متن كامل خبر
موبایل تحریک کننده ی استرس سلولی یا سرطان نیست

تاريخ خبر :  23/4/1389 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  851

به دنبال بحث هایی که در مورد تاثیرات موبایل بر سلامتی شده ، دانشمندان دانشگاه Washington دریافتند که اشعه های التکرومگنتیک که از طریق این موبایل ها ساطع می شود پاسخ های استرسی را در سلولهای کشت داده شده ی موش و انسان سبب نمی شود .

پاسخ های استرسی مکانیسم های حفاظت کننده ای هستند که با وارد شدن گرما ، فلزات سنگین و التهاب به سلول فعال می شوند .بالا رفتن سطح پاسخ های استرسی در سلول باعث تغییراتی همراه بدخیمی است .
دانشمندان آزمایشات بسیار حساس و دقیقی را بر سلولهایی که در معرض اشعه ای شبیه به آنچه از طریق موبایل ساطع می شود ( البته 5 تا 10 بار بیشتر ) قرار دارد ، تهیه دیدند.

Andrei Laszlo یکی از محققین این طرح می گوید : ما هیچ نشانه ای که شامل بالا رفتن سطح این فاکتورها در سلول بعد از این تابش ها باشد مشاهده نکردیم .

دانشمندان معتقدند که تحقیقات قبلی در رابطه با تاثیر موبایل بر پاسخ های استرسی در سلول با تحقیقات فعلی دچار تناقض است که می تواند نتیجه ی آزمایشات شرطی ناقص باشد . به عنوان مثال ، در گذشته پیش گیری ازبوجود آمدن تغییرات دمایی که ناشی از تابش اشعه های مکروویو است بسیار مشکل بود /

Laszlo و گروه تحقیقاتیش معتقدند که به دلیل آنکه گرما حاصل از تابش اشعه ها یکی از عوامل ایجاد پاسخ های استرسی سلولهایی که تحت تاثیر اثرات موبایل ها قرار گرفته اند ، در نظر گرفته می شد ، آنها سعی کردند هر گونه افزایش دما در سلولهای کشت داده شده در طی آزمایش را کاهش دهند .

به وسیله ی استفاده از وسایلی که به صورت پیوسته دما را نشان می دهد و آنرا تنظیم می کند ، آنها توانستند تغییرات دمایی را در حد مثبت و منفی 0.3 تابث نگه دارند .

دانشمندان دستگاه متساطع کننده ی اشعه را که به بزرگی یک اتاق را تنظیم کردند که بتواند فرکانس امواج ماکروویو را در مورد FDMA ( frequency domain multiple acess ) که انتقال دهنده ی سیگنال های آنالوگ موبایل و CDMA ( code domain multiple acess ) که انتقال دهنده ی سیگنال های دیجیتال موبایل استفاده می شود را منتشر کند .

اندازه ی بزرگ این دستگاه امکان انتشار اشعه به تعداد زیادی سلول را فراهم می کند که بتوانند مواد لازم اندازه گیری دقیق را جمع آوری کنند .

Laszlo گفت که آنها توانستند فیزیک و بیولوژی را به خوبی با هم تلفیق کنند .

برای آزمایش این که پاسخ های استرسی سلول در برابر این اشعه ها تحریک می شود یا نه ، گروه تحقیقاتی به دنبال فعال شدن پروتئین heat shock factor ( HSF ) بودند .

فعال شدن HSF اولین مرحله ی ضروری در مسیر پاسخ های استرسی است .

هیچ کدام از سلولها که تحت تاثیر اشعه هم در کوتاه مدت (5 -60 دقیقه ) و هم در بلند مدت ( 1-7 روز ) قرار گرفتند فعالیت HSF که نشان دهنده ی تحریک پاسخ استرسی در سلول باشد ، مشاهده نشد .

Dr Joseph Rati و همکارانش امکان آسیب به DNA و ترانس فرماسیون سلول و تاثیر امواج ماکروویوی را در حیوانات آزمایش کردند . او می گوید : ما مکانیسم های تحریک پاسخ های استرسی را بررسی کردیم و در هر موردی ، هیچ گونه اثر بیولوژیکی مبنی بر ابتلا به سرطان در اثر تاثیر امواج ماکروویوی مشاهده نشد .
 

منبع:انجمن زیست شناسی ایران


     

بازگشت