متن كامل خبر
جایزه آبل 2012 آکادمی علوم و ادبیات نروژ به Endre Szemerédi تعلق گرفت

تاريخ خبر :  21/1/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1393

"برای مشارکت اساسی در ریاضیات گسسته و تئوری‌های علوم کامپیوتر و در به رسمیت شناختن عمیق و تاثیر ماندگاراین مشارکت در تئوری عدد افزودنی و تئوری ارگودیک (ergodic)."

 ریاضیات گسسته مطالعه ساختارها مانند گراف‌ها و توالی‌ها، جایگشت‌ها و تنظیمات هندسی می‌باشد.ریاضیاتی که شکل ساختاری دارند پایه و اساس علوم کامپیوترو تئوری اطلاعات هستند. Szemerédi  یکی از اولین افرادی بود که اهمیت علوم کامپیوتر را درک کرد. او همچنین سهم عمیق، مهم وتاثیر گذاری در بسیاری از زیر شاخه‌های ریاضی دارد و بیش از 200 مقاله علمی منتشر کرده است.
رئیس آکادمی علوم و ادبیات نروژ، Nils Christian Stenseth  برنده جایزه آبل سال 2012 اسلو را Szemerédi معرفی کرد.


جایزه آبل، جایزه ای است که از سال 2003 هر ساله به مشارکت عمیق  و فوق‌العاده در زمینه ریاضیات تعلق می‌گیرد.
Szemerédi به عنوان ریاضیدانی که قدرت تحقیق فوق‌العاده‌ای دارد توصیف می‌شود و تاثیر او در ریاضیات امروزی بسیار عظیم است. او به عنوان ریاضیدان  کارش را دیر شروع کرد. او به مدت یک سال در دانشگاه پزشکی مشغول به تحصیل شد. استعداد فوق‌العاده اوهنگامی که در مدزسه مشغول به تحصیل بود توسط مربیانش کشف شد.او در محضر مربی‌اش که انتظار اثبات چندین قضیه مهم را از او داشت پرورش یافت. بسیاری از نتایجی که او بدست آمده‌است به عنوان تحقیقات تولیدی برای آینده و بر پایه اساسی برای شاخه‌های جدید ریاضیاتی بکار می‌رود.


بیشتر اکتشافات او به نام خودش ثبت شده‌است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها قضیه  Szemerédi است که نشان می‌دهد درهرمجموعه از اعداد صحیح مثبت یک پیشرفت حسابی خودسرانه وجود دارد.
اثبات قضیه  Szemerédi ، شاهکاری از استدلال ترکیبیاتی بود که  و فورا عمق و اهمیت آن شناخته شد.گام کلیدی در این  اثبات Regularity Lemma Szemerédi است که عامل اصلی طبقه بندی گراف‌هاست.
 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت