متن كامل خبر
دستور پختی برای عالم

تاريخ خبر :  21/11/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  641

گرم کُن و هم بزن!

 عالم در حال انبساط بسیار ساده به وجود بیاید. وقتی سوپی داغ می‌شود، شروع به جوشیدن می‌کند. وقتی فضا و زمان گرم می‌شوند، عالم درحال انبساط می‌تواند به‌وجود بیاید، بدون اینکه نیازی به انفجار بزرگ داشته باشد. این فاز گذار بین یک فضای خالی کسل کننده و عالم در حال انبساط که جرمی هم دارد، به‌صورت ریاضیاتی توصیف شده است. ایده‌ی پشت این نتیجه‌گیری ارتباط جالب بین میدانهای کوانتمی و نظریه‌ی نسبیت آینشتاین است. یک تیم از دانشگاه وین اتریش همراه با تیم‌هایی از دانشگاه‌های MIT و ادینبورگ بریتانیا، روی این ایده کار می‌کنند.

کتاب آشپزی برای فضا-زمان

هرکسی این روزها میداند مایع، جامد و گاز چیستند. ولی از کارهای استیون هاوکینگ و دون پیج در سال ۱۹۸۳ گذاری هم برای فضا-زمان کشف شد. آن‌ها محاسبه کردند که فضای خالی می‌تواند به یک سیاه‌چاله با دمای معین تبدیل شود. ولی آیا در مورد کُل عالم هم همین اتفاق می‌افتد؟ دانیل گرومیلر از وین به همراه دیگر همکارانش نشان داده که یک دمای بحرانی هم در فضای خالی وجود دارد که فضا-زمان تخت شروع به جوشیدن می‌کند، حباب‌های کوچک می‌سازد، که یکی از آن‌ها که منبسط می‌شود، ناگهان همه‌ی فضا-زمان را در برمی‌گیرد.‌

برای اینکه این اتفاق بیفتد باید عالم در حال چرخش باشد. پس دستور پُخت خلق عالم می‌شود: گرم کن و هم بزن! با این حال چرخش ذکر شده می‌تواند جنبه‌ی اختیاری هم داشته باشد. در گام اول، فضا-زمان با تنها دو بُعد فضایی در نظر گرفته شد. ولی هیج دلیلی ندارد که در سه بُعد هم این اتفاق نیفتد.


منابع:

 

TU Vienna

 

Science Daily


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت