متن كامل خبر
نانوذرات در فوق حسگرها

تاريخ خبر :  26/9/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  981

 پژوهش‌های اخیر در مؤسسه‌ی علوم فوتونیک (ICFO) نشان می‌دهد، حساس‌ترین نیرویی که با استفاده از تشدیدکننده‌ی نانومکانیکی توسط این تیم مشاهده شده است. نتایج این تیم در مجله‌ی نیچر به چاپ رسید. نوسانگرهای نانومکانیکی با کیفیت بالای عامل تشدید برای تحلیل سیگنال، کاربردهای حسگرها، در علوم بنیادی بخصوص در اثرات کوانتمی که این روزها کاربرد زیادی دارند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

برخلاف پیشرفت‌های اخیر در طراحی تشدیدکننده‌های مکانیکی، عامل کیفیت (Q) به تماس‌های فیزیکی محیطی بستگی دارد. این خود یک محدودیت است. و برای فائق آمدن بر این مشکل، این تیم در تیم آخرشان نشان دادند که اجرام معلق اُپتیکی در خلأ از این قید دچار محدودیت مذکور نمی‌شوند. در این آزمایش جدید این تیم از خلأ و نانوذراتی استفاده کرد که از نظر اُپتیکی معلق بودند و بالاترین عامل کیفیت را در نانو میکرو سیستم‌ها داشتند. همه ی این کارها در دمای اتاق انجام شد.

برای اولین بار در این مطالعه  مشخص شد که تشدیدکننده‌های نانوی عامل کیفیت، به‌طور ذاتی غیرخطی رفتار می‌کنند. به‌علاوه این پژوهشگران نشان دادند که وقتی با سرمایش همه چیز را آزمایش می‌کنند، معلق کردن نانوذرات برای قوی‌تر کردن حسگر مورد استفاده قرار گیرد. و این میزان حساسیت آنقدر هست که اندرکنش‌های فوق ضعیفی چون گرانش غیرنیوتنی، مثل اندرکنش‌های کوانتمی خلأ که نیروی ضعیفی تولید می‌کنند، را آشکارسازی کند. حرکت‌های گرمایی در این آزمایش در سیستم نانومکانیکی دیده شد، که همگی غیرخطی بودند.


منبع:

 

science daily


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت