوم ارائه آموزش‌هایی در این زمینه، وزارت آموزش و پرورش پایگاهی برای اطلاع رسانی و پاسخ به سوالات دانش آموزان در این پایگاه به اطلاعات متنوعی مانند: متن قرآن، قرآن براساس موضوع، گزارش مراکز، تفسیر و ترجمه آیات قرآن، کتابهای قرآن، آیات الهی، اخبار، رویدادها و... می‌توانید دست یابید.

پایگاه مشاوره اینترنتی(اجرای آزمایشی)

دانش‌آموزان در مقاطع سنی گوناگون به مشاوره با متخصصان روانشناس نیاز دارند از این رو ، وزارت آموزش و پرورش پایگاه اینترینتی مشاوره طراحی کرده است. در این پایگاه به اطلاعات متنوع مانند: مشاوره‌ی اینترنتی، بخش مشاوران، بانک‌های اطلاعات، آزمون، اطلاعیه و بخشنامه‌ها، ستون آزاد، مقالات، معرفی مراکز و... می‌توانید دست یابید.

پایگاه گروه‌های آموزشی ( اجرای آزمایشی)

تبادل نظر گروه‌های درسی میان استان‌ها و بر قراری ارتباط در فضایی که برای همکاران قابل دستیابی باشد نیازی ضروری است. از این رو وزارت آموزش و پرورش به منظور تمهید مقدمات چنین زمینه ای پایگاه گروههای آموزشی را ایجاد کرده است. در این پایگاه اطلاعات متنوعی موجود می باشد.

پایگاه کتاب شناسی (اجرای آزمایشی)

گسترش روز افزون نشر کتاب و نیاز دانش آموزان به دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی، وزارت آموزش پرورش برای ایجاد چنین زمینه‌ای پایگاه کتاب‌شناسی طراحی کرده‌است. در این پایگاه به اطلاعات متنوعی مانند: مشخصات کتاب‌ها، اطلاعات ناشران، اطلاعات اهل قلم، عنوانهای موضوعی، پرسش‌های متداول، تازه‌های کتاب، اخبار، مقالات، کتابخانه دیجیتالی، نظر خواهی، کتاب روز و...، می‌توانید دست یابید.

پایگاه پژوهش سرای دانش آموزی (اجرای آزمایشی)

پژوهش سراها مکانهایی مناسب برای رشد استعدادهای نهفته دانش آموزان و اجرایی کردن گسترش پژوهش در آموزش است. به همین منظور وزارت آموزش و پرورش با توجه به رسالت خود در این زمینه، پایگاه پژوهش سرای دانش آموزی ایجاد کرده است. در این پایگاه امکان دستیابی به اطلاعات مفید قابل دسترسی خواهد بود.

میکروبیولوژی

این نرم افزار برای کلیه فراگیران رشته صنایع غذایی طراحی شده است و شامل بخشهایی متنوع مانند تاریخچه‌ی میکروبیولوژی، باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و ساختمان آنها، میکروارگانیسم در در مواد غذایی، کنترل میکروب، واژنامه، گالری و بیماریها است. کلیه علاقه‌مندان می‌توانند برای دستیابی به اطلاعات بیشتر دراین زمینه به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

هندسه ترسیمی

این نرم افزار برای کلیه فراگیران رشته نقشه‌کشی شاخه فنی و حرفه‌ای و کار- دانش طراحی شده است و شامل بخشهای جذاب و متنوع مانند: اصول هندسه ترسیمی، نقطه و مختصات آن، انواع خط، صفحه و آثار آن، تغییر صفحه، اندازه صفحات غیر خاص، اجسام هندسی، تقاطع اجسام، سطوح منحنی، این زمینه ‌می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشدمراجعه نمایند.

رسم فنی عمومی

این نرم افزار برای دانش آموزان رشته طراحی صنعتی شاخه فنی و حرفه کار- دانش طراحی گردیده شده است و شامل بخش های متنوع آشنایی با رسم فنی و کارگیری صحیح و سایل آن، ترسیمات هندسی، ترسیم تصاویر از قطعات و آشنایی با احجام ساده هندسی – ترسیم تصاویر یک جسم در فرجه اول، ترسیم سه نما از روی مدل، اندازه‌گیری، مقیاس مجهول یابی، برش، ترسیم نقشه اینچی به میلیمتری، تصویر جسم، واژه نامه و سوالات است. کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی – فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کند.

مبانی هنرهای تجسمی

این نرم افزار برای کلیه فراگیران رشته‌های هنر طراحی شده است و شامل مواردی مانند: مبانی هنرهای تجسمی، عناصر بصری، شکل و ترکیب، شاخصه‌های اصلی رنگ، دسته‌بندی رنگ، کنتراست رنگ، هماهنگی رنگ‌ها، واژه‌نامه،گلری، هنرمندان و سوالات، است. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

شناخت صنایع شیمیایی

این نرم افزار برای دانش آموزان رشته صنایع طراحی شده است و شامل مواردی مانند سرگذشت تاریخی شیمی و صنایع شیمیایی، آشنایی با برخی اصطلاحات و مفاهیم، شناخت صنایع اسیدها، بازها و نمک‌ها، شناخت فرآورده‌های صنایع سیلیکات، صنایع شیمیایی و تولیدات فلزات، خوردگی و آبکاری، کاربرد روکشهای فلزی، شناخت صنایع نفت و پتروشیمی، کاربرد برخی از قرآوردهای صنایع شیمیایی، شناخت صنایع کاغذ، تصفیه آب، شناخت سوختهای فسیلی و هسته‌ای، آزمون، سرگرمی، آزمایش و سوالات است. کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر دراین زمینه به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

آزمایشگاه شناخت مواد

این نرم افزار،برای دانش آموزان و هنرجویان هنرستان‌های فنی و کاردانش طراحی شده است و شامل مواردی مانند: احتراق، آشنایی با کریستالها و تهیه مواد کانی و تهیه چند بلور، آشنایی و تهیه مواد ساده شیمیایی، آشنایی با نمونه‌هایی از مواد پلیمری، آشنایی با انواع گوناگون الیاف طبیعی و مصنوعی، رنگ، لکه گیر پارچه، تهیه محلول سوسپانسیون و امولسیون کلوئیدی، آزمون، سرگرمی، آزمایشات و سوالات است. کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه نمایند.

ایمنی و بهداشت در صنایع شیمیایی

این نرم افزار برای دانش اموزان و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش طراحی شده‌است و شامل مواردی مانند ایمنی و بهداشت شغلی، بررسی عوامل زیان آور شیمایی، بررسی عوامل زیان آور فیزیکی، ایمنی ماشین آلات فرآیندهای شیمیایی، آزمون، سرگرمی، آزمایش و سوالات است، کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر دراین زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

فیزیک

این نرم افزار برای دانش آموزان و هنر جویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش طراحی شده است و شامل مواردی مانند اندازه‌گیری و بردار، حرکت شناسی، دینامیک، گشتاور، کار و انرژی، فشار، سرگرمی، آزمون، آزمایش و سوالات، است. کلیه علاقه‌مندان دستیابی به برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

ریاضی سوم

این نرم افزار برای دانش آموزان و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار- دانش طراحی شده‌است و شامل مواردی مانند بازه و تابع حد و پیوستگی، مشتق، سرگرمی، آزمون، آزمایش و دانشمندان، است. کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال سوم شبکه رشد مراجعه کنند.

شیمی یک

این نرم افزار برای دانش اموزان سال اول متوسطه طراحی شده است و شامل مواردی مانند: مایعی کم یاب در عین فراوانی، در پی هوایی پاکیزه، مصرف دوباره تنها راه ادامه، طلای سیاه اندوخته رو به پایان، است. کلیه علاقه‌مندان برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به بخش آموزش الکترونیکی- فنی و حرفه‌ای سال دوم شبکه رشد مراجعه کنند.

عربی سه سال دوره متوسطه و پیش دانشگاهی

این نرم افزارها برای دانش آموزان دوره‌ی متوسطه و پیش دانشگاهی طراحی شده‌اند و دارای امکانات مناسب برای یادگیری دروس عربی است.


     

بازگشت