متن كامل خبر
برندگاه جایزه breakingthrough در بخش علوم زیستی و آینده‌سازان ۲۰۱۶

تاريخ خبر :  18/8/1394 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  798

بنیاد میلنر‏‌، برندگان جوایز علوم بنیادی خود را اعلام کرد.

۵ جایزه‌ی علوم زیستی به ارزش هر کدام ۵ میلیون دلار،‌ به پژوهشگران پیشروی ۲۰۱۵ اعطا شد:

 

Edward S. Boyden (MIT)

 Karl Deisseroth (Stanford University and Howard Hughes Medical Institute)

John Hardy (University College London)

Helen Hobbs (University of Texas Southwestern Medical Center and Howard Hughes Medical Institute)

Svante Pääbo (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology)

 

به ترتیب موضوع‌ها درباره‌ی نرون‌ها و فعالیت الکتریکی آنها دو نفر اول، کشف جهش ژنتیک پیش ساز پروتین  آمیلویید، که ژن دخیل در شروع بیماری آلزامیر است، و همینطور راهکارهای مختلف در جلوگیری از ابتلا به این بیماری، و کشف متغیرهای ژنتیک دخیل در تغییر سطح چربی و کلسترول راهکارهای جدید برای حل این مساله‌ ی مهم، و نیز آخرین نفر که یکی از پیشروهای علم ژنتیک در ژنومهای باستانی است. کشف سرآغاز انسان مدرن و ارتباط آن با نمونه‌های منقرض شده در هلند، و تحول انسان عمده کارهای سوانته پابو بوده.

 

در بخش آینده سازان، ریاضیات و فیزیک، برای هر بخش به ترتیب زیر به این نفرات اعطا شد:

 

در بخش ریاضیات، Larry Guth برای کار درمسائل حل نشده‌ی هندسه ریمانی، آنالیز هارمونیک، هندسه ترکیبی و همینطور، André Arroja Neves، برای کار در حوزه‌های مختلف هندسه دیفرانسیلی، از جمله انحنای اسکالر، شار هندسی، و حل خودش در این مسائل با همکاری Codá Marques پنجاه ساله جازه را دریافت کردند.

 

در بخش فیزیک، B. Andrei Bernevig و Liang Fu,  و  Xiao-Liang Qi برای سهم قابل توجهشان در فیزیک ماده چگال بخصوص استفاده از توپولوژی در حالت های جدید ماده و همینطور Raphael Flauger و Leonardo Senatore برای سهم قابل توجهشان در کیهانشناسی نظری. Yuji Tachikawa برای مطالعه گسترده نظریه های میدان کوانتمی ابرتقارنی. 

 

و در نهایت آخرین جایزه به نام Jounior به Ryan Chester دانش آموز مدرسه North Royalton در اوهایو برای ویدئوی روشهایی برای درک نسبیت خاص و درک زمان، تعلق گرفت.

 

منبع:
 
 
 

بخش ریاضیات فعالیت‌های علمی 

 

بخش زیست فعالیت‌های علمی


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت