متن كامل خبر
برندگاه جایزه breakingthrough در بخش فیزیک و ریاضیات ۲۰۱۶

تاريخ خبر :  17/8/1394 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  787

بنیاد میلنر‏‌، برندگان جوایز علوم بنیادی خود را اعلام کرد.

 
در بخش فیزیک، جایزه‌ی امسال به فیزیک نوترینو رسید که نوبل را نصیب خود کرده بود. نوسانات نوترینو پدیده‌ای هستند که منجر به تغییر ماهیت نوترینو می‌شوند. به عبارتی، نوترینو در مدت زمان مشخصی از انتشارش از هر منبعی (مانند خورشید، لایه‌های زیرین زمین،‌ ابرنواخترها، و هسته‌های فعال کهکشانی)،‌ اگر نوترینوی الکترون باشد،‌به نوترینوی تاؤ تبدیل می‌شود. و برعکس. نوترینوها درخانواده‌ای 3 تایی هستند و اگر با پادماده‌شان در نظر بگیریم‏‏‏‌ شش نوترینو خواهند بود.
 
از ویژگی‌های بارز و چالش برانگیز آن‌ها غیر از همین نوسانات می‌توان به جرم دار بودنشان اشاره کرد که هر دوی این واقعیت‌ها مدل استاندارد ذرات بنیادی کنونی را به چالش می‌کشند. از دید یک فیزیکدان‏ تعمیم و یا روشی دیگر برای حفظ مدل استاندارد ذرات که تاکنون موفق‌ترین مدل علمی بشر بوده‏‏ الزامی است.
هفت سرپرست تیم‌های تحقیقاتی در سراسر جهان نماینده‌ی دریافت جایزه‌ای شدند که 1370 نفر دیگر هم در آن سهم دارند.
 

 Yifang Wang and Kam-Biu Luk (Daya Bay)
 Atsuto Suzuki (KamLAND)
 Koichiro Nishikawa (K2K / T2K)
 Arthur B. McDonald (Sudbury Neutrino Observatory)
Takaaki Kajita -  Yoichiro Suzuki (Super-Kamiokande)
 
در ریاضیات‏ یان آگل (Ian Agol) از دانشگاه برکلی و موسسه تحقیقات پیشرفته دانشگاه پرینستون برای سهم بزرگش در توپولوژی ابعاد پایین و همینطور نظریه هندسی گروه‌ها برنده‌ی جایزه ریاضیات این موسسه شد. جایزه هر بخش 3 میلیون دلار است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت این موسسه مراجعه کنید.

منبع:
 
 

بخش ریاضیات فعالیت‌های علمی 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت