متن كامل خبر
دستاوردهای محققان ایرانی در لیزر، از مقابله با سرطان تا درمان زخم پای دیابتی

تاريخ خبر :  28/11/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  679

محققان ایرانی همگام با پیشرفت های جهان، توانسته اند به دستاوردهای قابل توجهی در بهره گیری از لیزر در درمان های پزشکی دست یابند که از پیشگیری و درمان سرطان تا بهبود زخم پای دیابتی را دربرمی گیرد

  

محققان ایرانی همگام با پیشرفت های جهان، توانسته اند به دستاوردهای قابل توجهی در بهره گیری از لیزر در درمان های پزشکی دست یابند که از پیشگیری و درمان سرطان تا بهبود زخم پای دیابتی را دربرمی گیرد.

 

دکتر اسماعیل جاوید رییس گروه لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران  در گفت و گو با خبرنگار علمی در این باره گفت: بیشتر مردم تصور می کنند که لیزر به علت ویژگی حرارتی آن صرفا در جراحی ها کاربرد دارد این در حالی است یکی از مهمترین کاربردهای لیزر به ویژه لیزرهای کم توان، تسکین درد و کم کردن آلام جسمانی بیماران است.
وی افزود: در حال حاضر کاربرد لیزر در بخش هایی همچون چشم پزشکی ، پوست ، اورولوژی، جراحی های مرتبط با سرطان و نیز کاهش درد پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
به گفته جاوید این دسته از لیزرها که به لیزرهای کم توان معروف است موجب کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی می شود.
وی افزود: علاوه بر این از لیزرها می توان برای پیشگیری و درمان ضایعات دهانی ناشی از درمان های سرطان استفاده کرد.
*
نقش لیزر در درمان و پیشگیری از پیشرفت سلول های سرطانی
جاوید که عضو هیات علمی مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی نیز هست، در مورد کاربرد پرتوهای لیزری در درمان سرطان و یا پیشگیری از پیشرفت سلول های سرطانی گفت:‌ جنبه حرارتی این روش در برداشتن ضایعات و تومورها کاربرد زیادی دارد.
وی افزود: در روش نوینی که طی یک دهه گذشته در درمان سرطان ها معرفی شده و به فتوداینامیک معروف است با ارسال ترکیبات حساس به نور، به درون سلول های تومور و فعال کردن آن به کمک لیزر می توان سلول های سرطانی را نابود کرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات لیزر پزشکی در ادامه گفت:‌ در حال حاضر واژه جدیدی به نام بیوپسی نوری به دنیای پزشکی معرفی شده که با کمک آن می توان ضایعات بدخیم و سرطانی را از بافت های سالم تشخیص داد، بدون اینکه به بافت های سالم آسیبی وارد شود.
وی با اشاره به اینکه محققان مرکز تحقیقات لیزر پزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دراین زمینه به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته اند که نتایج آن به زودی اعلام می شود گفت: بکارگیری این روش در تشخیص ضایعات بدخیم، معایب روش های تهاجمی را ندارد.
جاوید در ادامه به استفاده از لیزر در درمان بیماری ها و ضایعات پوستی اشاره کرد و گفت:‌ از جمله موارد استفاده این روش در درمان زخم پای بیماران دیابتی است. زخم های دیابتی در بسیاری از بیماران با پیشرفت عفونت منجر به قطع عضو می شود و در حال حاضر با استفاده از این روش در بسیاری از موارد از قطع پای بیمار جلوگیری می شود.
صورت کارآزمایی بالینی برروی بیماران دیابتی با سابقه بیش از سه ماه زخم پای دیابتی انجام شد حاکی از اثر مثبت لیزر در بهبود

 

 

زخم پای بیماران دیابتی است.
این متخصص پزشکی اظهار داشت: لیزرهای کم توان نوری در فیلدهای ضایعات عصبی، نخاعی، ترمیم زخم های مزمن، بیماری های آلرژیک، بیماری های عضلانی و اسکلتی کاربرد دارد.
وی افزود: همچنین برای پیشگیری و درمان زخم های درمانی از جمله زخم هایی که بعد از شیمی درمانی و یا بعد از پیوند مغز استخوان ایجاد می شود، می توان برای درمان از لیزر استفاده کرد

 

وی در این زمینه با تشریح نتایج یک تحقیق که در جهاد دانشگاهی علوه پزشکی تهران انجام شده گفت: نتایج این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی برروی بیماران دیابتی با سابقه بیش از سه ماه زخم پای دیابتی انجام شد حاکی از اثر مثبت لیزر در بهبود زخم پای بیماران دیابتی است.


      منبع خبر : ايرنا

بازگشت