متن كامل خبر
موتورهای جستجویی که دقیقا می‌دانند چه می‌خواهید!

تاريخ خبر :  26/4/1389 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  1045

رقابت روزافزون موتورهای جستجو باعث‌شده شرکت‌های سازنده آنها به روش‌های متعددی مانند کسب اطلاعات کاربری یا ردیابی حرکات ماوس برای درک بهتر خواسته کاربران در کنار توجه همیشگی به امنیت شبکه رو بیاورند.

 

کالین براس: خوب یا بد، موتورهای جستجو به دروازه‌های ورود به دنیای مجازی تبدیل شده‌اند. آنها به کاربران در جستجوی اطلاعات، شرکت‌های تبلیغاتی در گسترش و فروش تبلیغات و حتی هکرها در کشف کدهای نرم‌افزاری کمک می‌کنند.

رقابت نفس‌گیر میان موتورهای جستجو در سال‌های اخیر باعث شده اولویت اول همگی آنها حفظ رضایت کاربران باشد. اما جستجو با استفاده از کلمات مبهمی که اغلب معانی متعددی دارند، در بسیاری از موارد به پاسخ مورد نظر کاربران نمی‌رسد.

عده‌ای از محققان معتقدند اطلاعات جمعیتی می‌تواند به موتورهای جستجو برای حدس اولویت‌ها کمک کند. به عنوان مثال مطابق بررسی‌های آنها اغلب زنانی که واژه واگنر را جستجو کرده‌اند به دنبال اطلاعاتی در مورد ریچارد واگنر، موسیقی‌دان فقید آلمانی بوده‌اند، در حالی که مردان بیشتر این واژه را برای جستجو و خرید اسپری‌های رنگ این شرکت جستجو کرده‌اند.

آنها موفق شدند با پایش اطلاعات کاربری هر فرد در سرویس‌های متعدد وب و دستیابی به اطلاعات اساسی مانند جنس، سن و سوابق آموزشی او، در یک دوره 12ماهه نتایج حاصل از جستجوهای یاهو را تا 7درصد بیش از حد استاندارد این موتور جستجو بهبود دهند.

نشانه‌ها را دنبال کن
آمار نشان می‌دهد چیزی حدود 70درصد ما حین کار با رایانه برای تمرکز روی مطالب اصلی، ماوس را روی آنها نگه می‌داریم. گروه دیگری از محققان با علم به این روش، شیوه هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. آنها افزونه‌ای برای یکی از مرورگرها تعریف کردند که می‌تواند حرکات ماوس را ردیابی کند و آنرا در اختیار 10 داوطلب قرار دادند. نتایج نشان می‌دادند بررسی حرکات ماوس با دقتی حدود 96درصد می‌تواند هدف فرد از جستجو را درست ارزیابی کند.

استفاده از این روش همراه با ثبت دفعات جستجوی آگهی‌های تبلیغاتی می‌تواند به شرکت‌ها برای تعیین اثربخشی هر بخش از تبلیغ و بهبود محتوای تبلیغات آنلاین کمک کند.

نکته دیگری که باید در مورد موتورهای جستجو به آن دقت کنیم، قابلیت بالای آنها در ثبت کدهای اصلی وب‌سایت‌ها و قابلیت جستجوی این کدها توسط هکرها و سایر مجرمان اینترنتی است. به عنوان مثال وب‌سایتی را در نظر بگیرید که حفره‌های امنیتی آن کشف شده‌اند. هکرها می‌توانند با جستجوی اطلاعات به سایر وب‌سایت‌هایی دسترسی پیدا کنند که همان حفره‌های امنیتی را دارند.

سرچ‌آدیت که توسط جان جان محقق دانشگاه واشینگتن و شرکت مایکروسافت همراه با همکارانش ساخته شده است، توانست با به کارگیری مجموعه‌ای از درخواست‌های خرابکارانه شناخته‌شده، 3ماه با موتور جستجوی بینگ همراه شود و حملات احتمالی را ردیابی کند.

سرچ‌آدیت در این مدت موفق شد بیش از 4میلیون جستجوی مرتبط را شناسایی و حتی بعضی حملات را پیش‌بینی کند. شاید این نرم‌افزار در آینده نزدیک بتواند در کنار موتورهای جستجو امنیت بالاتری را برای کاربران شبکه فراهم کند.


      منبع خبر : خبرآنلاين - سرويس دانش

بازگشت