متن كامل خبر
گامی بسوی موتورهای همجوشی

تاريخ خبر :  9/8/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1023

همجوشی! نبود؟!

 

هنوز نه! ولی دانشمندان نشان می‌دهند که چقدر به تحقق آن نزدیک هستیم. رویای موتور همجوشی که با تولید انرژی بالا کم کم به حقیقت نزدیک می‌شود. در مقاله اخیری که در ژورنال فیزیک پلاسما منتشر شده این مسئله مشهود به نظر می‌رسد. پژوهشگران تسهیلات احتراق ملی ایلات متحده (NIF) با تیمی از دپارتمان انرژی آزمایشگاه ملی لورنتس لیورمور، گزارش دادند که حداقل یک دستاورد مهم داشتند تا بر مسئله‌ی پایا بودن شرایط دمایی محوطه داخلی فائق آیند. این پروژه از سال ۲۰۱۰ شروع شده است. ولی مسئله موتورهای احتراقی که با انرژی همجوشی کار می‌کنند، به چند دهه قبل باز می‌گردد.

ادواردز می‌گوید:«در تعدادی از آزمایش‌های احتراق همجوشی، پراکندگی نوترون‌هایی منتشر شده و با شدت سیگنالهای مختلف آشکارسازی شدند که حول کپسول سوت بودند. این نشان می‌دهد که سطح پوسته‌ آنقدرها هم صیقل نبوده و در بعضی نقاط نازک‌تر و ضعیف‌تر است. در آزمایش‌های دیگر طیف پرتو ایکس منتشر شده که سوخت دوترویم-تریتیوم و کپسول باهم ترکیب شده‌اند. نتیجه شرایط ناپایایی خواهد شد که فرایند سوخت موتور همجوشی را بسیار زیاد تحت تأثیر قرار می‌دهد.» این معضل از نظر فنی قابل برطرف کردن است. 


منبع:
انجمن فیزیک آمریکا
 
لینک مقاله تخصصی برای علاقه مندان و فیزیک پیشه‌ها:
Progress towards ignition on the National Ignition FacilityPhysics of Plasmas, 2013; 20 (7): 070501 DOI: 10.1063/1.4816115 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت