متن كامل خبر
برگزاری رقابت‌های نفوذ و دفاع در فضای مجازی در سطح دانش‌آموزی

تاريخ خبر :  4/7/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  6516

مهلت ثبت‌نام ۸ مهر ۱۳۹۲ است

 

مرکز آپا دانشگاه صنعتی شریف، افتخار دارد که چهارمین دوره از مجموعه «رقابت های نفوذ و دفاع در فضای مجازی» را برگزار نماید و محور مسابقات هک و نفوذ این مجموعه را در سطح اطلاعات دانش‌آموزان عزیز  همزمان  با برگزاری عمومی آن اجرا نماید. مهلت ثبت‌نام تا ۸ مهر ۱۳۹۲ است

 

رقابت‌های نفوذ و دفاع، سابقه‌ای 17 ساله در نقاط مختلف دنیا دارد و رقابت‏های سالانه در این زمینه، دانش و تجربه متخصصین بسیاری را در این حوزه به چالش می‏کشاند. شروع این‌گونه از مسابقات از سال ۱۹۹۶ میلادی و در کنفرانس سالانه Defcon بوده است و به تدریج مجموعه‌های دانشگاهی نیز اقدام به برگزاری رقابت‌های مشابه نموده‌اند. برای مثال می‌توان به رقابت‌های سالانه در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سانتاباربرا-UCSB (از سال ۲۰۰۳) و یا رقابت‌های سالانه در دانشگاه پلی‌تکنیک نیویورک (از سال ۲۰۰۴)، که در سال گذشته حدود 9000 نفر شرکت کننده داشته، اشاره کرد. شایان ذکر است که فقط در سال گذشته میلادی حداقل ۳۵ رقابت در سرتاسر دنیا در این حوزه برگزار شده است که شش مورد آن در قاره آسیا (کشورهای ایران، کره جنوبی، مالزی و روسیه) بوده است.

 

در کشور ما نیز برای اولین بار مرکز آپا دانشگاه صنعتی شریف در راستای اهداف آگاهی رسانی و دانشی کردن این حوزه در سطح کشور، در سال 1389 اقدام به برگزاری این مجموعه از رقابت‌ها نمود و تا کنون نیز سه دوره از این مسابقات را با موفقیت به اتمام رسانده است. به همین جهت مرکز آپا دانشگاه شریف تصمیم گرفته است برای اولین بار در کشور همزمان با برگزاری عمومی چهارمین دوره این رقابت‌ها، مسابقه هک و نفوذ را اختصاصا در سطح اطلاعت دانش‌آموزی اجرا نماید. شرکت دانش‌آموزان عزیز در سایر محورهای رقابت‌ها بلامانع است.

 

رقابت‌های نفوذ و دفاع در فضای مجازی با هدف ایجاد رقابت بین متخصصان، آموزش, فرهنگ سازی و ارائه دست‌‌آوردهای جدید در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و جلوگیری از آسیب‌پذیریهای فضای مجازی  هر ساله در محورهای زیر برگزار می‌گردد:

 

• مسابقه هک و نفوذ: تیم‌ها در دو مرحله (مقدماتی به صورت آن‌لاین و نهایی)

توانایی‌های خود را در زمینه مسائل و سوالات امنیتی نفوذگری در وِب، شکست الگوریتم‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری, اکسپلویت نویسی و سایر تکنیک‌های نفوذ و دفاع به آزمایش  می‌گذارند. کلیه متخصصین، دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستان‌ها می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

 

• معرفی تکنیک‌ها و روش‌های خلاقانه در نفوذ و دفاع: در این محور شرکت‌کنندگان آخرین نوآور‌ی‌های خود را در زمینه نفوذ و دفاع پس از داوری در قالب سخنرانی‌های تخصصی ارائه می‌دهند.

 

• طراحی پوستر و کاریکاتورهای ترویجی: این محور با نگاهی عام به مقوله امنیت و ارائه طرح‌های گرافیکی و یا کاریکاتورهایی با هدف آموزش و ترویج مفاهیم امنیت در فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

• کشف شواهد رایانه‌ای: این محور برای ارزیابی توانمندی‌های شرکت‌کنندگان در زمینه کشف شواهد رایانه‌ای (فارنزیک) و به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

 

• کارگا‌ه‌های آموزشی و تخصصی: برگزاری کارگا‌ه‌های تخصصی و عملی با هدف مخاطبان خاص و عام برگزار خواهد شد

 

این رقابت‌ها از دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه تا چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه در دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد و مرحله مقدماتی آن در ۱۰ مهرماه می باشد. مهلت ثبت نام و ارسال آثار ۸ مهر ۱۳۹۲ است. برای اطلاع از اخبار رقابت‌ها، آشنایی با دوره‌های گذشته و آشتایی با سوالات مسابقه به تارنمای رقابت‌های نفوذ و دفاع در فضای مجازی مراجعه نمایید:

 

https://cert.sharif.edu/ctf

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت