متن كامل خبر
ماشین حساب مولکولی

تاريخ خبر :  20/12/1390 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1245

محاسبه کننده جذرDNA‌ای، هنوز بزرگترین کامپیوتر مولکولی است

DNA هر موجود زنده کدی دارد و امروزه این کد می‌تواند مشکلات جذری را حل کند. محققان بزرگترین و حرفه‌ای ترین سیستم  برای محاسبات را ساخته‌اند که از DNA استفاده می‌کند.
طراحی آخرین کامپیوتر DNA - که از مولکول‌های  DNA به جای چیپ‌های سیلیکونی برای محاسبه استفاده می‌کند- به نظر می‌رسد پیشرفت قابل توجهی در زمینه محاسبات مولکولی است. این طراحی احتمال چگونه ساخته شدن محیط‌های بیوشیمی را روی افزایش مقیاس‌های بزرگ و پیچیده  کنترل  می‌کند، پیشرفت‌هایی را در پتانسیل برنامه‌های تبلیغاتی بلندمدت مانند  تشخیص زودتر بیمازی‎‌ها را به ارمغان می‌آورد.
این طراحی که شامل 130 استانداردهای DNA، 5 برابر ورژن قبلی محاسبات مولکولی قدرتمند تر است. مانند یک کامپیوتر معمولی، از یک دروازه منطقی استفاده می‌کند که سیگنال‌های ورودی را  با قانون‌های ساده پردازش می‌کند. هرچند، این دروازه‌ها از طراحی با دقت مولکول‌های DNAساخته شده‌است، نه از سیلیکون. سیگنال‌های ورودی و خزوجی هم همچنین به جای ساخته شدن از پالس‌های الکتریکی از مولکول‌های DNA ساخته شده‌اند.
با اینکه کامپیوترهای مولکولی را از اواسط 1990 می ‌سازند .این اولین بار است که با طراحی بر اساس قوانین و اصول ساده، امکان ساختن  محیط‌های بزرگتر و پیچیده‌تر را در آینده میسر می‌شود.
اریک وینفیری(Erik Winfree)، دانشمند کامپیوتر از موسسه کامپیوتری کالیفرنیا(caltech)، می‌گوید: "چیزی که جدید است این است که ما یک راه سیستماتیک از ساختن محیط‌های بیوشیمی داریم که کار می‌کند، در عمل، برای ساختن محیط‌های بزرگ‎‌تر."
 
 

 

 


     

بازگشت