متن كامل خبر
کربن دی اسید و گرمایش جهانی

تاريخ خبر :  19/1/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  767

محققان می‌گویند کربن دی اسید به‌طور قطع باعث پایان بیشترین یخبندان‌های اخیر شده‌است. با تدوین رکورد آب و هوای جهانی نشان داده‌شده‌است که مناطقی که در آنها تجمع گازهای گلخانه‌ای بعد از افزایش دمای جهان بیشتر شده‌است، افزایش یافته‌است.

نظرهای زیادی در رابطه با اینکه چه عاملی موجب پایان آخرین عصر یخبندان حدود 10000 سال پیش شده‌است، مطرح است اما کمبود اطلاعات مانع از آزمایش فرضیه ‌ها می‌شد. این امر محقق شده‌است که تغییرات در دما و درجه co2 با هم ارتباط نزدیکی دارد اما هیچکس قادر به اثبات این قضیه نبود.نمونه‌های یخ قطب جنوب حتی را این امکان را می‌داد که افزلیش دما قرن‌ها قبل از درجات co2شروع شده‌ بوده‌است و این موضوع را که گازها مسئول گرم شدن کره زمین می‌شوند را منتفی می‌کرد.این موضوع از مهمات منتقدین آب و هوا محسوب می‌شود.اما با تحلیل‌هایی که از 80 منطقه مختلف از سراسر جهان جمع آوری شده بود، جرمی شاکن(Jeremy Shakun)، متخصص آب و هوای قطب از دانشگاه هاروارد در کمبریج و همکارانش نشان دادند که افزایش درجه گرمای جهان پیرو افزایش co2‌است. این تیم از 7 رکورد متفاوت از دمای گذشته، شامل هسته یخی، قطب باستان و ترکیبیات شیمیایی از فسیل زندگی میکروسکوبی است.

 

شاکن می‌گوید: "این اولین تلاش برای بدست آوردن بیشترین اطلاعات ممکن باهم بود. این اولین و سخت ترین مدرک تحربی بود که ثابت می‌کند co2 عامل اصلی گرمایش جهانی از زمان یخبندان است.
 

 


      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت