متن كامل خبر
تسکین درد بدون خطر اعتیاد!!

تاريخ خبر :  8/12/1388 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  795

بر اساس جدیدترین مطالعات مشخص شده است که می‌‍توان از سم عقرب به عنوان جایگزینی برای مسکن‌های اعتیادآور گروه مورفین استفاده نمود.

 

بر اساس جدیدترین مطالعات مشخص شده است که می‌‍توان از سم عقرب به عنوان جایگزینی برای مسکن‌های اعتیادآور گروه مورفین استفاده نمود. سم عقرب از گروه ‍‍‍‍‍پپتیدها بوده و مکانیسم سمیت آن از طریق برهم‌کنش با کانال‌های سدیمی موجود در سیستم‌های عصبی و ماهیچه‌ای است.
 از طرفی دیگر برخی از این کانال‌ها در انتقال پیام درد در سیتم عصبی دخیل هستند. البته در حال حاضر از بین 9 گروه از کانال‌های سدیمی شناسایی شده در پستانداران تنها یک زیرگروه از آنها در انتقال پیام درد دخیل است. شناسایی نحوه برهم‌کنش سم عقرب با این کانال‌ها و درک نحوه تشخیص و تمییز کانال‌های مختلف سدیمی توسط سم عقرب، می‌تواند به استفاده از سم عقرب در تسکین درد کمک شایانی نماید.
 چینی‌ها از صدها سال پیش از سم عقرب در طب سنتی استفاده می‌کردند و در برخی منابع به درمان صرع با سم عقرب اشاره شده است. در صورت موفقیت چنین ایده‌ای می‌توان با انجام تغییرات مهندسی کوچکی در ساختار این پپتیدها، به ایجاد مسکن‌هایی بدون عوارض جانبی مرگبار اعتیاد کمک شایانی نمود.


http://www.sciencedaily.com/releases/2010/02/100216163341.htm


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت