متن كامل خبر
مریخ بدون متان

تاريخ خبر :  6/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  661

 مریخ نورد کنجکاوی هیچ متانی بری روی مریخ پیدا نکرد. حال سؤال این است که چرا در جو مریخ رگه هایی از آن سالهاست که موضوع مورد بحث در مورد حیات در مریخ بوده است. متان یکی از نشانه های حیات می‌تواند باشد. البته در زیست شناسی در آزمایشگاه هم قابل تولید است. داده‌های این مریخ نورد نشان می‌دهد که محیط مریخ عاری از متان است. و همین پژوهشگران را شگفت زده کرده است، زیرا داده‌های قبلی نشانه‌هایی از وجود متان داشت. 

این آزمایشگاه سرخود آزمایش‌هایی را انجام اد تا ردپای متان را پیدا کند. هرچند جو مریخ گاز متان را در خود داشت ولی آن نشانه‌ی حیات که از همین متان در جو و پیش بینی وجودش در سطح مریخ، که بدون فرایند زیستی هم قابل شکل گیری است، دیده نشد. مایکل مِیِر می‌گوید:«این نتیجه‌ی مهم اثر مستقیمی بر آزمودن احتمال وجود حیات در مریخ دارد. این احتمال با کاهش جریان تولید میکروب‌های مریخی از جنس کاهش می‌یابد، ولی این نشان از فقط یک نوع متابولیسم میکروبی دارد. تا جایی که ما می‌دانیم نمونه‌های زمینی چنین متابولیسم‌های میکروبی هستند که از متان بوجود نیامده‌اند.» 

مریخ نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ تا ژوئن ۲۰۱۳، ۶ بار متان جو مریخ را اندازه گرفته که هیجچ نشانی از آن یافت نشد. طیف سنج این مریخ نورد، لیزری است. دانشمندان به این نتیحه رسیدند که متان مریخ باید یک ششم تخمین‌های قبلی باشد.


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت