متن كامل خبر
در فصل گرم، مایعات بسیار سرد ننوشید

تاريخ خبر :  22/4/1389 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  618

یک متخصص تغذیه گفت: نوشیدن مایعات بسیار سرد در فصل گرم توصیه نمی شود اما متاسفانه این مورد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

 

یک متخصص تغذیه گفت: نوشیدن مایعات بسیار سرد در فصل گرم توصیه نمی شود اما متاسفانه این مورد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دکترمحمد جواد حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر ضرورت مصرف مایعات در فصل تابستان اظهار کرد: افزایش درجه هوا باعث تعریق بیشتر بدن می شود، بنابراین برای جبران آب دفع شده باید مایعات مصرف کرد و آب بهترین گزینه است.

این متخصص تغذیه با اشاره به مصرف مایعات در سالمندان و ورزشکاران گفت: این دو گروه باید به مصرف مایعات توجه ویژه ای کنند. براساس بررسی های صورت گرفته بر روی ورزشکاران، دسته ای از این گروه که به دنبال ورزش دچار کمبود مایعات می شوند در صورت دسترسی به مایعات دارای درجه حرارت مناسب، مقدار بیشتری از این ماده را مصرف می کنند.

حسین زاده تاکید کرد: افراد ساکن در محل هایی که میزان رطوبت این مکان ها مانع تعریق کافی بدن می شود باید مایعات به میزان کافی مصرف کنند چون در غیر این صورت دچار مشکلاتی می شوند.

وی درباره میوه های تابستانی گفت: این میوه ها تا حدودی آب از دست رفته بدن بر اثر تعریق را می توانند جبران کنند. استفاده از میوه های تازه مانند هندوانه، خربزه و طالبی می تواند مفید باشد حتی استفاده از خشکبار و میوه های پخته برای بیماران گوارشی مفید است.

این متخصص تغذیه در زمینه مصرف مایعات تاکید کرد: بدن برخی از افرادی که میزان از دست دادن آب بدنشان با میزان تشنگی آنان هماهنگ نیست، ممکن است دچار کم آبی شوند بنابراین به این اشخاص توصیه می شود در صورتی که احساس تشنگی هم نکردند، باز هم مایعات مصرف کنند.

وی گفت: مصرف چای بویژه چای پررنگ و در دفعات زیاد باعث افزایش دفع ادرار می شود. در نتیجه هدف اصلی از نوشیدن مایعات که نگه داشتن آب در بدن است، محقق نمی شود البته استفاده محدود از چای کم رنگ و نوشابه های مفید، خوب است.

حسین زاده ادامه داد: دوغ بدون گاز و فاقد نمک بسیار زیاد، برخی شربت های خانگی و لیموناد از جمله نوشابه های مفید هستند، در مقابل نوشیدن نوشابه های حاوی مواد قندی زیاد توصیه نمی شود؛ چرا که آن ها مواد نگهدارنده و خاصیت ذاتی اسیدی دارند و بیشتر دفع ادرار را موجب می شوند در نتیجه استفاده از آنها اثر معکوس در رفع تشنگی و تامین آب بدن دارد.

وی درباره غذاهایی که بهتر است در فصل تابستان مصرف شود، اظهار کرد: در این فصل خوردن غذاهای سبک و کم چرب تر توصیه می شود. از سوی دیگر، باید توجه کرد که کباب کردن ناصحیح گوشت باعث سوختن قسمت هایی از آن می شود که سرطان زاست.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: رعایت تناسب در رژیم غذایی روزانه باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پروتئین ها و کربوهیدراتها باید به میزان کافی استفاده شوند. علاوه بر آن، خوردن غذاهای با ترانس بالا می تواند برای افراد در همه فصول بویژه فصل تابستان مشکل زا باشد.

حسین زاده در پایان گفت: در فصل تابستان باید بستنی هایی برای کودکان و نوجوانان خریداری شوند که از شیر پاستوریزه تولید شده اند. از سوی دیگر، باید از بستنی های کم کالری تر استفاده کرد.


      منبع خبر : آفتاب

بازگشت