متن كامل خبر
شیشه ی نشکن خم شو

تاريخ خبر :  26/11/1392 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1921

به منظور ایجاد شیشه ای که 200 برابر سخت تر از حالت عادی باشد، محققان از طبیعت و اشیائی همچون صدف ها الهام گرفته اند.

 

 لیوان شیشه ای با افتادن به روی زمین، در حالت عادی می شکند اما ...

در آینده و به لطف فن آوری توسعه یافته در گروه مهندسی مکانیک مک گیل (McGill's Department of Mechanical Engineering)، هنگامی که چنین اتفاقی بیوفتد، شیشه به سادگی خم شده و کمی تغییر شکل می دهد. دلیلش آنست که پروفسور فرانسوا بارتلت (Prof. François Barthelat) و گروهش، در الهام گرفتن از مکانیک سازه های طبیعی همچون صدف ها موفق شده است.


به گفته بارتلت :« حدود 95 درصد پوسته نرم تنان از گچ ساخته شده که شکل خالص آن بسیار شکننده است. اما صدف مروارید ساز، که پوششی بر پوسته درونی دارد، از قرص های میکروسکوپی بسیار سخت و نشکن و مشابه با بلوک های لگوسازی مینیاتوری ساخته شده است.»  این گروه، مرزهای داخلی "ضعیف" و یا لبه های یافت شده در مواد طبیعی همچون صدف ها را مطالعه کرده و سپس، به منظور ایجاد مرزهای ضعیف مشابه، از لیزر برای حکاکی شبکه های سه بعدی میکروترک ها در اسلاید شیشه ای سود بردند تا از انتشار ترک و بزرگتر شدن آنها جلوگیری شود. سپس این میکرو ترک ها با
 پلی یورتان پر شد.


محققان موفق به افزایش 200 برابر سختی اسلاید شیشه ای نسبت به اسلاید غیر حکاکی شدند. به گفته بارتلت، «تلاش برای ساخت یک دیوار لگویی با بلوک های میکروسکوپی را تجسم کنید. این ساده ترین چیز در جهان است! ما برای کار با شیشه مصمم شدیم، زیرا می خواستیم با مواد اولیه شکننده کار کنیم. اما برنامه ریزی آینده ما برای سرامیک ها و پلیمرهاست. مشاهده جهان طبیعی به وضوح می تواند به بهبود طرح های ساخت انسان منجر شود.»

 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت