متن كامل خبر
روبات‌هایی که نرون شکار می‌کنند

تاريخ خبر :  11/6/1391 امتياز بده : ارسال به دوست تعدادمشاهده :  938

دستیار اتوماتیک به زودی به کمک نرون‌شناسانی می‌آیند که با پیچیدگی‌های مدار مغز دست و پنجه نرم می‌کنند.

 روبات‌هایی که می‌توانند هم نرون‌ها را پیدا کنند و هم به طور همزمان فعالیت‌های ده‌ها نرون را در حیوانات زنده ثبت کنند. این روبات‌ها می‌توانند به محققان کمک کنند تا نحوه‌ی ارتباط  سلول‌ها با هم از طریق سیگنال‌های الکتریکی که بین آنها رد و بدل می‌شود و انتقال اطلاعات در محیط مغز را کشف کنند. این کار با مطالعه و تحقیق روی یک نرون به تنهایی ممکن نیست.

 

ادوارد بوبدن Edward Boyden از موسسه تکنولوژی کمبریج در ماساچوست، که رهبری این کار را بر عهده دارد می‌گوید: "این روبات ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نوعی مانند گیره سلول عمل کنند، یک متد سخت اما قدرتمند که به نرون شناسان این امکان را می‌دهد که به کارکرد الکتریکی داخلی نرون‌ها دسترسی داشته باشند".

 

انجام این متد به صورت دستی روی موجودات زنده  نیازمند آموزش زیاد برای انجام کار به صورت کامل است و در نتیجه تنها تعدادی از این نرون‌شناسان از این تکنیک استفاده می‌کنند. بویدن به همراه کریگ فورست Craig Forest  از موسسه تکنولوژی جورجیا  در آتلانتا مشغول توسعه ابزار اتوماتیک برای این متد هستند. بویدن می‌گوید : "ما فکر می‌کنیم این کار به دموکراتیزه شدن  این روش که نیاز به مهارت زیادی دارد کمک می‌کند".

 

در ماه می سال میلادی جاری ، این گروه در مورد نسخه ابتدایی این روبات و چگونگی ثبت جریان الکتریکی در تک تک نرون‌های مغز موش‌های بیهوش توضیح دادند. این روبات محیط پیرامون نرون‌ها که خصوصیاتش دائماً تغییر می‌کند  را هدف قرار می‌دهد، سپس، این دستگاه غشای سلولی را شکاف می‌دهد و خودش را به سوراخ کوچکی در همان اطراف می‌چسباند تا به محتویات نرون دسترسی داشته باشد. در روز 24 آگوست، بویدن نتایجی از نسخه پیچیده‌تری از این روبات‌ ارائه کرد که می‌تواند هم برای شناسایی و هم کاوش 4 نرون به طور همزمان استفاده می‌شود. او در ادامه گفت این تیم در نظر دارد به توسعه این طرح‌ها ادامه دهد به طوری که بتواند دریک زمان 100 نرون را بهم متصل کند.


Nature

 

      منبع خبر : سرويس فعالیت‌های علمی رشد

بازگشت