متن كامل خبر
نوبل اقتصاد بار دیگر برای ریاضیات

تاريخ خبر :  24/7/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1007

پروفسور الوین روث و پروفسور لویدز شپلی، به دلیل مطالعات و پژوهش‌های خود در زمینه "نظریه تخصیص‌های پایدار و اجرای طراحی بازار" به طور مشترک برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۲ میلادی معرفی شدند.

لوید شپلی (Lloyd S. Shapley)، ریاضیدان آمریکایی و استاد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل اقتصاد امسال، به طور مشترک با الوین روث (Alvin E. Roth) اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد گردید.

 

 پژوهش‌های این دو اقتصاددان به بهترین روش ممکن برای تخصیص منابع در بخش‌های مختلف همچون مدیریت مدارس و نیز مدیریت پیوند اعضاء به بیماران نیازمند مربوط می‌شود.

آکادمی سلطنتی سوئد اعلام کرد: با آن که مطالعات این دو پژوهشگر به طور مستقل از یکدیگر انجام شده است، ترکیب نظریه بنیادی شپلی و تحقیقات تجربی، آزمایش‌ها و طراحی عملی روث، زمینه‌ای در حال رشد و پیشرفت برای مطالعه به وجود آورده و عملکرد بسیاری از بازارها را بهتر کرده است."

 

آلفرد نوبل پیش از مرگ در سال ۱۸۹۵ میلادی، در وصیتنامه‌اش جوایز سالانه نوبل در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح را پایه‌گذاری کرد و بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ میلادی جایزه سالانه اقتصاد را به مناسبت سیصدمین سالگرد تاسیسش در نظر گرفت.

این جایزه از سال ۱۹۶۹ میلادی همزمان با دیگر جوایز نوبل اهدا می‌شود.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت