متن كامل خبر
لیزری در ابعاد یک ویروس

تاريخ خبر :  29/2/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1298

 مهندسان نانوتکنولوژی از ابزار جدید و درخشانی رونمایی کردند: دستگاه تولید لیزر در ابعاد یک ویروس. تدبیر لیلی پوتی که از دو مثلث از جنس طلا ساخته شده‌است که این راس‌های این دو مثلث به سوی هم نشانه گرفته شده‌است و شکلی سه بعدی خلق می‌کنند. 

 

این هندسه‌ی خاص یک نقطه‌ را بین راس‌های فلزی مثلث شکل می‌دهد که توانایی متمرکز کردن میدان الکترومغناطیسی را در حجم کوچک دارد. 

 

تری آدام، شیمیدان و دانشمند مواد از دانشگاه نورت وسترن و فردی که در این تحقیقات مشارکت دارد در اینباره می‌گوید: "شکل خیلی مهم است". معمولاً لیزرها نیاز به حفره‌ی بزرگتری دارند که به نور اجازه دهد تا به عقب و جلو بین آینه‌ها پرش کند تا تقویت شود و به لیزر تبدیل شود. (تقویت نور با گسیل القایی تابشی)

آدام می‌گوید: این همان مشخصه‌ی ساختاری این مواد است، شما می‌توانید خروجی غیرمنتظره‌ای داشته باشید.

 

ساخت لیزر نوری در این مقیاس کوچک به دلیل محلی سازی پلاسمون‌های سطح امکان پذیر است، الکترون‌هایی که از این سو به آن سو در فاصله‌ی باریکی بین این مثلث‌ها نوسان می‌کنند.

 

انرژی حاصل از تحریک مولکول‌ها به صورت آزادانه به پلاسمون تبدیل می‌شود. این مولکول‎‌ها انرژی را از لیزر تیتانیومی با حجم زیاد می‌گیرند. پلاسمون‌ها بعد انرژی خود را به شکل لیزری در ابعاد کوچک آزاد می‌کنند. ساخت لیزرهای پلاسمونی با تکنیک‌های معمولی آسان است. این نانولیزرها اشعه‌هایی در محدوده‌ی طیف امواج مادون قرمز از خود خارج می‌کنند.

 

 

این دستگاه‌ها در دمای اتاق به خوبی کار می‌کنند و اپلیکیشن‌هایی برای بیشتر در دسترس گذاشتن آن‌ها در حال اجراست. آدام می‌گوید این مینی لیزرها روزی پردازش داده و ذخیره سازی آن‌ها را با مدارهای نوری با سرعت بسیار بالا را محقق می‌کنند.


منبع مطلب

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت