متن كامل خبر
گامی نزدیک تر به سلول های خورشیدی ارزان

تاريخ خبر :  5/11/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1695

دانشمندان در حال بررسی سلول های خورشیدی مبتنی بر مواد آلی هستند که با گونه ای از الکترودهای انعطاف پذیر و شفاف، هزینه را کاهش دهند.


بنابر مقاله ی تازه منتشر شده در مجله الکترونیک آلی، گروه تحقیقاتی OIST به سرپرستی یابینگ چی (Yabing Qi) ساخت الکترودهایی با مواد جدید، شامل پلاستیک، مواد رسانا و اکسید روی را شناسایی کرده است. آنها همچنین موفق به کشف روش هایی برای شفاف کردن الکترودها شده اند که پس از یک دوره طولانی ذخیره سازی، با بازیابی رسانایی و تابع کار خود، به ساخت بهینه این سلول های جدید خورشیدی کمک می کنند.


سلول های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون، به دلیل هزینه های مواد اولیه مورد نیاز در ساخت، گران قیمت و نیز سفت و غیرشفاف هستند. بنابراین، بکارگیری و جاگذاری آنها محدود است. چی و همکارانش با مواد رسانای انعطاف پذیر و شفاف کار می کنند.


"Flextrode" که یک تکنولوژی نسبتا جدید بوده و نام خود را از این الکترودهای شفاف انعطاف پذیر گرفته، (flexible transparent electrodes)، مقرون به صرفه تر و در کاربرد پوشش رول به رول، ساده تر است. جزء اصلی در ساخت آن، پلاستیک ارزان و قابل دسترس PET است که در بطری آب یکبار مصرف وجود دارد. علاوه بر این، استفاده و قرار دادن آنها بسیار بیشتر و متنوع تر از سلول های سیلیکونی است. چی و همکارانش در مقاله اخیر، به تابع کار، هدایت سطحی و حالت های شیمیایی نگریستند. آنها همچنین مشاهده کردند که پس از یک دوره طولانی از ذخیره سازی، Flextrode یک لایه عایق از آلاینده ها را در سطح دارد که تا حد زیادی بهره وری و عملکرد آن را کاهش می دهد.


چی در مورد آینده این سلول های خورشیدی آلی، هیجان زده توضیح می دهد که بر خلاف سلول های خورشیدی مبتنی بر سیلیکون، « مواد آلی موجود برای ساخت این سلول های خورشیدی، تقریبا نامحدود است.»

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت