متن كامل خبر
سینایی برنده جایزه آبل ۲۰۱۴

تاريخ خبر :  7/1/1393 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1215

 یاکُف سینایی، استاد ریاضیات دانشگاه پرینستُن، ساعاتی پیش به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی آبل در ریاضیات را ازآن خود کرد. آکادمی علوم نروژ به دلیل ۵۰ سال حضور مؤثر این ریاضی-فیزیکدان یکی از گران ترین جوایز ریاضیات به ارزش یک میلیون دلار را به سینایی اعطاء کرد.

سینایی در حوزه فیزیک، در بخش سیستم‌های دینامیکی، ریاضی فیزیک، و نظریه‌ی ارگودیک در فیزیک آماری، نقش بنیادی داشته و دلیل اصلی انتخاب وی به عنوان ریاضیدان سال این آکادمی، هم تأثیر در علم کاربردی و مادر، یعنی فیزیک بوده. از سینایی به عنوان ریاضیدان صاجب نفوذ در علم یاد می‌شود.

در تصویر بالا سمت چپ اولین نفر در طرف مقابل، سمت راست، نفر اول ریاضیدان بزرگ و نامی، جان نش است که تقریباً همه با این بزرگ ریاپسات آشنا هستیم، و کتاب‌ها و فیلمی هم براساس زندگی وی ساخته و نوشته شد. سینایی می‌گوید:«من عضوی از دپارتمان ریاضیات و این دانشگاه (پرنیستُن) هستم. اینجا دانشمندان بزرگی هستند که بحث‌ با آنها بسیار مفید است. من همیشه شخصی را پیدا کرده‌ام که به هر سؤال من جواب درستی بدهند.»

سینایی برنده جایزه انجمن ریاضیات آمریکا، ۲۰۱۳ و عضویت دائمی لئوی استیل، جایزه هنری پوانکاره ۲۰۰۹،  جایزه ۲۰۰۲ نورث وسترن، اِسِر نِمرز، جایزه ولف ۱۹۹۷ و دیراک ۱۹۹۲ از مرکز تحقیقان فیزیک نظری دریافت کرده. وی در مورد این افتخاراتش می‌گوید:«سخت است که بین تعداد زیادی بچه‌ای که داری یکی را بیشتر دوست داشته باشی، من همه‌ی افتخاراتم را دوست دارم.»

سینایی زاده‌ی روسیه و تحصیلکرده‌ی دانشگاه دولتی موسکو در ریاضیات است که بعداً به عنوان استاد این دانشگاه و مؤسسه‌ی فیزیک نظری لانداو هم شد که همچنان این مقام را حفظ کرده است. 


منبع:

 

Princton University


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت