متن كامل خبر
اولین جایزه‌ی یک میلیون دلاری موسسه‌ی کلی به پرلمان رسید

تاريخ خبر :  16/1/1389 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  2092

موسسه‌ی ریاضی کِلِی (Clay Mathematics Institute) در تاریخ 27 اسفند 1388 (18 march 2010) اعلام کرد که اولین جایزه از جایزه‌های هفت‌گانه‎‌ی این موسسه به ارزش مادی یک میلیون دلار آمریکا به گریگوری پرلمان برای حل «حدس پوانکاره (Poincare conjecture) » تعلق می‌گیرد.

موسسه‌ی ریاضی کِلِی (Clay Mathematics Institute) در تاریخ 27 اسفند 1388 (18 march 2010) اعلام کرد که اولین جایزه از جایزه‌های هفت‌گانه‎‌ی این موسسه به ارزش مادی یک میلیون دلار آمریکا به گریگوری پرلمان برای حل «حدس پوانکاره (Poincare conjecture) » تعلق می‌گیرد.  این موسسه در  ابتدای هزاره‌ی سوم میلادی، فهرست هفت‌تایی از مساله‌های ریاضی را منتشر کرد و برای حل کامل هر یک مبلغ یک میلیون دلار آمریکا را به‌عنوان جایزه مشخص نمود.

از جمله‌ی این هفت مساله حدس پوانکاره (Poincare conjecture) است که هانری پوانکاره (Henri Poincaré) در سال 1903 میلادی آن را مطرح کرد. این سوال بیش از صد سال بدون پاسخ باقی ماند تا اینکه گریگوری پرلمان، ریاضی‌دان روسی ساکن سن‌پترزبورگ در سال‌های 2002 و 2003 میلادی سه مقاله را در اینترنت منتشر کرد که حدس پوانکاره را تایید می‌کرد (البته او در این سه مقاله نامی از حدس پوانکاره نمی‌برد!).

برای اطلاعات بیشتر به زنگ تفریح ریاضی مراجعه کنید.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت