متن كامل خبر
حل مسأله‌ی 248 بعدی ریاضی

تاريخ خبر :  19/10/1386 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1096

- اهمیت این نقشه نظیر جدول تناوبی عناصر برای شیمی است

حل مسأله‌ی 248 بعدی ریاضی

 

اهمیت این نقشه نظیر جدول تناوبی عناصر برای شیمی است

120 سال بعد از کشف اولین جسم ریاضی 248 بعدی به نام E8، ریاضیدانان موفق شدند نقشه‌ی کامل آن‌را ترسیم کنند.

به‌گزارش سایت «مجله‌ی دیسکاور» (Discover Magazine) «ای8» (E8) با بیش از 200 بیلیون داده‌ی ورودی، یکی از پیچیده‌ترین ساختارها را در ریاضیات دارد. آن‌ها متوجه شدند پرینت جدول داده‌های ورودی، سطح جزیره‌ای مثل «منهتن» (Manhatan) آمریکا را خواهد پوشاند.


محققان امیدوارند با استفاده از این نقشه، محاسبات را ساده‌تر و به شناخت جهان کمک کنند.
«دیوید وگان» (David Vogan) ریاضیدان دانشگاه MIT و مسئول تکمیل این پژوهش تا اسفند 1386 (مارچ 2008) ضمن نامیدن آن به‌عنوان نقشه‌ی احتمالات می‌گوید: اهمیت این نقشه نظیر جدول تناوبی عناصر برای شیمی است.

اشیایی شبیه E8 جهان واقعی را نشان می‌دهند. یکی از آن‌ها، حرکت‌های منظومه‌ی شمسی و حالت‌های الکترون‌های دور اتم‌ها را توصیف می‌کند. یکی دیگر چگونگی حرکت تک موج‌ها به سمت یک کانال (یا حرکت موجی غذا در مری) یا جریان ترافیک در یک بزرگراه را نشان می‌دهد.


این‌که شئ E8 برای ما چه فایده‌ای دارد نامشخص است. در سال 1266 (1887 میلادی) به‌درستی پیش‌بینی شد که ترکیبی پیچیده از گروه‌های «لی» (Lie) (مجموعه‌ای از تقارن‌ها) هستند. یکی از ساده‌ترین مجموعه‌ها از اشیای متقارن، گروهی است که شامل تقارن‌های مختلف یک کره است بدین ترتیب که یک کره را تا آنجا که ممکن است حول یک محور دوران می‌دهد یا حول هر محوری تقارنش را می‌یابد. در این صورت کره همان وضعیت اول را خواهد داشت.

E8 گروهی است که شامل تقارن‌های شیئ 57 بعدی می‌شود. نظریه‌پردازان «ابرریسمان‌» (Superstring) قبلاً از این گروه در نظریه‌های «پتانسیل‌» درباره‌ی هرچیز استفاده کردند. این‌که آن نظریه‌ها واقعیت داشته باشد یا خیر، به‌هر‌حال E8 احتمالاً منعکس‌کننده‌ی جهان واقعیت است.‌ «ابرریس به این نتیجه رسیده‌اند که این مطلب واقعیت دارد. «هر چیز جالبی می‌تواند وجود داشته باشد» (Everything Interesting does) .

 

 

 

 

 

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت